Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadać opanowane podstawowe umiejętności pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.1
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej XXI i XX wieku. Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny. Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.14
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczającą wiedzą by swobodnie poruszać się w problemtyce sztuki współczesnej i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania.15
A-W-2Praca własna, Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod względem faktograficznym jak i umiejętnego wyrażania własnej opinii oraz analizy dzieła sztuki współczesnej.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-3Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętność krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętność krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/02-ca_W01
Student ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.;
IS_1A_W26C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/02-3_U01
Student przeprowadza analiże problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki
IS_1A_U22

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/02-ca_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K08C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/02-ca_W01
Student ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.;
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/02-ca_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.

Literatura podstawowa

  1. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
  3. Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945–2005, Stentor, Warszawa, 2005
  4. Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
  2. Jan Świdziński, Sztuka, społeczeństwo i samoświadomość, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Warszawa, 2009
  3. Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945 - 1970, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
  4. Aleksander Wojciechowski, Młode malarstwo polskie 1944 - 1974, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1983
  5. Janusz Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1983
  6. Urszula Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973
  7. Luiza Nader, Konceptualizm w PRL, Wzdawnictwo Uniwersztetu Warszawskiego, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2009
  8. Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu: w stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań, 1999
  9. Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań, 2005
  10. Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009
  11. red: Grzegorz Dziamski, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.Od awangardy do postmodernizmu, Wiedza o Kulturze, Warszawa, 1996
  12. red: Jolanta Ciesielska, Republika bananowa. Ekspresja lat 80., Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław, 2008
  13. red: Jolanta CIesielska, Suplementy do sztuki polskiej lat 80., Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.1
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej XXI i XX wieku. Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny. Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.14
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczającą wiedzą by swobodnie poruszać się w problemtyce sztuki współczesnej i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania.15
A-W-2Praca własna, Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod względem faktograficznym jak i umiejętnego wyrażania własnej opinii oraz analizy dzieła sztuki współczesnej.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/02-ca_W01Student ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W26Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej XXI i XX wieku. Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny. Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętność krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/02-3_U01Student przeprowadza analiże problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U22Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/02-ca_K01Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K08Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej XXI i XX wieku. Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny. Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętność krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.