Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków -2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków -2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>, Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 1,80,59zaliczenie
wykładyW6 15 1,20,41egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków
W-2Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służących do oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej30
30
wykłady
T-W-1Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków. Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, przemysłowych, wód opadowych. Schematy oczyszczalni Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków Dezynfekcja ścieków15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu9
A-P-4Zaliczenie projektu7
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Udział w egzaminie1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści podanych na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/WK/01_W01
Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków
IS_1A_W15, IS_1A_W22C-1T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/WK/01_U01
Student posiada zdolność wykorzystania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy oczyszczalni ścieków na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych oczyszczalni
IS_1A_U18, IS_1A_U05C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/WK/01_K01
Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z oczyszczalniami ścieków
IS_1A_K01, IS_1A_K04C-1, C-2T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/WK/01_W01
Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/WK/01_U01
Student posiada zdolność wykorzystania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy oczyszczalni ścieków na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych oczyszczalni
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/WK/01_K01
Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z oczyszczalniami ścieków
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie oczyszczania ścieków bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbysław Dymaczewski, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań
  2. L. Magrel, Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków. Urządzenia, procesy, metody (wybrane rozdziały), Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok
  3. Zbigniew Heidrich, Andrzej Witkowski, Urządzenia do oczyszczania ścieków. Projektowanie, przykłady obliczeń., Seidel-Przywecki, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Mozia, S., Janus, M., Bering, S., Tarnowski, K., Mazur, J., Szymański, K., & Morawski, A. W., Hybrid system coupling moving bed bioreactor with UV/O3 oxidation and membrane separation units for treatment of industrial laundry wastewater., Materials, 2020, 13 (11), s. 19145-19155. doi:10.3390/ma13112648

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków. Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, przemysłowych, wód opadowych. Schematy oczyszczalni Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków Dezynfekcja ścieków15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu9
A-P-4Zaliczenie projektu7
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Udział w egzaminie1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/WK/01_W01Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służących do oczyszczania ścieków
Treści programoweT-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści podanych na wykładzie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów oczyszczania ścieków w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/WK/01_U01Student posiada zdolność wykorzystania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy oczyszczalni ścieków na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych oczyszczalni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/WK/01_K01Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z oczyszczalniami ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służących do oczyszczania ścieków
C-2Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-P-1Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści podanych na wykładzie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie oczyszczania ścieków bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0