Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,70,43zaliczenie
projektyP6 30 1,30,57zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.30
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_W18, IS_1A_W21C-4T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
IS_1A_W11, IS_1A_W18, IS_1A_W21C-5T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_W03
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W11, IS_1A_W16C-1T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04, IS_1A_U19, IS_1A_U05C-4T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
IS_1A_U04, IS_1A_U07, IS_1A_U19, IS_1A_U05C-4, C-5, C-6T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
IS_1A_U04, IS_1A_U13, IS_1A_U14, IS_1A_U05C-4, C-5T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U04
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11, IS_1A_U05C-2T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
IS_1A_K04C-7T-L-1, T-P-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_W03
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U04
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  4. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  5. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  6. PN–ENPN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  7. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_W01Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_W02Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U01Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U02Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U07Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, stosuje zasady BHP
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U03Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U14Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_U04student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska
IS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/06-3_K01Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0