Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Chemia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs chemii w zakresie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zebranie i przekazanie studentom wiedzy, z zakresu chemiii środowiska, wykorzystywanej przy identyfikowaniu i rozwiązywaniu bieżących problemów dotyczących rozwiązań technicznych służących ochronie środowiska.
C-2Przedstawienie studentom wybranych technologii chroniących środowisko. Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu środowiska na działanie instalacji, których konstrukcja leży w zakresie inżynierii środowiska.
C-3Omówienie zagadnień związanych z wpływem działalności inżynierskiej na środowisko oraz pojęciem rozwoju zrównoważonego.
C-4Ukształtowanie umiejętności formułowania założeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających jakość i właściwości poszczególnych komponentów środowiska, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badań oraz interpretacji wyników i wyciągania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności i rzetelności uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Wprowadzenie do analizy miareczkowej.2
T-L-2Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Analiza miareczkowa alkacymetryczna.2
T-L-3Analiza jakości wody pod kątem określenia jej agresywności kwasowęglanowej.4
T-L-4Spektrofotometria absorpcyjna VIS. Oznaczanie zawartości żelaza i manganu w wodzie.4
T-L-5Metody wskaźnikowego oznaczania zawartości substancji organicznych. Badania zapotrzebowania tlenu. Oznaczenie BZT i ChZT.4
T-L-6Uzupełnianie ewentualnych niedokończonych analiz. Zaliczanie zajeć.2
18
wykłady
T-W-1Treści kształcenia w zakresie chemii środowiska. Przypomnienie podstawowych pojęć chemicznych. Organizacja, program i harmonogram zajęć (wykłady, ćwiczenia laboratoryjne). Tryb i forma zaliczenia kursu. Geoekosystemy i ich charakterystyka.1
T-W-2Rozwój zrównoważony. Woda w przyrodzie. Substancje organiczne i nieorganiczne w wodach naturalnych.2
T-W-3Atmosfera i jej rola w bilansie cieplnym ziemi. Obieg podstawowych pierwiastków w atmosferze.1
T-W-4Warstwa ozonowa. Zanieczyszczenia atmosfery, kwaśne deszcze, smog.1
T-W-5Substancje chemiczne w srodowisku. Mikro- i makroelementy.1
T-W-6Krążenie pierwiastków chemicznych w środowisku, cykl węgla, azotu, siarki i fosforu.1
T-W-7Zanieczyszczenie środowiska substancjami organicznymi i nieorganicznymi.1
T-W-8Samooczyszczanie oraz usuwanie zanieczyszczeń metodami chemicznymi.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do poszczególnych tematów zajęc laboratoryjnych6
A-L-3Opracowanie sprawozdania z badań w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie zajęc laboratoryjnych.4
A-L-4Konsultacje/zaliczanie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładach/Przygotowanie się do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z konwersatoryjnym.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągnięcia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego.
S-2Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/B/02_W01
Student potrafi scharakteryzować właściwosci i obieg podstawowych substancji obecnych w środowisku, wyjaśnić potencjalne skutki wprowadzenia do środowiska różnych substancji oraz zaproponować metody zmniejszenia ich emisji i szkodliwości dla środowiska. Student potrafi wymienić i tłumaczyć zasady działania podstawowych dostępnych technologii chroniących środowisko. Student potrafi zdefiniować trendy rozwojowe i scharakteryzować istotne nowe osiągnięcia w inżynierii środowiska.
IS_2A_W02, IS_2A_W04, IS_2A_W14C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/B/02_U01
Student potrafi poprawnie korzystać ze stanowiska do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi analizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski.
IS_2A_U11, IS_2A_U17, IS_2A_U10C-4T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/B/02_K01
Student ma zdolność do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest swiadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach zrównoważonego rozwoju i otwarty na ich stosowanie.
IS_2A_K04, IS_2A_K03, IS_2A_K05C-4, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/B/02_W01
Student potrafi scharakteryzować właściwosci i obieg podstawowych substancji obecnych w środowisku, wyjaśnić potencjalne skutki wprowadzenia do środowiska różnych substancji oraz zaproponować metody zmniejszenia ich emisji i szkodliwości dla środowiska. Student potrafi wymienić i tłumaczyć zasady działania podstawowych dostępnych technologii chroniących środowisko. Student potrafi zdefiniować trendy rozwojowe i scharakteryzować istotne nowe osiągnięcia w inżynierii środowiska.
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwościa korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych pomocniczych).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/B/02_U01
Student potrafi poprawnie korzystać ze stanowiska do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi analizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski.
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnch ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/B/02_K01
Student ma zdolność do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest swiadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach zrównoważonego rozwoju i otwarty na ich stosowanie.
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickells T. D., Liss P. S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 2000
  2. Mazur J., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii środowiska, WBiA, KIS Zespół Inżynierii Sanitarnej i Systemów Ochrony Środowiska, Szczecin, 2008, Materiały zamieszczone w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT
  3. Mazur J., Bieżące materiały wykładowe, WBiA, KIS, Zespół Inzynierii Sanitarnej i Systemów Ochrony Środowiska, 2012, Materiały zamieszczone w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT

Literatura dodatkowa

  1. Migaszewski Z. M., Gałuszka A., Podstawy Geochemii Środowiska, WNT, Warszawa, 2007
  2. J. Mazur, S. Bering, K. Tarnowski, Oznaczanie anionowych i niejonowych środków powierzchniowo czynnych w ściekach pralniczych, SIGMA-NOT, Warszawa, 2016, PRZEMYSŁ CHEMICZNY, Tom: 95, Zeszyt: 8, Strony: 1518-1520)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Wprowadzenie do analizy miareczkowej.2
T-L-2Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Analiza miareczkowa alkacymetryczna.2
T-L-3Analiza jakości wody pod kątem określenia jej agresywności kwasowęglanowej.4
T-L-4Spektrofotometria absorpcyjna VIS. Oznaczanie zawartości żelaza i manganu w wodzie.4
T-L-5Metody wskaźnikowego oznaczania zawartości substancji organicznych. Badania zapotrzebowania tlenu. Oznaczenie BZT i ChZT.4
T-L-6Uzupełnianie ewentualnych niedokończonych analiz. Zaliczanie zajeć.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści kształcenia w zakresie chemii środowiska. Przypomnienie podstawowych pojęć chemicznych. Organizacja, program i harmonogram zajęć (wykłady, ćwiczenia laboratoryjne). Tryb i forma zaliczenia kursu. Geoekosystemy i ich charakterystyka.1
T-W-2Rozwój zrównoważony. Woda w przyrodzie. Substancje organiczne i nieorganiczne w wodach naturalnych.2
T-W-3Atmosfera i jej rola w bilansie cieplnym ziemi. Obieg podstawowych pierwiastków w atmosferze.1
T-W-4Warstwa ozonowa. Zanieczyszczenia atmosfery, kwaśne deszcze, smog.1
T-W-5Substancje chemiczne w srodowisku. Mikro- i makroelementy.1
T-W-6Krążenie pierwiastków chemicznych w środowisku, cykl węgla, azotu, siarki i fosforu.1
T-W-7Zanieczyszczenie środowiska substancjami organicznymi i nieorganicznymi.1
T-W-8Samooczyszczanie oraz usuwanie zanieczyszczeń metodami chemicznymi.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do poszczególnych tematów zajęc laboratoryjnych6
A-L-3Opracowanie sprawozdania z badań w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie zajęc laboratoryjnych.4
A-L-4Konsultacje/zaliczanie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładach/Przygotowanie się do zaliczenia18
A-W-3Zaliczenie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/02_W01Student potrafi scharakteryzować właściwosci i obieg podstawowych substancji obecnych w środowisku, wyjaśnić potencjalne skutki wprowadzenia do środowiska różnych substancji oraz zaproponować metody zmniejszenia ich emisji i szkodliwości dla środowiska. Student potrafi wymienić i tłumaczyć zasady działania podstawowych dostępnych technologii chroniących środowisko. Student potrafi zdefiniować trendy rozwojowe i scharakteryzować istotne nowe osiągnięcia w inżynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W04Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W14Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom wybranych technologii chroniących środowisko. Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu środowiska na działanie instalacji, których konstrukcja leży w zakresie inżynierii środowiska.
C-3Omówienie zagadnień związanych z wpływem działalności inżynierskiej na środowisko oraz pojęciem rozwoju zrównoważonego.
C-1Zebranie i przekazanie studentom wiedzy, z zakresu chemiii środowiska, wykorzystywanej przy identyfikowaniu i rozwiązywaniu bieżących problemów dotyczących rozwiązań technicznych służących ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-2Rozwój zrównoważony. Woda w przyrodzie. Substancje organiczne i nieorganiczne w wodach naturalnych.
T-W-8Samooczyszczanie oraz usuwanie zanieczyszczeń metodami chemicznymi.
T-W-1Treści kształcenia w zakresie chemii środowiska. Przypomnienie podstawowych pojęć chemicznych. Organizacja, program i harmonogram zajęć (wykłady, ćwiczenia laboratoryjne). Tryb i forma zaliczenia kursu. Geoekosystemy i ich charakterystyka.
T-W-3Atmosfera i jej rola w bilansie cieplnym ziemi. Obieg podstawowych pierwiastków w atmosferze.
T-W-4Warstwa ozonowa. Zanieczyszczenia atmosfery, kwaśne deszcze, smog.
T-W-5Substancje chemiczne w srodowisku. Mikro- i makroelementy.
T-W-6Krążenie pierwiastków chemicznych w środowisku, cykl węgla, azotu, siarki i fosforu.
T-W-7Zanieczyszczenie środowiska substancjami organicznymi i nieorganicznymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z konwersatoryjnym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągnięcia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwościa korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych pomocniczych).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/02_U01Student potrafi poprawnie korzystać ze stanowiska do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi analizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_U17Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
IS_2A_U10Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności formułowania założeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających jakość i właściwości poszczególnych komponentów środowiska, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badań oraz interpretacji wyników i wyciągania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności i rzetelności uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników.
Treści programoweT-L-2Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Analiza miareczkowa alkacymetryczna.
T-L-4Spektrofotometria absorpcyjna VIS. Oznaczanie zawartości żelaza i manganu w wodzie.
T-L-3Analiza jakości wody pod kątem określenia jej agresywności kwasowęglanowej.
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Wprowadzenie do analizy miareczkowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnch ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/B/02_K01Student ma zdolność do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest swiadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach zrównoważonego rozwoju i otwarty na ich stosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K03Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
IS_2A_K05Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności formułowania założeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających jakość i właściwości poszczególnych komponentów środowiska, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badań oraz interpretacji wyników i wyciągania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności i rzetelności uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników.
C-3Omówienie zagadnień związanych z wpływem działalności inżynierskiej na środowisko oraz pojęciem rozwoju zrównoważonego.
Treści programoweT-W-8Samooczyszczanie oraz usuwanie zanieczyszczeń metodami chemicznymi.
T-W-1Treści kształcenia w zakresie chemii środowiska. Przypomnienie podstawowych pojęć chemicznych. Organizacja, program i harmonogram zajęć (wykłady, ćwiczenia laboratoryjne). Tryb i forma zaliczenia kursu. Geoekosystemy i ich charakterystyka.
T-W-5Substancje chemiczne w srodowisku. Mikro- i makroelementy.
T-W-6Krążenie pierwiastków chemicznych w środowisku, cykl węgla, azotu, siarki i fosforu.
T-L-2Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Analiza miareczkowa alkacymetryczna.
T-L-4Spektrofotometria absorpcyjna VIS. Oznaczanie zawartości żelaza i manganu w wodzie.
T-L-3Analiza jakości wody pod kątem określenia jej agresywności kwasowęglanowej.
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium. Wprowadzenie do analizy miareczkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z konwersatoryjnym.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągnięcia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej.
3,0Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0