Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Złożone konstrukcje metalowe II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Złożone konstrukcje metalowe II
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Pełka-Sawenko <Agnieszka.Pelka-Sawenko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,30,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,70,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień omawianych w ramach przedmiotów "Konstrukcje metalowe", "Konstrukcje metalowe II" oraz "Złożone konstrukcje metalowe"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
C-2Zapoznanie studentów z problemami wykonawstwa warsztatowego oraz montażu konstrukcji stalowych. Zapoznanie studentów z normami i wytycznymi technicznymi dotyczącymi ogólnie rozumianego wytwarzania obiektów budownictwa stalowego
C-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowychwybranych oraz węzłów konstrukcyjnych, podział konstukcji na elementy wysyłkowe (styki montażowe) i zespoły technologiczne (styki warsztatowe). Dokumentacja rysunkowa projektu wraz z zestawieniem materiału.30
30
wykłady
T-W-1Zasady projektowania złożonych konstrukcji metalowych : hal stalowych, estakad i belek podsuwnicowych oraz przekryć dużych rozpiętości.20
T-W-2Zasady wytwarzania i montażu konstrukcji stalowych. Zasady podziału na elementy wysyłkowe, tworzenie dokumentacji technicznej montażu, montaż próbny, podstawowy sprzęt montażowy, metody montażu konstrukcji. Rysunki w projecie budowlanym i wykonawczym.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Praca własna nad projektem38
A-P-3Zaliczenie projektu2
70
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu (praca własna)17
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/11_W01
Student jest w stanie zdefiniować i zidentyfikować określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz zaproponować metody analizy, wymiarowania oraz przedsawić zasady wykonania i montażu z wykorzystaniem odpowiednich norm technicznych.
B_2A_W05, B_2A_W08, B_2A_W10C-3, C-1, C-2T-P-1, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/11_U01
Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, a następnie zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych oraz sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych
B_2A_U08, B_2A_U20, B_2A_U21C-1, C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/11_K01
Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
B_2A_K02C-1T-P-1M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/11_W01
Student jest w stanie zdefiniować i zidentyfikować określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz zaproponować metody analizy, wymiarowania oraz przedsawić zasady wykonania i montażu z wykorzystaniem odpowiednich norm technicznych.
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe rozwiązania konstrukcyjne wybranych zlożonych obiektów budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/11_U01
Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, a następnie zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych oraz sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać rysunki estakady suwniczej w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/11_K01
Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
2,0
3,0Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  2. Kucharczuk W. Labocha S., Hale o konstrukcji stalowej. Poradnik projektanta, Polskie Wydawnictwo Techniczne, 2012
  3. Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
  4. Matysiak Antoni, Budownictwo stalowe: Belki podsuwnicowe, estakady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 1994
  5. Giżejowski M. i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego
  6. Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008
  7. Żmuda Jan, Konstrukcje wsporcze dźwignic, PWN, Warszawa, 2013
  8. Bródka J., Broniewicz M., Projektowanie konstrukcji stalowych według Eurokodu, PWT, 2013
  9. Ziółko J., Konstrukcje stalowe cz.2 Wytwarzanie i montaż, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
  10. Augustyn J., Śladziewski E., Technologiczność konstrucji stalowych, Arkady, Warszawa, 1981
  11. A. Pełka-Sawenko, T. Wróblewski, M. Abramowicz , M. Szumigała, Damage detection of steel-concrete composite beam, Civil and Environmental Engineering Reports, Poznań, 2019, Volume 28, 3, DOI: 10.2478/ceer-2018-0033

Literatura dodatkowa

  1. Ziółko J., Utrzymaniei modernizacja konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1991
  2. Ziółko J., Montaż konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005
  4. Goczek Jerzy, Supeł Łukasz, Gajdziński MIchał, Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowychwybranych oraz węzłów konstrukcyjnych, podział konstukcji na elementy wysyłkowe (styki montażowe) i zespoły technologiczne (styki warsztatowe). Dokumentacja rysunkowa projektu wraz z zestawieniem materiału.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania złożonych konstrukcji metalowych : hal stalowych, estakad i belek podsuwnicowych oraz przekryć dużych rozpiętości.20
T-W-2Zasady wytwarzania i montażu konstrukcji stalowych. Zasady podziału na elementy wysyłkowe, tworzenie dokumentacji technicznej montażu, montaż próbny, podstawowy sprzęt montażowy, metody montażu konstrukcji. Rysunki w projecie budowlanym i wykonawczym.10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Praca własna nad projektem38
A-P-3Zaliczenie projektu2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu (praca własna)17
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/11_W01Student jest w stanie zdefiniować i zidentyfikować określone złożone obiekty budownictwa metalowego (hale, estakady, przekrycia dużych rozpiętości) oraz zaproponować metody analizy, wymiarowania oraz przedsawić zasady wykonania i montażu z wykorzystaniem odpowiednich norm technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z budownictwem stalowym
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
C-2Zapoznanie studentów z problemami wykonawstwa warsztatowego oraz montażu konstrukcji stalowych. Zapoznanie studentów z normami i wytycznymi technicznymi dotyczącymi ogólnie rozumianego wytwarzania obiektów budownictwa stalowego
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowychwybranych oraz węzłów konstrukcyjnych, podział konstukcji na elementy wysyłkowe (styki montażowe) i zespoły technologiczne (styki warsztatowe). Dokumentacja rysunkowa projektu wraz z zestawieniem materiału.
T-W-2Zasady wytwarzania i montażu konstrukcji stalowych. Zasady podziału na elementy wysyłkowe, tworzenie dokumentacji technicznej montażu, montaż próbny, podstawowy sprzęt montażowy, metody montażu konstrukcji. Rysunki w projecie budowlanym i wykonawczym.
T-W-1Zasady projektowania złożonych konstrukcji metalowych : hal stalowych, estakad i belek podsuwnicowych oraz przekryć dużych rozpiętości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: Końcowy egzamin pisemny testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie omówić podstawowe rozwiązania konstrukcyjne wybranych zlożonych obiektów budownictwa stalowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/11_U01Student potrafi zdefiniować i zestawić obciążenia działające na złożone obiekty budownictwa metalowego, a następnie zaprojektować elementy złożonych konstrukcji metalowych oraz sporządzić dokumentację rysunkową złożonych konstrukcji stalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
C-2Zapoznanie studentów z problemami wykonawstwa warsztatowego oraz montażu konstrukcji stalowych. Zapoznanie studentów z normami i wytycznymi technicznymi dotyczącymi ogólnie rozumianego wytwarzania obiektów budownictwa stalowego
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowychwybranych oraz węzłów konstrukcyjnych, podział konstukcji na elementy wysyłkowe (styki montażowe) i zespoły technologiczne (styki warsztatowe). Dokumentacja rysunkowa projektu wraz z zestawieniem materiału.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać rysunki estakady suwniczej w zakresie odwzorowania konstrukcji, bez pełnego opisu łączników oraz detali konstrukcyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/11_K01Student będzie świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i konstruowania złożonych obiektów budownictwa stalowego
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej estakady suwnicowej. Zakres projektu: obliczenia statyczno – wytrzymałościowe słupów, belek estakady, stężeń międzysłupowychwybranych oraz węzłów konstrukcyjnych, podział konstukcji na elementy wysyłkowe (styki montażowe) i zespoły technologiczne (styki warsztatowe). Dokumentacja rysunkowa projektu wraz z zestawieniem materiału.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Końcowe zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonana praca nie zawiera wyników absurdalnych lub skopiowanych z innych prac
3,5
4,0
4,5
5,0