Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
projektyP6 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z matematyki
W-2Zaliczenie z fizyki
W-3Zaliczenie z geometrii wykreślnej
W-4Zaliczenie z budownictwa komunikacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności2
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia5
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach2
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
15
projekty
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15
wykłady
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.14
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.6
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2samodzielne przygotowanie plików samoliczących6
A-L-3samodzielne rozwiązywanie zadań9
A-L-4zaliczenie1
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością15
A-P-3zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą7
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4uczestnictwo w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
B_1A_W11, B_1A_W07, B_1A_W13C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/D/DUL02_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
B_1A_W02, B_1A_W13C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2M-1, M-3, M-4, M-5S-2
B_1A_S1/D/DUL02_W03
Ma podstawową wiedzę o doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
B_1A_W13C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
B_1A_U08C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1
B_1A_S1/D/DUL02_U02
Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
B_1A_U11, B_1A_U19, B_1A_U08C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-P-1, T-P-2M-1, M-3, M-4, M-5S-2
B_1A_S1/D/DUL02_U03
Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanego kierunku studiów.
B_1A_U14, B_1A_U08C-3T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL02_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-P-1M-2, M-3, M-4S-1
B_1A_S1/D/DUL02_K02
Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich
B_1A_K02C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_W01
Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
3,5Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
4,0Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię
4,5Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
5,0Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
B_1A_S1/D/DUL02_W02
Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,5Student ma więcej niż minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
B_1A_S1/D/DUL02_W03
Ma podstawową wiedzę o doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_U01
Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
2,0Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,5Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,0Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,5Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
B_1A_S1/D/DUL02_U02
Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
2,0Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować
4,0Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować
4,5Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
B_1A_S1/D/DUL02_U03
Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanego kierunku studiów.
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL02_K01
Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,0Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,5Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,0Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
B_1A_S1/D/DUL02_K02
Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich
2,0Student nie rozumie różnych aspektów projektowania dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
3,0Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg, ale rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, nie ma jednak świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,0Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
5,0Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji

Literatura podstawowa

  1. DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r. z późn. zm., Dziennik Ustaw, W-wa, 2019, 43
  3. System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002
  4. Sołowczuk A., Determinants of the Performance of Bat Gantries Installed to Carry Bat Commuting Routes over the S3 Expressway in Poland, Symmetry, 11(8), 1022, 2019, 11(8), 1022, https://doi.org/10.3390/sym11081022

Literatura dodatkowa

  1. Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, ostatnia aktualizacja

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych2
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności2
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia5
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach2
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością7
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.2
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.14
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.2
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.6
T-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach14
A-L-2samodzielne przygotowanie plików samoliczących6
A-L-3samodzielne rozwiązywanie zadań9
A-L-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością15
A-P-3zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą7
A-W-3przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4uczestnictwo w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_W01Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich
3,0Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
3,5Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii
4,0Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię
4,5Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
5,0Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_W02Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
3,5Student ma więcej niż minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,0Student ma podstawową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_W03Ma podstawową wiedzę o doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
C-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_U01Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,0Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
3,5Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,0Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
4,5Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_U02Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
T-P-2P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby
3,0Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować
3,5Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować
4,0Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować
4,5Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_U03Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów
3,0Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych
3,5Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje
4,0Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje
4,5Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować
5,0Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_K01Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności
Treści programoweT-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-P-1P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,0Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
3,5Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,0Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL02_K02Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg
Treści programoweT-W-5Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu.
T-W-1Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych.
T-W-2Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością.
T-W-3Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie.
T-W-4Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego.
T-L-2L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności
T-L-1L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych
T-L-3L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia
T-L-4L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach
T-L-5L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metoda przypadków
M-5metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie różnych aspektów projektowania dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji
3,0Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg, ale rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, nie ma jednak świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
3,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,0Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
4,5Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji
5,0Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji