Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Podstawy CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki.
W-2Znajomość obsługi komputera.
W-3Znajomość rysunku technicznego odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe,2
T-P-3Operacje na blokach.2
T-P-4Operacje na warstwach.2
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.4
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji.3
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a2
T-P-8Elewacje i poziomy1
T-P-9Używanie gotowych obiektów - rodzin3
T-P-10Rzuty i przekroje2
T-P-11Praca w widoku 3D2
T-P-12Wymiarowanie rysunku2
T-P-13Przygotowymanie wydruku - szablony2
T-P-14Zestawienia1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne wykonanie rysunków.24
A-P-3przygotowanie do zaliczenia5
A-P-4zaliczenie1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/04_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
B_1A_W01, B_1A_W02C-1T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/04_U01
Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U11C-1T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-6, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/04_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
B_1A_K01C-1T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-6, T-P-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/04_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/04_U01
Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/04_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Pikoń, AutoCAD, Helion, Gliwice
  2. Andrzej Jaskulski, AutoCad 2020, PWN, 2019
  3. Freidenberg Piotr, Autorskie materiały, 2020

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe,2
T-P-3Operacje na blokach.2
T-P-4Operacje na warstwach.2
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.4
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji.3
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a2
T-P-8Elewacje i poziomy1
T-P-9Używanie gotowych obiektów - rodzin3
T-P-10Rzuty i przekroje2
T-P-11Praca w widoku 3D2
T-P-12Wymiarowanie rysunku2
T-P-13Przygotowymanie wydruku - szablony2
T-P-14Zestawienia1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne wykonanie rysunków.24
A-P-3przygotowanie do zaliczenia5
A-P-4zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/04_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-P-3Operacje na blokach.
T-P-4Operacje na warstwach.
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe,
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji.
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/04_U01Potrafi wykonać rysunek techniczny z wykorzystaniem programu CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-P-3Operacje na blokach.
T-P-4Operacje na warstwach.
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe,
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji.
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia z pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/04_K01Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. Potrafi inspirować innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-P-3Operacje na blokach.
T-P-4Operacje na warstwach.
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe,
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji.
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0