Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo ogólne
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Jaworski <Rafal.Jaworski@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,56egzamin
projektyP1 18 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych – studia I stopnia
W-2Ukończony kurs Materiałów budowlanych – studia I stopnia
W-3Ukończony kurs Mechaniki budowli – studia I stopnia
W-4Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów – studia I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność stosowania przepisów technicznych i projektowania obiektów budowlanych w technologii lekkiego szkieletu drewnianego
C-2Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt budynku drewnianego w technologii lekkiego szkieletu. Projekt obejmuje rysunki architektoniczno - konstrukcyjne, szczegóły budowlane oraz obliczenia wybranych elementów konstrukcyjnych18
18
wykłady
T-W-1Wymagania i zalecenia ogólne w stosunku do budownictwa z drewna. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Budynki drewniane o konstrukcji nawiązującej do rozwiązań tradycyjnych. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Zasady konstrukcyjno-wykonawcze. Posadowienie. Konstrukcja budynku: stropy, ściany, dachy, poszycie. Izolacje. Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego.5
T-W-2Budynki wysokie. Zarys rozwoju budownictwa wysokiego. Ewolucja form architektonicznych. Układy konstrukcyjne. Kształtowanie konstrukcyjno-materiałowe. Sztywność przestrzenna. Konstruowanie trzonów, stropy, fasady. Stropodachy użytkowe. Specyfika fundamentowania wieżowców. Architektura high-tech. Budynki inteligentne. Zrównoważone miasta i budynki przyszłości.4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu50
A-P-3Zaliczenie projektu1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Egzamin1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/01_W01
Zna wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego.
B_2A_W08, B_2A_W10, B_2A_W11, B_2A_W13C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/01_U01
Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu oraz pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł, dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania.
B_2A_U01, B_2A_U21C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/01_K01
Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie
B_2A_K04, B_2A_K06C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/01_W01
Zna wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego.
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/01_U01
Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu oraz pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł, dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania.
2,0
3,0Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu, ale popełnia błędy. Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/01_K01
Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie
2,0
3,0Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bojęś A., Markiewicz P., Przeszklone ściany osłonowe, Archi-Plus, Kraków, 2008
  2. Kapela M., Sieczkowski J., Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna PW, Warszawa, 2003
  3. Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Niezabitowska E., Budynek inteligentny., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2005
  5. Nitka W., Szkieletowy dom drewniany, Centrum Budownictwa Drewnianego, Gdańsk, 2019
  6. Pawłowski A., Cała I., Budynki wysokie, Oficyna Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013
  7. Praca zbiorowa, Kanadyjski szkieletowy dom drewniany, MURATOR, Warszawa, 1995
  8. Thallon R., Od piwnicy aż po dach, czyli ilustrowany poradnik projektowania i budowy szkieletowego domu drewnianego, MURATOR, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
  2. Lange M., Budownictwo mieszkaniowe w Polsce w aspekcie zrównoważonego rozwoju, Economicus, Szczecin, 2009
  3. Lange M., Mielczarek Z., Rzeszotarski A., i in., Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce - stan techniczny, zagrożenia i zabezpieczenia, Ekspertyza KILiW PAN, Warszawa, 2001
  4. Lange M., Mielczarek Z., Wąsowicz K., Economical foundations of the low buildings in Poland, First Euro Mediterranean in Advances on Geomaterials and Structures, Hammamet, Tunisia, 2006
  5. Matyskiewicz J., Konstrukcja budynków w szkielecie drewnianym, Amerykańsko-Polski Instytut Budownictwa, Gdańsk, 1995
  6. Mateja K., Nożyński W., Podlecki S., Projektowanie i wykonywanie domów mieszkalnych ze szkieletem drewnianym. System amerykańsko-kanadyjski w warunkach polskich, ATEXT, Warszawa-Gdańsk, 1996
  7. Meier U., Moderne Holzhäuser, Bruderverlag, Karlsruhe, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt budynku drewnianego w technologii lekkiego szkieletu. Projekt obejmuje rysunki architektoniczno - konstrukcyjne, szczegóły budowlane oraz obliczenia wybranych elementów konstrukcyjnych18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania i zalecenia ogólne w stosunku do budownictwa z drewna. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Budynki drewniane o konstrukcji nawiązującej do rozwiązań tradycyjnych. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Zasady konstrukcyjno-wykonawcze. Posadowienie. Konstrukcja budynku: stropy, ściany, dachy, poszycie. Izolacje. Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego.5
T-W-2Budynki wysokie. Zarys rozwoju budownictwa wysokiego. Ewolucja form architektonicznych. Układy konstrukcyjne. Kształtowanie konstrukcyjno-materiałowe. Sztywność przestrzenna. Konstruowanie trzonów, stropy, fasady. Stropodachy użytkowe. Specyfika fundamentowania wieżowców. Architektura high-tech. Budynki inteligentne. Zrównoważone miasta i budynki przyszłości.4
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu50
A-P-3Zaliczenie projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Egzamin1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/01_W01Zna wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność stosowania przepisów technicznych i projektowania obiektów budowlanych w technologii lekkiego szkieletu drewnianego
C-2Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich
Treści programoweT-W-2Budynki wysokie. Zarys rozwoju budownictwa wysokiego. Ewolucja form architektonicznych. Układy konstrukcyjne. Kształtowanie konstrukcyjno-materiałowe. Sztywność przestrzenna. Konstruowanie trzonów, stropy, fasady. Stropodachy użytkowe. Specyfika fundamentowania wieżowców. Architektura high-tech. Budynki inteligentne. Zrównoważone miasta i budynki przyszłości.
T-W-1Wymagania i zalecenia ogólne w stosunku do budownictwa z drewna. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Budynki drewniane o konstrukcji nawiązującej do rozwiązań tradycyjnych. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Zasady konstrukcyjno-wykonawcze. Posadowienie. Konstrukcja budynku: stropy, ściany, dachy, poszycie. Izolacje. Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/01_U01Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu oraz pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł, dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Umiejętność stosowania przepisów technicznych i projektowania obiektów budowlanych w technologii lekkiego szkieletu drewnianego
Treści programoweT-P-1Projekt budynku drewnianego w technologii lekkiego szkieletu. Projekt obejmuje rysunki architektoniczno - konstrukcyjne, szczegóły budowlane oraz obliczenia wybranych elementów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu, ale popełnia błędy. Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/01_K01Rozumie wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność stosowania przepisów technicznych i projektowania obiektów budowlanych w technologii lekkiego szkieletu drewnianego
C-2Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich
Treści programoweT-W-2Budynki wysokie. Zarys rozwoju budownictwa wysokiego. Ewolucja form architektonicznych. Układy konstrukcyjne. Kształtowanie konstrukcyjno-materiałowe. Sztywność przestrzenna. Konstruowanie trzonów, stropy, fasady. Stropodachy użytkowe. Specyfika fundamentowania wieżowców. Architektura high-tech. Budynki inteligentne. Zrównoważone miasta i budynki przyszłości.
T-W-1Wymagania i zalecenia ogólne w stosunku do budownictwa z drewna. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Budynki drewniane o konstrukcji nawiązującej do rozwiązań tradycyjnych. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Zasady konstrukcyjno-wykonawcze. Posadowienie. Konstrukcja budynku: stropy, ściany, dachy, poszycie. Izolacje. Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie.
3,5
4,0
4,5
5,0