Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Budowle piętrzące i elektrownie wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle piętrzące i elektrownie wodne
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 18 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia
W-2Ukończony kurs: Podstawy budownictwa wodnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej9
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej9
18
wykłady
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.3
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.2
T-W-3Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.4
T-W-4Wybrane zagadnienia posadowienia2
T-W-5Filtracja w budowlach wodnych2
T-W-6Projektowanie i wyposażenie MEW5
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2studia literaturowe2
A-P-3udział w konsultacjach2
A-P-4samodzielna realizacja zadań projektowych8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studia literaturowe28
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
A-W-4udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/05_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podsawową w zakresie ich utrzymania.
B_2A_W06, B_2A_W12C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/05_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
B_2A_U11, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U22C-1T-P-1, T-P-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/B/D/05_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01C-1T-P-1, T-P-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/05_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podsawową w zakresie ich utrzymania.
2,0
3,0posiada minimalna wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/05_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/B/D/05_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski, Budowle i zbiorniki wodne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  2. Minister Środowiska, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo Betonowe, tom 17, Arkady, 1969
  2. Aleksander Łaski, Elektrownie wodne rozwiązania i dobór parametrów, Wydawnictwa Naukowo –Techniczne, Warszawa, 1971
  3. Julian Lambor:, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962
  4. Janusz Kubrak, Hydraulika techniczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  5. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  6. Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
  7. Dorota Libront, Bezpieczeństwo budowli piętrzących, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005, Regionalne problemy gospodarki wodnej i hydrotechniki

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej9
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej9
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.3
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.2
T-W-3Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.4
T-W-4Wybrane zagadnienia posadowienia2
T-W-5Filtracja w budowlach wodnych2
T-W-6Projektowanie i wyposażenie MEW5
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2studia literaturowe2
A-P-3udział w konsultacjach2
A-P-4samodzielna realizacja zadań projektowych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studia literaturowe28
A-W-3przygotowanie do egzaminu12
A-W-4udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/05_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW oraz podsawową w zakresie ich utrzymania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.
T-W-4Wybrane zagadnienia posadowienia
T-W-6Projektowanie i wyposażenie MEW
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.
T-W-3Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.
T-W-5Filtracja w budowlach wodnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada minimalna wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/05_U01Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (metoda projektów)
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/B/D/05_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (metoda projektów)
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0