Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 18 2,20,44zaliczenie
wykładyW2 18 1,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotu "Nawierzchnie"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.1
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.6
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.2
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).3
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).4
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.1
18
wykłady
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.1
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.1
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.4
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.2
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).2
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.2
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.4
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.18
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych.16
A-P-3Grupowe opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji.15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.15
A-P-5Zaliczenie projektu.2
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu konstrukcji nawierzchni drogowych.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Udział w zaliczeniu.2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/07_W01
Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W11C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/07_U01
Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję, zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni oraz zna wymagania stawiane poszczególnym warstwom konstrukcji.
B_2A_U10, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21C-3, C-4, C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/07_K01
Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K03C-3, C-4, C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/07_W01
Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień istniejących konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
3,0Student zna metody projektowania konstrukcji podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji podatnych i półsztywnych wyłącznie w oparciu o katalogi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/07_U01
Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję, zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni oraz zna wymagania stawiane poszczególnym warstwom konstrukcji.
2,0Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na konstrukcję oraz zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i sztywnej żadną z omówionych metod.
3,0Student potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, zwymiarować konstrukcję podatną, półsztywną i sztywną wyłącznie w oparciu katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog oraz określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/07_K01
Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, nie potrafi pracować w zespole oraz brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu.
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
  2. Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków, 2004
  3. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2003, 6
  4. Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 1997
  5. Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001
  6. Sybilski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001
  7. Budziński B., Mieczkowski P., Application of Innovative SMA-MA Mixtures on Bridges, Applied Sciences, 2020, 10 (19)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.1
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.6
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.2
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).3
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).4
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.1
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.1
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.4
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.2
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).2
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.2
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.4
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.18
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych.16
A-P-3Grupowe opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji.15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.15
A-P-5Zaliczenie projektu.2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Ugruntowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu konstrukcji nawierzchni drogowych.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Udział w zaliczeniu.2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/07_W01Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W11Zna zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów oraz wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
Treści programoweT-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.
T-W-8Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień istniejących konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych.
3,0Student zna metody projektowania konstrukcji podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji podatnych i półsztywnych wyłącznie w oparciu o katalogi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/07_U01Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję, zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni oraz zna wymagania stawiane poszczególnym warstwom konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
Treści programoweT-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na konstrukcję oraz zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i sztywnej żadną z omówionych metod.
3,0Student potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, zwymiarować konstrukcję podatną, półsztywną i sztywną wyłącznie w oparciu katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog oraz określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/D/D/07_K01Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
Treści programoweT-P-1Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.
T-P-2Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie.
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-4Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP.
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP).
T-P-6Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA).
T-P-7Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS.
T-W-2Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość.
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża.
T-W-5Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP).
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
T-W-3Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. Procedura postępowania przy projektowaniu.
T-W-7Nawierzchnie betonowe. Warunki pracy. Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, nie potrafi pracować w zespole oraz brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu.
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0