Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 1,20,67zaliczenie
wykładyW2 9 0,80,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi.
W-2Ukończony kurs ekonomika przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie załącznika do oferty. Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym.4
T-P-2Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-3Opracowanie wyników dla projektu.1
9
wykłady
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu ich rodzaje i właściwy dobór.1
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki1
T-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.1
T-W-4Rozpoczęcie robót - Kl. 8. Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 102
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 142
T-W-6Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej. Zasady rostrzygania sporów.1
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu26
A-P-3zaliczenie projektu1
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/08_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
B_2A_W14C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/08_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
B_2A_U16C-1, C-2T-P-3, T-P-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/08_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
B_2A_K01, B_2A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/08_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/08_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/08_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Warunki Kontraktu na Budowę, FIDIC Cosmopoli, Warszawa, 2005
  2. Praca zbiorowa, Przygotowanie Procesu inwestycyjnego z zastosowaniem procedur FIDIC, PZiTB, Lublin, 2010
  3. Boczek Z.J., realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówien publicznych oraz procedury FIDIC, EUROINSTYTUT, Szczecin, 2009
  4. Tracz K., Konspekt z wykładów - FIDIC, Szczecin, 2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie załącznika do oferty. Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym.4
T-P-2Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-3Opracowanie wyników dla projektu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu ich rodzaje i właściwy dobór.1
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki1
T-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.1
T-W-4Rozpoczęcie robót - Kl. 8. Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 102
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 142
T-W-6Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej. Zasady rostrzygania sporów.1
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu26
A-P-3zaliczenie projektu1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/08_W01Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-W-6Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej. Zasady rostrzygania sporów.
T-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/08_U01Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-3Opracowanie wyników dla projektu.
T-P-2Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.
T-W-4Rozpoczęcie robót - Kl. 8. Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 10
T-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/08_K01Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0