Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Mosty stalowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mosty stalowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mosty betonowe |
W-2 | Konstrukcje stalowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie problematyki konstrukcji stalowych w mostownictwie. |
C-2 | Poszerzona znajomość projektowania konstrukcji stalowych. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu mostu stalowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie ogólnego zakresu ćwiczeń. Omówienie tematów i zawartości projektu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów. Elementy przekroju poprzecznego mostu stalowego. | 2 |
T-P-2 | Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Rozmieszczenie stężeń. Zasady łożyskowania. | 2 |
T-P-3 | Oddziaływania i obciążenie ruchem obiektów mostowych. Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia. Sprawdzenie rysunków. | 2 |
T-P-4 | Zasady i obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. | 2 |
T-P-5 | Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań. | 2 |
T-P-6 | Obliczenie sił wewnętrznych - obwiednie. Weryfikacja przekrojów dźwigarów głównych (ULS). | 2 |
T-P-7 | Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Zasady sporządzania rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-8 | Opios techniczny i przedmiar robót. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektu. | 2 |
T-P-9 | Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych. Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego. | 2 |
T-W-2 | Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost. | 2 |
T-W-3 | Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych. Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych. | 2 |
T-W-4 | Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki dla stali, klasyfikacja przekrojów. | 2 |
T-W-5 | Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych. Stateczność środników i pasów. | 2 |
T-W-6 | Projektowanie mostowych konstrukcji zespolonych. | 2 |
T-W-7 | Połączenia elementów konstrukcji stalowych. Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. Kszałtowanie przęseł blachownicowych. Projektowanie przęseł kratowych. Podsumowanie wiedzy. | 2 |
T-W-9 | Współczesne mosty skrzynkowe. Przykłady budowy mostów stalowych. Podsumowanie zajęć. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 26 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 18 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia | 28 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/11_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów i konstrukcji stalowych oraz ich projektowania. | B_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-5, T-P-3, T-P-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/11_U01 Potrafi zaprojektować prosty most stalowy | B_2A_U01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-8, T-P-4, T-P-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/11_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | B_2A_K01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-P-3, T-P-7, T-P-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/11_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów i konstrukcji stalowych oraz ich projektowania. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/11_U01 Potrafi zaprojektować prosty most stalowy | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/11_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984
- Karlikowski J. i in., Mosty zespolone stalowo-betonowe. Zasady projektowania wg PN-EN 1994-2, WKŁ, Warszawa, 2016, I
- Hołowaty J., Udarność stali konstrukcyjnej w mostach, Inżynieria i Budownictwo, 4, 2019
Literatura dodatkowa
- Karlikowski J., Sturzbecher K., Mosty stalowe, Politechnika Poznańska, Poznań, 1993, Przewodnik do ćwiczeń projektowych
- Hołowaty J., Mosty zespolone w przebudowie dróg województwa zachodniopomorskiego, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10