Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Użytkowanie i hodowla koni", ogólne wiadomości z zakresu hodowli i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
C-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.2
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych2
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.1
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.2
7
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.1
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.3
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Uczestniczenie w pokazie treningu koni policyjnych4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia23
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie1
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4uczestnicwo w pokazie treningu koni policyjnych2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
S-2Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
ZO_1A_W12, ZO_1A_W14C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_U01
student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
ZO_1A_U17C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_K01
student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
ZO_1A_K07C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
2,0
3,0student wymienia i opisuje większość korzyści wynikających z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość specjalności psów służbowych oraz podstawy regulacji prawnych dotyczących pracy ww zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_U01
student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
2,0
3,0student w stopniu podstawowym charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O9.3_K01
student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. różni, periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.2
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych2
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.1
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.1
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.3
T-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Uczestniczenie w pokazie treningu koni policyjnych4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia23
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4uczestnicwo w pokazie treningu koni policyjnych2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy koni psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje specjalności psów służbowych, zna podstawy regulacji prawnych pracy psów i koni służbowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia i opisuje większość korzyści wynikających z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje zdecydowaną większość specjalności psów służbowych oraz podstawy regulacji prawnych dotyczących pracy ww zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O9.3_U01student charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym charakteryzuje cechy psychiczne oraz umiejętności psów i koni służbowych, opisuje rasy psów i koni predysponowanych do pracy w słuzbach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O9.3_K01student jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych.
C-1Potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce.
Treści programoweT-W-4Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce. Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Akty prawne regulujące pracę psów służbopwych. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-2Rozporządzenie w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Podstawy osmologii.
T-A-1Predyspozycje, wyszkolenie i umiejętności psów w służbach mundurowych i ratowniczych. Rasy psów predysponowane do pracy w ww. służbach.
T-A-3Cechy psychoczne koni pracujących w służbach mundurowych.
T-A-4Predyspozycje, szkolenie i umiejętności koni służbowych. Rasy koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych. Przykłady konnych formacji policyjnych na świecie.
T-A-2Cechy psychiczne psów pracujących w służbach mundurowych i ratowniczych
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2prelekcja, odczyt
M-3dyskusja
M-4film
M-5pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest świadomy korzyści i znaczenia funkcjonowania oddziałów służb mundurowych i ratowniczych użytkujących w pracy psy i konie
3,5
4,0
4,5
5,0