Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie i hodowla koni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,50,25zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 5 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw anatomii ,fizjologii i rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
C-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-3Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej.
C-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
C-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.1
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.1
T-A-3Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.1
T-A-4Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.1
T-A-5Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.1
5
laboratoria
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.2
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.2
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy1
5
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.1
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.3
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu i hodowli koni.1
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.1
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.1
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.1
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4zaliczenia pisemne2
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia7
A-L-3zaliczenie praktyczne1
A-L-4udział w konsultacjach2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta ze wskazną literaturą5
A-W-4przygotowanie do egzaminu10
A-W-5egzamin pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz
M-5ćwiczenie przedmiotowe
M-6objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-U6_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni, charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
ZOinz_2A_W04, ZOinz_2A_W09C-4, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-4, M-3, M-2, M-6, M-1, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-U6_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
ZOinz_2A_U06C-5, C-2, C-1T-L-2, T-L-1M-4, M-3, M-6, M-5S-4, S-1
ZOinz_2A_HZGu-U6_U02
Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. Charakteryzuje cechy psychiczne koni.
ZOinz_2A_U07C-5T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-4, M-3, M-2, M-6, M-1, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-U6_K01
student ma świadomość specyfiki gatunku, jest wrażliwy na etyczne postępowanie z końmi
ZOinz_2A_K09C-4, C-3, C-5, C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-L-1M-4, M-3, M-2, M-6, M-1, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-U6_W01
Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni, charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni, charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-U6_U01
Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
2,0Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
3,0Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
3,5Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
4,0Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim.
4,5Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
ZOinz_2A_HZGu-U6_U02
Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. Charakteryzuje cechy psychiczne koni.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. Charakteryzuje cechy psychiczne koni.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-U6_K01
student ma świadomość specyfiki gatunku, jest wrażliwy na etyczne postępowanie z końmi
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość specyfiki gatunku, jest wrażliwy na etyczne postępowanie z końmi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, Wyd. SGGW, Warszawa, 1991, II uzupełnione
  2. Zwoliński J., Hodowla koni, PWRiL, Warszawa, 1977, I
  3. Stachurska A., Identyfikacja Koni, WAR Lublin, Lublin, 2002
  4. Sasimowski E., Budzyński M., Żywienie koni, PWRiL, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowski S., Kosiniak-KamyszK., Kierowany rozród koni, Wyd. Drukrol s.c., Kraków, 1998
  2. Kolstrung R., Silmanowicz P., Stachurska A., Piel egnacja i podkówanie kopyt koni, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Gill J., Fizjologia konia, Wyd. sport, Warszawa, 2003
  4. Jamroz D. (pod red.), Żywienie zwierzat i paszoznastwo, PWN, Warszawa, 2001
  5. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
  6. Walkowicz E., Jodkowska E., Hodowla i chów koni - przewodnik do ćwiczeń, AR Wrocław, Wrocław, 1997
  7. różni, fachowe periodyki z zakresu hipologii, Koń Polski, Świat koni, Hodowca i jeździec, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.1
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.1
T-A-3Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.1
T-A-4Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.1
T-A-5Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.2
T-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.2
T-L-3Pomiary zoometryczne koni i indeksy budowy1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.1
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.3
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu i hodowli koni.1
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.1
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.1
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.1
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2udział w konsultacjach3
A-A-3praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4zaliczenia pisemne2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia7
A-L-3zaliczenie praktyczne1
A-L-4udział w konsultacjach2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3praca własna studenta ze wskazną literaturą5
A-W-4przygotowanie do egzaminu10
A-W-5egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U6_W01Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni, charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.
T-W-3Wybrane aspekty rozrodu i hodowli koni.
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3film dydaktyczny
M-2prelekcja, odczyt
M-6objaśnienie
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-5ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni, charakteryzuje założenia chowu koni, specyfikę rozrodu koni oraz żywienia i pojenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U6_U01Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
Cel przedmiotuC-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.
C-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
Treści programoweT-L-2Praktyczne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy.
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3film dydaktyczny
M-6objaśnienie
M-5ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz nie potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim.
3,0Posiada umiejętność prawidłowego wykonania podstawowych elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
3,5Posiada umiejętność prawidłowego wykonania wiekszości elementów pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim, dopuszczalne są niewielkie błędy.
4,0Prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej konia,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim.
4,5Samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej,nie popełniając wiekszych błędów, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0W pełni samodzielnie i prawidłowo wykonuje wszystkie elementy pielęgnacji bezpośredniej, bezbłędnie potrafi posługiwać się sprzętem zoometrycznym i sprzętem jeździeckim, aktywnie uczestniczy w zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U6_U02Student opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. Charakteryzuje cechy psychiczne koni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.
T-A-5Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.
T-A-4Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3film dydaktyczny
M-2prelekcja, odczyt
M-6objaśnienie
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-5ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opisuje pokrój konia gorąco i zimnokrwistego, wymienia i opisuje wady budowy.Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni, wymienia sposoby identyfikacji. Charakteryzuje cechy psychiczne koni.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U6_K01student ma świadomość specyfiki gatunku, jest wrażliwy na etyczne postępowanie z końmi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-4Znajomość chowu, specyfika rozrodu i żywienia koni.
C-3Znajomość zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej.
C-5Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego.
C-2Znajomość pokroju koni i cech psychicznych.
C-1Znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary i indeksy budowy.Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport.
T-A-2Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe.Cechy psychiczne: zmysły, instynkty, charakter, temperament, nałogi, narowy.
T-A-1Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco- i zimnokrwistych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość.
T-A-5Zasady przyrządzania i normowania pasz dla koni.Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego.
T-A-4Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni na świecie i w Polsce.
T-W-6Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni.
T-W-4Transport, obrót, aspekty prawne użytkowania koni.
T-W-7Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni.
T-W-2Rasy i typy użytkowe. Kierunki użytkowania koni-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne.
T-W-5Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni.
T-L-1Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3film dydaktyczny
M-2prelekcja, odczyt
M-6objaśnienie
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-5ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość specyfiki gatunku, jest wrażliwy na etyczne postępowanie z końmi
3,5
4,0
4,5
5,0