Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechniki rozrodu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Inseminacja u różnych gatunków zwierząt gospodarkich i domowych. Podstawowy sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków. | 2 |
T-L-2 | Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro | 2 |
T-L-3 | Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła | 2 |
T-L-4 | Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni | 2 |
T-L-5 | Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków | 2 |
T-L-6 | Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologiczne | 2 |
T-L-7 | Kriokonserwacja zarodków metodą witryfikacji | 1 |
T-L-8 | Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt | 4 |
T-W-2 | Podstawy technik wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology-ART)- możliwości zastosowania. | 2 |
T-W-3 | Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków | 2 |
T-W-4 | Procesy fizykochemiczne zachodzące w komórkach podczas kriononserwacji gamet i zarodków | 3 |
T-W-5 | Metody kriokonserwacji oocytów i zarodków | 3 |
T-W-6 | Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania | 4 |
T-W-7 | Możliwości regulacji płci u zwierząt | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
A-L-4 | Zaliczenie końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacja filmowa |
M-4 | Dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C1_W01 Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji. | ZO_2A_W01, ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-5 | M-1, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C1_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U14 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-4 | M-3, M-4, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C1_K01 Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki | ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C1_W01 Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C1_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C1_K01 Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki | 2,0 | |
3,0 | Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
- Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176
Literatura dodatkowa
- Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
- Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76