Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności | ||
Specjalność | Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów. | 2 |
T-L-2 | Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972. | 2 |
T-L-3 | Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. | 2 |
T-L-4 | Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania. | 2 |
T-L-5 | Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca. | 2 |
T-L-6 | Ocena 5-punktowa: ocena produktów. | 2 |
T-L-7 | Oceny konsumenckie. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej. | 2 |
T-W-2 | Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych. | 2 |
T-W-3 | Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. | 2 |
T-W-4 | Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe. | 2 |
T-W-5 | Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji | 2 |
T-W-6 | Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu. | 3 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Adaptacja, zmęczenie fizjologiczne. Osobowość oceniającego. Apercepcja, oczekiwanie, sugestia. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie treści wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji. |
M-3 | Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta z kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O8.1_W01 Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej.Ma wiedzę z zakresu jakości sensorycznej oraz włąściwości odżywczej żywności i jej wpływie na zdrowie człowieka. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności. | ZO_2A_W05, ZO_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O8.1_U01 Potrafi rozwiązywać problemy w trakcie oceny jakościowej żywności poprzez odpowiedni dobór metod stosowanych w analizie sensorycznej mających wpływ na ocenę jakościową żywności. | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O8.1_K01 Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. Rozumie i potrafi rozpoznać czynniki środowiska mające negatywny wpływ na zwierzęta a pośrednio wpływające na obniżenie jakości surowców pozyskiwanych od zwierząt. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-7 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O8.1_W01 Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej.Ma wiedzę z zakresu jakości sensorycznej oraz włąściwości odżywczej żywności i jej wpływie na zdrowie człowieka. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O8.1_U01 Potrafi rozwiązywać problemy w trakcie oceny jakościowej żywności poprzez odpowiedni dobór metod stosowanych w analizie sensorycznej mających wpływ na ocenę jakościową żywności. | 2,0 | |
3,0 | W dostateczny sposób nabył umiejętność doboru odpowiednich metod stosowanych analizie sensorycznej żywności do oceny jakosciowej produktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O8.1_K01 Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. Rozumie i potrafi rozpoznać czynniki środowiska mające negatywny wpływ na zwierzęta a pośrednio wpływające na obniżenie jakości surowców pozyskiwanych od zwierząt. | 2,0 | Nie potrafi właściwie analizować i oceniać cech jakościowych żywności i nie potrafi przewidzieć ryzyka zawodowego związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. |
3,0 | Na poziomie dostatecznym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
3,5 | Na poziomie dostatecznym plus analizuje i ocenia cechy jakosciowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
4,0 | Na poziomie dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
4,5 | Na poziomie dobrym plus analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
5,0 | Na poziomie bardzo dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. |
Literatura podstawowa
- Baryłko-Pikielna Nina, Zarys analizy sensorycznej źywności, WNT, Warszawa, 1975
- Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- CZ.Sikorski, Chemia żywności, składniki żywność t.1 2007, t. 2 2009., WNT, Warszawa, 2009
- Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
- Norma, PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998