Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Psychologia i behawior zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Psychologia i behawior zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 13 1,00,60zaliczenie
laboratoriaL1 6 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza humanisryczno-społeczna
W-2Podstawy socjologii
W-3wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej
W-4Podstawy psychologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu psychologii zwierząt
C-2Celem wykładu jest przedstawienie prawnych aspektów ochrony zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących poprzez ukazanie zasady humanitarnej ochrony zwierząt obowiązującej w Polsce, wskazanie prawnych form ochrony dobrostanu zwierząt.
C-3student uzyska podstawową wiedzę z zakresu behawioru zwierząt i komunikacji w świecie zwierząt oraz roli mechanizmów wpływających na ich zachowanie
C-4Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z komunikacją interpersonalną w postępowaniu z klientem.
C-5Poznanie zasad postępowania z ludźmi, zrozumienie zasad skutecznej komunikacji międzyludzkiej i negocjacji oraz zapoznanie się z różnymi technikami poprawy skuteczności komunikowania i negocjowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Komunikacja w świecie psów. Komunikacja werbalna i pozawerbalna. Sygnały uspokajające.2
T-L-2Zachowanie zwierząt w sytuacjach dyskomfortu, stresu, bólu, lęku.2
T-L-3Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Testy inteligencji psów.2
6
wykłady
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola zmysłów, instynktów ,popędów i emocji.4
T-W-2Czy zwierzęta mają umysly? Samoświadomość w świecie u zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.3
T-W-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.2
T-W-4Analiza elementów komunikacji. Formy komunikacji. Wywieranie wpływu na ludzi.1
T-W-5Komunikacja w sytuacjach konfilkotywch,negocjacje.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki stresu. Techniki radzenia sobie ze stresem.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca z literaturą i przygotowanie do zaliczenia19
A-L-3udział w konsultacjach5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2praca z literaturą i przygotowanie do zaliczenie15
A-W-3udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-B01_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
RZ_10-_W16C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1
RZ_10-_PD-RZ-B01_W02
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
RZ_10-_W16, RZ_10-_W02C-2T-W-1, T-W-4M-1S-3
RZ_10-_PD-RZ-B01_W03
student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji
RZ_10-_W05C-3T-L-2M-1S-1
RZ_10-_PD-RZ-B01_W04
Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania.
RZ_10-_W07C-5, C-4T-W-4, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-B01_U01
student potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt
RZ_10-_U09C-1T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-B01_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
RZ_10-_K08C-1T-W-2, T-W-3, T-L-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-B01_W01
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-B01_W02
student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał z zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-B01_W03
student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji
2,0
3,0student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji
3,5
4,0
4,5
5,0
RZ_10-_PD-RZ-B01_W04
Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania.
2,0
3,0Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-B01_U01
student potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-B01_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
2,0
3,0student ma podstawową świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
  2. Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001
  3. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt. Dz.U. Rzeczypospolitej Polskiej 1997 r nr 111, poz. 724., 2011
  4. Barbara Klimek, Przemoc wobec zwierząt i prawna ochrona zwierząt w Polsce, Życie Weterynaryjne, 2018
  5. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, SGGW, 2003
  6. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, SGGW, 1999
  7. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, SGGW, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Blendinger, Wstęp do psychologii konia, ZSP ZTK, Zbrosławice, 1984
  2. Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006
  3. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów., SGGW, Warszawa, 2002
  4. Pisuła W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, GWP, Gdańsk, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Komunikacja w świecie psów. Komunikacja werbalna i pozawerbalna. Sygnały uspokajające.2
T-L-2Zachowanie zwierząt w sytuacjach dyskomfortu, stresu, bólu, lęku.2
T-L-3Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Testy inteligencji psów.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola zmysłów, instynktów ,popędów i emocji.4
T-W-2Czy zwierzęta mają umysly? Samoświadomość w świecie u zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.3
T-W-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.2
T-W-4Analiza elementów komunikacji. Formy komunikacji. Wywieranie wpływu na ludzi.1
T-W-5Komunikacja w sytuacjach konfilkotywch,negocjacje.2
T-W-6Pozytywne i negatywne skutki stresu. Techniki radzenia sobie ze stresem.1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca z literaturą i przygotowanie do zaliczenia19
A-L-3udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2praca z literaturą i przygotowanie do zaliczenie15
A-W-3udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B01_W01student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W16Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach zgłębianych studiów podyplomowych
Cel przedmiotuC-1student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu psychologii zwierząt
Treści programoweT-W-2Czy zwierzęta mają umysly? Samoświadomość w świecie u zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.
T-W-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B01_W02student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, tłumaczy rolę emocji w życiu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W16Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach zgłębianych studiów podyplomowych
RZ_10-_W02Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska bytowania zwierząt towarzyszących oraz jego wpływu na dobrostan
Cel przedmiotuC-2Celem wykładu jest przedstawienie prawnych aspektów ochrony zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących poprzez ukazanie zasady humanitarnej ochrony zwierząt obowiązującej w Polsce, wskazanie prawnych form ochrony dobrostanu zwierząt.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola zmysłów, instynktów ,popędów i emocji.
T-W-4Analiza elementów komunikacji. Formy komunikacji. Wywieranie wpływu na ludzi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał z zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B01_W03student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki,tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery.
Cel przedmiotuC-3student uzyska podstawową wiedzę z zakresu behawioru zwierząt i komunikacji w świecie zwierząt oraz roli mechanizmów wpływających na ich zachowanie
Treści programoweT-L-2Zachowanie zwierząt w sytuacjach dyskomfortu, stresu, bólu, lęku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student definiuje i opisuje mechanizmy wpływające na zachowanie zwierząt z uwzględnieniem zmysłów, popędów, instynktów i emocji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B01_W04Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, marketingu i nauk humanistycznych oraz elementów prawa
Cel przedmiotuC-5Poznanie zasad postępowania z ludźmi, zrozumienie zasad skutecznej komunikacji międzyludzkiej i negocjacji oraz zapoznanie się z różnymi technikami poprawy skuteczności komunikowania i negocjowania
C-4Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z komunikacją interpersonalną w postępowaniu z klientem.
Treści programoweT-W-4Analiza elementów komunikacji. Formy komunikacji. Wywieranie wpływu na ludzi.
T-L-2Zachowanie zwierząt w sytuacjach dyskomfortu, stresu, bólu, lęku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposoby i drogi komunikowania interpersonalnego, typy negocjacji i ich uwarunkowań oraz wymienia i charakteryzuje zasady, narzędzia i techniki komunikowania się i negocjowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B01_U01student potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U09Wykazuje umiejętności prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli.
Cel przedmiotuC-1student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu psychologii zwierząt
Treści programoweT-L-3Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Testy inteligencji psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi zaproponować właściwe metody szkolenia psów uwzględniając specyfikę uczenia się tych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-B01_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K08Przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi,organizmów i środowiska oraz wysoką tolerancję na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu psychologii zwierząt
Treści programoweT-W-2Czy zwierzęta mają umysly? Samoświadomość w świecie u zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.
T-W-3Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.
T-L-3Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Testy inteligencji psów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0