Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Filozofia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Filozofia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy filozofii
W-2Podstawy fizyki, biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił opisać obraz świata i jego konsekwencje filozoficzne, jakie wyłaniają się w konsekwencji przemian zachodzących w naukach przyrodniczych. Charakteryzować poszczególne stanowiska, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
C-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
C-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?4
T-W-2Arystotelesowska wizja świata a archimedesowskie modele matematyczne przyrody.4
T-W-3Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.2
T-W-4Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.3
T-W-5Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.2
T-W-6Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.2
T-W-7Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.4
T-W-8Filozoficzne konekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.4
T-W-9Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga4
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje6
A-W-3Samodzielne przygotowanie się z wybranej literatury do wykładu konwersatoryjnego.5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.19
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A03.1_W01
posiada podstawową wiedzę z historii nauk przyrodniczych, wpływu tychże nauk na stanowiska filozoficzne i w konsekwencji na rolę nauk przyrodniczych w życiu społecznym współczesnej cywilizacji.
Kn_1P_W02C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A03.1_U01
student charakteryzuje, porównuje, argumentuje na rzecz określonych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody. Potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw współczesnych nurtów w filozofii przyrody.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U15C-3, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A03.1_K01
Twórczo rozważa i ocenia poznane stanowiska filozoficzne. Chętnie rozważa i dyskutuje zagadnienia związku nauk przyrodniczych z szerszymi ogólnoludzkimi celami.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K06C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-2S-2, S-1
Kn_1P_A03.1_K02
Potrafi wskazywać humanistyczne wartości które winny stać u podstaw nauk przyrodniczych. Z chęcią interioryzuje część owych wartości i potrafi argumentować za nimi podczas wymiany poglądów z innymi.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K06C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A03.1_W01
posiada podstawową wiedzę z historii nauk przyrodniczych, wpływu tychże nauk na stanowiska filozoficzne i w konsekwencji na rolę nauk przyrodniczych w życiu społecznym współczesnej cywilizacji.
2,0nie potrafi przedstawić podstawowych relacji między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,0potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,5potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi; wskaząc na występujące w nich zależności.
4,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, wskazując na źródła tych zależności, dokonując ich analizy w języku pojęć abstrakcyjnych.
4,5potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne.
5,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne; w sposób samodzielny i twórczy odnajduje zależności między treściami studiowanej dyscypliny a poznanymi koncepcjami filozoficznymi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A03.1_U01
student charakteryzuje, porównuje, argumentuje na rzecz określonych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody. Potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw współczesnych nurtów w filozofii przyrody.
2,0nie potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,0potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody.
4,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska.
4,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych.
5,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzać konsekwencje filozoficzne z podstaw studiowanej dyscypliny naukowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A03.1_K01
Twórczo rozważa i ocenia poznane stanowiska filozoficzne. Chętnie rozważa i dyskutuje zagadnienia związku nauk przyrodniczych z szerszymi ogólnoludzkimi celami.
2,0nie wykazuje chęci rozważania podejmowanej tematyki.
3,0wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Nie zauważa związku i konsekwencji wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
3,5wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Sporadycznie zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
4,0wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi ocenić te wpływy korzystając z różnych kryteriów.
4,5wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi samodzielnie zbudować kryteria oceny wpływu relacji nauk przyrodniczych z koncepcjami filozoficznymi na cele ogólnoludzkie.
5,0Samodzielnie i twórczo potrafi wykazać swoje kompetencje wskazując różnorodność relacji między studiowaną dyscypliną wiedzy a teoriami filozoficznymi.
Kn_1P_A03.1_K02
Potrafi wskazywać humanistyczne wartości które winny stać u podstaw nauk przyrodniczych. Z chęcią interioryzuje część owych wartości i potrafi argumentować za nimi podczas wymiany poglądów z innymi.
2,0nie wykazuje kopetencji wskazujących na zrozumienie relacji między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,0potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,5potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości.
4,0potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości i potrafi argumentować za nimi.
4,5potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji wielu wartości i potrafi argumentować za nimi; samodzielnie i twórczo poszukuje argumentów; interioryzacja wartości jest wyrażana poprzez postawę zaangażowania emocjonalnego podczas dyskusji i w pracy samodzielnej.
5,0interioryzacja wartości prowadzi do wykraczania poza zagadnienia omawiane na zajęciach; do samodzielnego i twórczego przygotowania problematyki związanej z relacjami między naukami przyrodniczymi a wartościami które owe nauki pomagają realizować lub też z którymi mogą być w konflikcie.

Literatura podstawowa

  1. M.Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Znak, Kraków, 2004
  2. R.Penrose, Droga do rzeczywistości. Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2010
  3. B.Greene, Piękno wszechświata. Superstruny, ukryte wymiary i poszukiwania teorii ostatecznej, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. M.Heller, Filozofia i wszechświat, UNIVERSITAS, 2008
  2. R.Dawkins, Bóg urojony, Wydawnictwo CiS, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?4
T-W-2Arystotelesowska wizja świata a archimedesowskie modele matematyczne przyrody.4
T-W-3Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.2
T-W-4Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.3
T-W-5Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.2
T-W-6Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.2
T-W-7Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.4
T-W-8Filozoficzne konekwencje nauk biologicznych. Od ewolucjonizmu poprzez samolubny gen do metody in vitro.4
T-W-9Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga4
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje6
A-W-3Samodzielne przygotowanie się z wybranej literatury do wykładu konwersatoryjnego.5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.19
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A03.1_W01posiada podstawową wiedzę z historii nauk przyrodniczych, wpływu tychże nauk na stanowiska filozoficzne i w konsekwencji na rolę nauk przyrodniczych w życiu społecznym współczesnej cywilizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił opisać obraz świata i jego konsekwencje filozoficzne, jakie wyłaniają się w konsekwencji przemian zachodzących w naukach przyrodniczych. Charakteryzować poszczególne stanowiska, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
C-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.
C-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
Treści programoweT-W-6Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-4Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-7Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-9Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-5Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-3Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przedstawić podstawowych relacji między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,0potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi.
3,5potrafi ułożyć podstawowe łańcuchy pojęciowe występujące między wiedzą filozoficzną a naukami przyrodniczymi; wskaząc na występujące w nich zależności.
4,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, wskazując na źródła tych zależności, dokonując ich analizy w języku pojęć abstrakcyjnych.
4,5potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne.
5,0potrafi przedstawić wzajemne relacje między wybranymi teoriamii nauk przyrodniczych a koncepcjami filozoficznymi, dokonując krytycznej analizy tych zależności; wkazując na szersze reguły nimi rządzące; wpisując te zależności w szersze konteksty społeczne i historyczne; w sposób samodzielny i twórczy odnajduje zależności między treściami studiowanej dyscypliny a poznanymi koncepcjami filozoficznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A03.1_U01student charakteryzuje, porównuje, argumentuje na rzecz określonych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody. Potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw współczesnych nurtów w filozofii przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.
C-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
Treści programoweT-W-6Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-4Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-7Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-9Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-5Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-3Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,0potrafi dokonać podstawowej charakterystyki i porównania typowych sytuacji zależności między koncepcjami filozoficznymi a teoriami przyrodniczymi.
3,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody.
4,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska.
4,5potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych.
5,0potrafi rzeczowo argumentować na rzecz wybranych stanowisk poznanych w ramach historii filozofii przyrody, dokonując jednocześnie krytycznej analizy zajmowanego stanowiska; potrafi samodzielnie wyodrębnić założenia filozoficzne tkwiące u podstaw wybranej teorii nauk przyrodniczych; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzać konsekwencje filozoficzne z podstaw studiowanej dyscypliny naukowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A03.1_K01Twórczo rozważa i ocenia poznane stanowiska filozoficzne. Chętnie rozważa i dyskutuje zagadnienia związku nauk przyrodniczych z szerszymi ogólnoludzkimi celami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
Treści programoweT-W-6Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-4Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-7Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-9Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-5Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-3Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje chęci rozważania podejmowanej tematyki.
3,0wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Nie zauważa związku i konsekwencji wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
3,5wykazuje podstawowe kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Sporadycznie zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie.
4,0wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi ocenić te wpływy korzystając z różnych kryteriów.
4,5wykazuje kompetencje do rozważania i oceniania poznanych stanowisk. Zauważa związki i konsekwencje wpływu nauk przyrodniczych na cele ogólnoludzkie. Potrafi samodzielnie zbudować kryteria oceny wpływu relacji nauk przyrodniczych z koncepcjami filozoficznymi na cele ogólnoludzkie.
5,0Samodzielnie i twórczo potrafi wykazać swoje kompetencje wskazując różnorodność relacji między studiowaną dyscypliną wiedzy a teoriami filozoficznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A03.1_K02Potrafi wskazywać humanistyczne wartości które winny stać u podstaw nauk przyrodniczych. Z chęcią interioryzuje część owych wartości i potrafi argumentować za nimi podczas wymiany poglądów z innymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił opisać obraz świata i jego konsekwencje filozoficzne, jakie wyłaniają się w konsekwencji przemian zachodzących w naukach przyrodniczych. Charakteryzować poszczególne stanowiska, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria.
C-3Student uzyska kompetencje związane z dokonywaniem odpowiedzialnego wyboru miedzy różnymi stanowiskami filozoficznymi oraz ich oceny ze względu na przyjęte kryteria np. etyczne.
C-2Student uzyska umiejętność rozważania poznanych stanowisk w ramach filozofii przyrody, ich porównania, argumentowania – wskazując na wady i zalety.
Treści programoweT-W-6Świat mechanistyczny – geometryczny mechanicyzm Kartezjusza. Jawne i ukryte filozoficzne założenia w świecie przyrody Newtona.
T-W-4Teoria przyrody św.Tomasza i jej konsekwencje. Od badania świata przyrody do dowodów na istnienie Boga.
T-W-1Jońska filozofia przyrody. Jak myślenie krytyczne przekształciło starożytny obraz świata?
T-W-7Teorie względności Einsteina i mechanika kwantowa – zacieranie się granic między naukami przyrodniczymi a filozofią.
T-W-9Przełom informatyczny. Kognitywistyka i wyłaniający się z niej obraz człowieka i świata. Człowiek jako maszyna Turinga
T-W-5Z Kopernikiem i Galileuszem ku nowemu opisowi przyrody.
T-W-3Upadek starożytnych nauk przyrodniczych; przyczyny, czas trwania, źródła odrodzenia.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania z literatury do wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje kopetencji wskazujących na zrozumienie relacji między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,0potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi.
3,5potrafi wskazać podstawowe relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości.
4,0potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji kilku podstawowych wartości i potrafi argumentować za nimi.
4,5potrafi wskazać liczne relacje między naukami przyrodniczymi a wartościami humanistycznymi; potrafi dokonać interioryzacji wielu wartości i potrafi argumentować za nimi; samodzielnie i twórczo poszukuje argumentów; interioryzacja wartości jest wyrażana poprzez postawę zaangażowania emocjonalnego podczas dyskusji i w pracy samodzielnej.
5,0interioryzacja wartości prowadzi do wykraczania poza zagadnienia omawiane na zajęciach; do samodzielnego i twórczego przygotowania problematyki związanej z relacjami między naukami przyrodniczymi a wartościami które owe nauki pomagają realizować lub też z którymi mogą być w konflikcie.