Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Biologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,60zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie stałych preparatów biologicznych2
T-L-2Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin2
T-L-3Przeprowadzanie i interpretowanie prostych doświadczeń biologicznych 1. Osmoza 2. Adsorpcja 3. Fermentacja 4. Denaturacja 5. Atawizmy 6. Odruchy warunkowe 7. Przepuszczalność błon biologicznych 8. Chromatografia barwników roślinnych 9. Wykrywanie związków chemicznych za pomocą charakterystycznych reakcji barwnych6
10
wykłady
T-W-1Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Ewolucja człowieka i psowatych.1
T-W-2Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.1
T-W-3Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.1
T-W-4Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.1
T-W-5Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.1
T-W-6Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.1
T-W-7Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).1
T-W-8Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. Wprowadzenie do ewolucji Podstawowe pojęcia. Ewolucja człowieka i psowatych1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie zielnika15
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa15
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-6Zaliczenie samodzielnie przygotowanego zielnika2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanego piśmiennictwa16
A-W-3konsultacje4
A-W-4pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-4film
M-5pokaz
M-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową
S-4Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków roślin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B01_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe
Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-1, C-2, C-3T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-4, M-3, M-1, M-2, M-5S-3
Kn_1P_B01_W02
Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe; interpretuje obserwowane procesy biologiczne
Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-4, M-3, M-1, M-2, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B01_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych
Kn_1P_U09, Kn_1P_U03C-1, C-2, C-3T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1M-6, M-4, M-3, M-1, M-2, M-5S-1, S-4, S-2
Kn_1P_B01_U02
Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy
Kn_1P_U06, Kn_1P_U09, Kn_1P_U03C-2T-L-2M-3, M-2, M-5S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-1, C-2, C-3T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-W-1, T-L-1M-6, M-4, M-3, M-1, M-2, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B01_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.
Kn_1P_B01_W02
Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe; interpretuje obserwowane procesy biologiczne
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B01_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie.
Kn_1P_B01_U02
Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy
2,0Student nie potrafi samodzielnie sporządzić zielnika
3,0Student samodzielnie sporządził zielnik oraz prawidłowo oznaczył większość z zebranych przez siebie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje
2,0Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie.
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych.

Literatura podstawowa

  1. Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Warszawa, 1999
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictow PWN, Warszawa, 2007
  3. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt - Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1997
  4. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Polska, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1996
  2. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo - PZWL, Warszawa, 2007
  3. Błaszak Cz. (redakcja naukowa), Zoologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011, t. 1, t. 2, tom I i I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie stałych preparatów biologicznych2
T-L-2Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin2
T-L-3Przeprowadzanie i interpretowanie prostych doświadczeń biologicznych 1. Osmoza 2. Adsorpcja 3. Fermentacja 4. Denaturacja 5. Atawizmy 6. Odruchy warunkowe 7. Przepuszczalność błon biologicznych 8. Chromatografia barwników roślinnych 9. Wykrywanie związków chemicznych za pomocą charakterystycznych reakcji barwnych6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Ewolucja człowieka i psowatych.1
T-W-2Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.1
T-W-3Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.1
T-W-4Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.1
T-W-5Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.1
T-W-6Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.1
T-W-7Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).1
T-W-8Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. Wprowadzenie do ewolucji Podstawowe pojęcia. Ewolucja człowieka i psowatych1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie zielnika15
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa15
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-6Zaliczenie samodzielnie przygotowanego zielnika2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanego piśmiennictwa16
A-W-3konsultacje4
A-W-4pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B01_W01Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-2Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin
T-W-2Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-3Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-4Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-6Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-7Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-8Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. Wprowadzenie do ewolucji Podstawowe pojęcia. Ewolucja człowieka i psowatych
Metody nauczaniaM-4film
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-5pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B01_W02Student potrafi zdefiniować pojęcie biologii i nauk pokrewnych; zna zasady systematyki i charakterystykę organizmów żywych; definiuje i charakteryzuje różnice i podobieństwa w budowie ciała organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, zna i charakteryzuje ich podstawowe funkcje życiowe; interpretuje obserwowane procesy biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-2Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-3Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-4Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-5Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-6Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-7Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-1Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Ewolucja człowieka i psowatych.
Metody nauczaniaM-4film
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-5pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny obejmujących tematykę wykładową i ćwiczeniową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje pojęcie biologii, nie zna podstaw systematyki świata istot żywych, podobieństw i różnic w budowie ciała roślin i zwierząt.
3,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna podstawy systematyki świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
3,5Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierząt z różnych grup systematycznych. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojęcie bioróżnorodności.
4,0
4,5
5,0Student poprawnie definiuje pojęcie biologii, zna najważniejsze taksony świata istot żywych, zna biegle podobieństwa i różnice w budowie ciała roślin i zwierzat z różnych grup systematycznych podając liczne przykłady. Definiuje i charakteryzuje procesy powstania życia na Ziemi, rozumie i nazywa mechanizmy ewolucji, potrafi zdefiniować pojecie bioróżnorodności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B01_U01Student posiada umiejętność rozpoznawania organizmów żywych i ich odpowiedniej klasyfikacji systematycznej; rozpoznaje i charakteryzuje podobieństwa i różnice w ich budowie oraz podstawowych funkcjach życiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-2Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin
T-W-2Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-3Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-4Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-5Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-6Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-7Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-8Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. Wprowadzenie do ewolucji Podstawowe pojęcia. Ewolucja człowieka i psowatych
T-L-1Przygotowanie stałych preparatów biologicznych
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
M-4film
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków roślin
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać żadnego z podanych przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać przedstawicieli podstawowych jednostek systematycznych świata roślin i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0Student biegle rozpoznaje i nazywa wskazanych przedstawicieli świata istot żywych, zna nazewnictwo polskie i łacińskie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B01_U02Student potrafi samodzielnie sprządzić zielnik z roślin zielnych; prawidłowo oznacza i charakteryzuje zebrane okazy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U06Potrafi wykonywać podstawowe analizy surowców do produkcji karm i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
Treści programoweT-L-2Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin
Metody nauczaniaM-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-2opis
M-5pokaz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena poprawności oznaczania wybranych gatunków roślin
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zielnika
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie sporządzić zielnika
3,0Student samodzielnie sporządził zielnik oraz prawidłowo oznaczył większość z zebranych przez siebie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną, otwartą i poszukującą postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; będzie postępował zgodnie z zasadami etyki oraz pozytywnie postrzegał relacje człowieka i środowiska w którym żyje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z różnorodnością nauk biologicznych, zasadami systematyki organizmów żywych oraz głównymi i najbardziej licznymi w gatunki typami organizmów żywych
C-2zapoznanie studentów z głównymi typami budowy protistów, grzybów, roślin i zwierząt oraz ich biologią, pochodzeniem i ewolucją
C-3zapoznanie studentów ze sposobami rozmnażania organizmów żywych oraz ich znaczeniem w ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-2Budowa morfologiczna roślin - obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych, budowa i modyfikacjie organów wegetatywnych roślin
T-W-2Skład chemiczny organizmów Związki nieorganiczne i organiczne: węglowodany, lipidy, proteiny, kwasy nukleinowe. Mikro- i makroelementy.
T-W-3Budowa i funkcje komórki Organizacja i wielkość komórki. Metody badania komórek; porównanie budowy komórek różnych organizmów: protisty, bakterie, wirusy, grzyby, rośliny, zwierzęta.
T-W-4Odżywianie Sposoby produkowania lub pobierania pokarmu przez różne organizmy; podział organizmów ze względu na sposób pobierania pokarmu (autotrofy i heterotrofy; mikrofagi i makrofagi), różnorodność pokarmową (stenofagi i euryfagi); układ pokarmowy człowieka i wybranych zwierząt.
T-W-5Gospodarka wodna, transport i wydalanie Strategie transportu bliskiego: dyfuzja prosta, wspomagana, transport aktywny; transport daleki: drewno i łyko u roślin, typy układów krążenia, krew kręgowców. Układ limfatyczny. Sposoby wydalania u zwierząt.
T-W-6Wymiana gazowa i termoregulacja Przystosowania do wymiany gazowej w powietrzu i w wodzie. Wymiana gazowa roślin i zwierząt. Rodzaje powierzchni oddechowych. Układ oddechowy człowieka. Zmiennocieplność, stałocieplność. Termoregulacja socjalna. Konsekwencje stałocieplności.
T-W-7Rozmnażanie, wzrost i rozwój Przegląd sposobów rozmnażania, wzrostu i rozwoju organizmów (protisty, bakterie, grzyby, rośliny, zwierzęta).
T-W-8Wrażliwość i koordynacja Wrażliwość i ruchy roślin. Wrażliwość, koordynacja i ruchy zwierząt. Wprowadzenie do ewolucji Podstawowe pojęcia. Ewolucja człowieka i psowatych
T-L-3Przeprowadzanie i interpretowanie prostych doświadczeń biologicznych 1. Osmoza 2. Adsorpcja 3. Fermentacja 4. Denaturacja 5. Atawizmy 6. Odruchy warunkowe 7. Przepuszczalność błon biologicznych 8. Chromatografia barwników roślinnych 9. Wykrywanie związków chemicznych za pomocą charakterystycznych reakcji barwnych
T-W-1Historia życia na Ziemi Ogólna charakterystyka przeszłości organizmów. Teorie powstania życia na Ziemi (teoria samorództwa, teoria panspermii). Teorie ewolucji Lamarcka i Darwina, syntetyczna teoria ewolucji, hipoteza Czerwonej Królowej. Ewolucja człowieka i psowatych.
T-L-1Przygotowanie stałych preparatów biologicznych
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe - terenowe
M-4film
M-3objaśnienie/wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest bierny, nie potrafi pracować samodzielnie ani w grupie.
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biologicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje aktywną postawę, potrafi sam określić cel do którego dąży w sposób celowy i zorganizowany. Potrafi zaangażować innych.