Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazialnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przepisy BHP. Obsługa drobnego sprzętu i aparatury laboratoryjnej. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne.1
T-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.1
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.1
T-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.2
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).3
8
wykłady
T-W-1Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda.2
T-W-2Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa).2
T-W-3Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc2
T-W-4Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa.2
T-W-5Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie teoretyczne i metodyczne do bieżących ćwiczeń10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-4Samodzielne wykonywanie zadań rachunkowych8
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykladach10
A-W-2Samodzielna analiza i utrwalanie na bieżąco treści objętych programem wykladów14
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady4
A-W-4Samodzielne studiowanie zaleconej literatury14
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów16
A-W-6Zaliczenie wykladów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych podzielonych na 2 części w formie testu wyboru. Każda część testu składa się 40 pytań, całość łącznie obejmuje wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B03_W01
Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia podstawowe typy reakcji chemicznych.Rozumie istotę iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych.
Kn_1P_W01C-1T-L-2, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-5, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B03_U01
Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste jakościowe i ilościowe analizy chemiczne.
Kn_1P_U02C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-4, M-5, M-3S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B03_K01
Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-5, M-3S-1, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B03_W01
Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia podstawowe typy reakcji chemicznych.Rozumie istotę iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych.
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie nomenklaturę chemiczną i budowę atomu. Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej połowę podstawowych wiązań chemicznych wewnątrz- i międzycząsteczkowych oraz podać przykłady czasteczek, w których występują.. W podstawowym stopniu i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. Rozróżnia podstawowe klasy cząsteczek organicznych, ich reakcje i rodzaje izomerii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B03_U01
Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste jakościowe i ilościowe analizy chemiczne.
2,0
3,0Student przy wydatnej pomocy prowadzącego zajęcia lub kolegów z zespołu potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B03_K01
Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
2,0
3,0Student tylko w niewielkim zakresie efektywnie pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PVN, Warszawa, 2008
  2. Galasiński W, Chemia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  3. Pajdowski L, Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, IX
  4. Patrick G, Chemia organiczna - krótkie wykłay, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Cox p.A., Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  3. Bielański A, podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Masztalerz P, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przepisy BHP. Obsługa drobnego sprzętu i aparatury laboratoryjnej. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne.1
T-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.1
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.1
T-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.2
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda.2
T-W-2Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa).2
T-W-3Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc2
T-W-4Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa.2
T-W-5Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie teoretyczne i metodyczne do bieżących ćwiczeń10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-4Samodzielne wykonywanie zadań rachunkowych8
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykladach10
A-W-2Samodzielna analiza i utrwalanie na bieżąco treści objętych programem wykladów14
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady4
A-W-4Samodzielne studiowanie zaleconej literatury14
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów16
A-W-6Zaliczenie wykladów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B03_W01Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia podstawowe typy reakcji chemicznych.Rozumie istotę iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.
T-W-1Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda.
T-W-5Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).
T-W-2Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa).
T-W-3Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc
T-W-4Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych podzielonych na 2 części w formie testu wyboru. Każda część testu składa się 40 pytań, całość łącznie obejmuje wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w podstawowym zakresie nomenklaturę chemiczną i budowę atomu. Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej połowę podstawowych wiązań chemicznych wewnątrz- i międzycząsteczkowych oraz podać przykłady czasteczek, w których występują.. W podstawowym stopniu i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. Rozróżnia podstawowe klasy cząsteczek organicznych, ich reakcje i rodzaje izomerii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B03_U01Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste jakościowe i ilościowe analizy chemiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.
T-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przy wydatnej pomocy prowadzącego zajęcia lub kolegów z zespołu potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B03_K01Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-4Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym.
T-L-2Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-3Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych.
T-L-5Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych).
Metody nauczaniaM-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w niewielkim zakresie efektywnie pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0