Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 17 2,00,60zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systematyką i różnorodnością świata zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z budową, biologią i sposobami oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa3
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.4
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.3
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych3
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.4
17
wykłady
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie1
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze1
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów1
T-W-4Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów1
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej1
T-W-6Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych1
T-W-7Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych1
T-W-8Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach17
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych17
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia6
A-L-4Samodzielne studiowanie wskazanej literatury18
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3Film dydaktyczny
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena z części ćwiczeniowej na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z części wykładowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B04_W01
Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B04_U01
Student potrafi rozpoznać najbardziej rozpowszechnione gatunków fauny, zwłaszcza te, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
Kn_1P_U04, Kn_1P_U03C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2
Kn_1P_B04_U02
Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
Kn_1P_U02, Kn_1P_U03C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B04_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-4, M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B04_W01
Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B04_U01
Student potrafi rozpoznać najbardziej rozpowszechnione gatunków fauny, zwłaszcza te, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B04_U02
Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
2,0
3,0Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B04_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
2,0
3,0Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Jura C., Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa3
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.4
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.3
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych3
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.4
17

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie1
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze1
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów1
T-W-4Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów1
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej1
T-W-6Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych1
T-W-7Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych1
T-W-8Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach17
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych17
A-L-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia6
A-L-4Samodzielne studiowanie wskazanej literatury18
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B04_W01Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką i różnorodnością świata zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z budową, biologią i sposobami oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów
Treści programoweT-W-7Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-6Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
T-W-4Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z części ćwiczeniowej na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działu
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B04_U01Student potrafi rozpoznać najbardziej rozpowszechnione gatunków fauny, zwłaszcza te, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką i różnorodnością świata zwierząt
Treści programoweT-W-7Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-6Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
T-W-4Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-1Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z części ćwiczeniowej na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B04_U02Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką i różnorodnością świata zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z budową, biologią i sposobami oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów
Treści programoweT-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
T-W-4Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów
T-L-2Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza.
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa
T-L-3Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek.
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych
T-L-5Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających.
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-1Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z części ćwiczeniowej na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B04_K01Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką i różnorodnością świata zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z budową, biologią i sposobami oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów
Treści programoweT-W-7Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-6Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych
T-W-5Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
T-W-4Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-1Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0