Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Szkolenie psów stróżujących i obronnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkolenie psów stróżujących i obronnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Wojciechowski <Tomasz.Wojciechowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Paraca licencjonowanego pozoranta | 1 |
T-T-2 | Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania | 1 |
T-T-3 | Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania | 1 |
T-T-4 | Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne | 6 |
T-T-5 | Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony | 1 |
T-W-2 | Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu | 1 |
T-W-3 | Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego | 1 |
T-W-4 | Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | studiowanie piśmienictwa | 4 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz |
M-3 | Metoda eksponująca - film |
M-4 | Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C39_W01 Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych | Kn_1P_W09, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W24 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-T-1 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C39_U01 Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C39_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa | Kn_1P_K05, Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C39_W01 Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C39_U01 Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C39_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brzezicha Antoni, Twój przyjaciel pies - wychowanie i szkolenie użytkowo-obronne, Mada, 2002
- Gerilyn J. Bielakiewicz, Tresura psów, Helion, Gliwice, 2009
- Jan Giezyński, Szkolenie psów mysliwskich i obronnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1969
Literatura dodatkowa
- O'Hare James, Zachowania agresywne u psów, GALAKTYKA, Łódź, 2008
- Jensen Per, The behavioural Biology of Dogs, CAB, 2007