Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Pakiety oprogramowania biurowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pakiety oprogramowania biurowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zaawansowanej obsługi programów wchodzących w skład pakietu biurowego, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w kynologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Edytor tekstu – opcje zaawansowane (zaawansowane formatowanie i edycja dokumentu, wykorzystanie stylów, tworzenie i modyfikacja ramek, pola i znaki specjalne, korespondencja seryjna)5
T-L-2Arkusz kalkulacyjny – opcje zaawansowane (edycja komórek i wypełnianie seryjne, edycja formuł, przegląd funkcji, wykorzystanie pilota danych, makrodefinicje)5
T-L-3Tworzenie, edycja i umieszczanie grafiki w dokumentach tekstowych, arkuszach kalkulacyjnych i prezentacjach4
T-L-4Tworzenie relacyjnej bazy danych (wprowadzanie danych, kwerendy, raporty)4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć26
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.1_W01
Student opisuje zaawansowane funkcje wybranych składników pakietu biurowego oraz charakteryzuje rodzaje i funkcjonowanie baz danych
Kn_1P_W01, Kn_1P_W05, Kn_1P_W23C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.1_U01
Student wykazuje umiejętność korzystania z zaawansowanych opcji programów wchodzących w skład pakietu biurowego (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, system baz danych, program graficzny)
Kn_1P_U04, Kn_1P_U02, Kn_1P_U09C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.1_K01
Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
Kn_1P_K06C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.1_W01
Student opisuje zaawansowane funkcje wybranych składników pakietu biurowego oraz charakteryzuje rodzaje i funkcjonowanie baz danych
2,0
3,0Student opisuje wybrane funkcje programów z pakietu biurowego oraz krótko charakteryzuje rodzaje i zasady funkcjonowania baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.1_U01
Student wykazuje umiejętność korzystania z zaawansowanych opcji programów wchodzących w skład pakietu biurowego (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, system baz danych, program graficzny)
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność korzystania z wybranycyh zaawansowanych opcji programów do edycji tekstów, grafiki, arkusza klakulacyjnego, bazy danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.1_K01
Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
2,0
3,0Student postępuje etycznie przy korzystaniu z zasobów elektronicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sokół M, OpenOffice.ux.pl 2.0 ćwiczenia praktyczne, HELION, Gliwice, 2006
  2. Pelikant A, Bazy danych. Pierwsze starcie, Helion, Gliwice, 2009
  3. Jaworski R, Oprogramowanie biurowe, WSiP, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kopertowska-Tomczak M, Access 2007. Ćwiczenia, PWN, warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Edytor tekstu – opcje zaawansowane (zaawansowane formatowanie i edycja dokumentu, wykorzystanie stylów, tworzenie i modyfikacja ramek, pola i znaki specjalne, korespondencja seryjna)5
T-L-2Arkusz kalkulacyjny – opcje zaawansowane (edycja komórek i wypełnianie seryjne, edycja formuł, przegląd funkcji, wykorzystanie pilota danych, makrodefinicje)5
T-L-3Tworzenie, edycja i umieszczanie grafiki w dokumentach tekstowych, arkuszach kalkulacyjnych i prezentacjach4
T-L-4Tworzenie relacyjnej bazy danych (wprowadzanie danych, kwerendy, raporty)4
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć26
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10.1_W01Student opisuje zaawansowane funkcje wybranych składników pakietu biurowego oraz charakteryzuje rodzaje i funkcjonowanie baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zaawansowanej obsługi programów wchodzących w skład pakietu biurowego, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w kynologii
Treści programoweT-L-4Tworzenie relacyjnej bazy danych (wprowadzanie danych, kwerendy, raporty)
T-L-1Edytor tekstu – opcje zaawansowane (zaawansowane formatowanie i edycja dokumentu, wykorzystanie stylów, tworzenie i modyfikacja ramek, pola i znaki specjalne, korespondencja seryjna)
T-L-2Arkusz kalkulacyjny – opcje zaawansowane (edycja komórek i wypełnianie seryjne, edycja formuł, przegląd funkcji, wykorzystanie pilota danych, makrodefinicje)
T-L-3Tworzenie, edycja i umieszczanie grafiki w dokumentach tekstowych, arkuszach kalkulacyjnych i prezentacjach
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje wybrane funkcje programów z pakietu biurowego oraz krótko charakteryzuje rodzaje i zasady funkcjonowania baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10.1_U01Student wykazuje umiejętność korzystania z zaawansowanych opcji programów wchodzących w skład pakietu biurowego (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, system baz danych, program graficzny)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zaawansowanej obsługi programów wchodzących w skład pakietu biurowego, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w kynologii
Treści programoweT-L-4Tworzenie relacyjnej bazy danych (wprowadzanie danych, kwerendy, raporty)
T-L-1Edytor tekstu – opcje zaawansowane (zaawansowane formatowanie i edycja dokumentu, wykorzystanie stylów, tworzenie i modyfikacja ramek, pola i znaki specjalne, korespondencja seryjna)
T-L-2Arkusz kalkulacyjny – opcje zaawansowane (edycja komórek i wypełnianie seryjne, edycja formuł, przegląd funkcji, wykorzystanie pilota danych, makrodefinicje)
T-L-3Tworzenie, edycja i umieszczanie grafiki w dokumentach tekstowych, arkuszach kalkulacyjnych i prezentacjach
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność korzystania z wybranycyh zaawansowanych opcji programów do edycji tekstów, grafiki, arkusza klakulacyjnego, bazy danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10.1_K01Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zaawansowanej obsługi programów wchodzących w skład pakietu biurowego, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w kynologii
Treści programoweT-L-4Tworzenie relacyjnej bazy danych (wprowadzanie danych, kwerendy, raporty)
T-L-1Edytor tekstu – opcje zaawansowane (zaawansowane formatowanie i edycja dokumentu, wykorzystanie stylów, tworzenie i modyfikacja ramek, pola i znaki specjalne, korespondencja seryjna)
T-L-2Arkusz kalkulacyjny – opcje zaawansowane (edycja komórek i wypełnianie seryjne, edycja formuł, przegląd funkcji, wykorzystanie pilota danych, makrodefinicje)
T-L-3Tworzenie, edycja i umieszczanie grafiki w dokumentach tekstowych, arkuszach kalkulacyjnych i prezentacjach
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje etycznie przy korzystaniu z zasobów elektronicznych
3,5
4,0
4,5
5,0