Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Medycyna alternatywna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Medycyna alternatywna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,60,60zaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia i anatomia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania alternatywnych (naturalnych) metod leczenia i zapobiegania schorzeń psów
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.0
T-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.2
T-A-3Bioenergioterapia i klawiterapia psów.Akupunktura i elektroakupunktura.2
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i aromatoterapia. Esencje kwiatowe dr Bacha. Termoterapie2
6
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury4
A-A-3Przydotowanie do dyskusji z wybranej tematyki4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć audytoryjnych1
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wypowiedzi studentów w dyskusji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_W01
Student definiuje i tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Kn_1P_W09C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student umie ocenić możliwości wykorzystania metod medycyny alternatywnej w zapobieganiu chorób i leczeniu psów
Kn_1P_U13C-2T-W-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Kn_1P_K03C-2T-A-1, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_W01
Student definiuje i tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student umie ocenić możliwości wykorzystania metod medycyny alternatywnej w zapobieganiu chorób i leczeniu psów
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
2,0Student nie jest świadomy celowości i możliwości stosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i mozliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność

Literatura podstawowa

  1. Adam Anczyk (red.), Medicina Magica. Oblicza medycyny niekonwencjonalnej. Seria: „Szkice nauk o zdrowiu”, Wydawnictwo Medycyny i Zdrowia Środowiskowego i Autorzy, Sosnowiec, 2011, tom III, http://books.google.pl/books?id=LdevCh2NkFAC&pg=PA87&dq=medycyna+naturalna&hl=pl&sa=X&ei=NoSLUcKeFMmwhAeC5IGgAw&ved=0CDgQ6AEwAA#v=onepage&q=medycyna%20naturalna&f=false
  2. Kazimierz Janicki; Wojciech Rewerski, Medycyna naturalna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001, 3
  3. Barbara Rakow, Homeopatia w leczeniu psów i kotów, Multico, Warszawa, 2010, 1
  4. Elizabeth Fulton, Kathleen Prasad, Reiki dla zwierząt, Studio Astropsychologii, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Piątkowski W., Naturalne sposoby leczenia, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław, 1984
  2. Joel L. Swerdlow, Medycyna naturalna: rośliny, które leczą, G+J RBA, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.0
T-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.2
T-A-3Bioenergioterapia i klawiterapia psów.Akupunktura i elektroakupunktura.2
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i aromatoterapia. Esencje kwiatowe dr Bacha. Termoterapie2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.2
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Czytanie wskazanej literatury4
A-A-3Przydotowanie do dyskusji z wybranej tematyki4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne zajęć audytoryjnych1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach4
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.3_W01Student definiuje i tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania alternatywnych (naturalnych) metod leczenia i zapobiegania schorzeń psów
Treści programoweT-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.3_U01Student umie ocenić możliwości wykorzystania metod medycyny alternatywnej w zapobieganiu chorób i leczeniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów
Treści programoweT-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wypowiedzi studentów w dyskusji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.3_K01Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji psów
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wypowiedzi studentów w dyskusji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy celowości i możliwości stosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i mozliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność