Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zioła w działaniu przeciwpasożytniczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zioła w działaniu przeciwpasożytniczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 4 0,40,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma podstawową wiedze z zakresu parazytologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działanie przeciwpasożytnicze niektórych nasion ( dyni, czosnku, orzecha czarnegoy ekstrakówt z nasion grejpfruta, goździkowca korzennego, ekstrakut z nasion pomarańczy, kłącza dzikiego imbiru, nasiona anyżu prawdziwego, liście papai, owoce figowca, borówki wielkoowocowej, granatu, kory orzecha, kory Pau'Darco, kwiatu koniczyny łąkowej, liście oliwki europejskiej, korzeni goryczki, liści mięty pieprzowej, nasion kopru włoskiego).2
T-A-2Charakterystyka mieszaneki ziół (wrotycz, tymianek, koziołek lekarski, rumianek, liść orzecha włoskiego) o właściwościach robakobójczych oraz łagodzących skutki obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym psa1
T-A-3Ekstrakty z łupin orzecha czarnego, goździków, oraz piołunu stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych1
T-A-4Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów1
T-A-5sposoby przygotowywania i podawania ziołowych preparatów przeciwpasożytniczych1
6
wykłady
T-W-1Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi1
T-W-2Ekstrakty pochodzenia roślinnego wykorzystywane w profilaktyki kokcydiozy1
T-W-3Działanier przeciwpasożytnicze kminku zwyczajnego (Carum carvi)1
T-W-4Działanie przeciwasożytnicze czosnku ( Allium L.)1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury z przedmiotu5
A-A-3przygotowaniw do zalicznia ćwiczeń3
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie wykładów2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: obserwacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.1_W01
Student ma wiedze na temat oddziaływania ziół w procesach farmakologicznych
Kn_1P_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1
Kn_1P_C23.1_W02
student posiada wiedzę na temat botaniki farmaceutycznej
Kn_1P_W07C-1T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-1
Kn_1P_C23.1_W03
student posiada praktyczną wiedzę na temat preparatów ziołowych stosowanych do zwalczania pasożytów
Kn_1P_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.1_U01
Student umie zastosować odpowiednie preparaty i leki ziołowe do zwalczania pasożytów psów
Kn_1P_U11C-1T-W-1, T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.1_K01
Student rozumie potrzebę poszerania swojej wiedzy z zakresu stosowania ziół w zwalczaniu inwazji pasożytniczych
Kn_1P_K03C-1T-W-1, T-A-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.1_W01
Student ma wiedze na temat oddziaływania ziół w procesach farmakologicznych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C23.1_W02
student posiada wiedzę na temat botaniki farmaceutycznej
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C23.1_W03
student posiada praktyczną wiedzę na temat preparatów ziołowych stosowanych do zwalczania pasożytów
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.1_U01
Student umie zastosować odpowiednie preparaty i leki ziołowe do zwalczania pasożytów psów
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.1_K01
Student rozumie potrzebę poszerania swojej wiedzy z zakresu stosowania ziół w zwalczaniu inwazji pasożytniczych
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Samachowiec Leonid, Kompendium ziołolecznictwa, Urban &Partner, Wrocław, 2002, II
  2. Jamroz Jerzy, Rośliny lecznicze, Farmapress, Warszawa, 2006, pierwssze

Literatura dodatkowa

  1. BylkaW.,Drost-Karbowska K.,Ellnain-Wojtaszek M., Gawron-Gzella A., Kowalewski mZ., Matławska I., Szaufer-Hajdrych M., Wojcińska M., Farmakogenozja - leki roślinne, AM, Poznań, 1996, II poprawione i uzupełnione
  2. Czerpak R., Jabłońska-Trypuch A., Rośliny surowcowe, MedPharm Polska, Wrocław, 2011, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działanie przeciwpasożytnicze niektórych nasion ( dyni, czosnku, orzecha czarnegoy ekstrakówt z nasion grejpfruta, goździkowca korzennego, ekstrakut z nasion pomarańczy, kłącza dzikiego imbiru, nasiona anyżu prawdziwego, liście papai, owoce figowca, borówki wielkoowocowej, granatu, kory orzecha, kory Pau'Darco, kwiatu koniczyny łąkowej, liście oliwki europejskiej, korzeni goryczki, liści mięty pieprzowej, nasion kopru włoskiego).2
T-A-2Charakterystyka mieszaneki ziół (wrotycz, tymianek, koziołek lekarski, rumianek, liść orzecha włoskiego) o właściwościach robakobójczych oraz łagodzących skutki obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym psa1
T-A-3Ekstrakty z łupin orzecha czarnego, goździków, oraz piołunu stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych1
T-A-4Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów1
T-A-5sposoby przygotowywania i podawania ziołowych preparatów przeciwpasożytniczych1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi1
T-W-2Ekstrakty pochodzenia roślinnego wykorzystywane w profilaktyki kokcydiozy1
T-W-3Działanier przeciwpasożytnicze kminku zwyczajnego (Carum carvi)1
T-W-4Działanie przeciwasożytnicze czosnku ( Allium L.)1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury z przedmiotu5
A-A-3przygotowaniw do zalicznia ćwiczeń3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie wykładów2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.1_W01Student ma wiedze na temat oddziaływania ziół w procesach farmakologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół
Treści programoweT-W-1Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi
T-W-2Ekstrakty pochodzenia roślinnego wykorzystywane w profilaktyki kokcydiozy
T-W-4Działanie przeciwasożytnicze czosnku ( Allium L.)
T-W-3Działanier przeciwpasożytnicze kminku zwyczajnego (Carum carvi)
T-A-5sposoby przygotowywania i podawania ziołowych preparatów przeciwpasożytniczych
T-A-1Działanie przeciwpasożytnicze niektórych nasion ( dyni, czosnku, orzecha czarnegoy ekstrakówt z nasion grejpfruta, goździkowca korzennego, ekstrakut z nasion pomarańczy, kłącza dzikiego imbiru, nasiona anyżu prawdziwego, liście papai, owoce figowca, borówki wielkoowocowej, granatu, kory orzecha, kory Pau'Darco, kwiatu koniczyny łąkowej, liście oliwki europejskiej, korzeni goryczki, liści mięty pieprzowej, nasion kopru włoskiego).
T-A-4Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów
T-A-3Ekstrakty z łupin orzecha czarnego, goździków, oraz piołunu stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych
T-A-2Charakterystyka mieszaneki ziół (wrotycz, tymianek, koziołek lekarski, rumianek, liść orzecha włoskiego) o właściwościach robakobójczych oraz łagodzących skutki obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym psa
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.1_W02student posiada wiedzę na temat botaniki farmaceutycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół
Treści programoweT-A-3Ekstrakty z łupin orzecha czarnego, goździków, oraz piołunu stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych
T-A-2Charakterystyka mieszaneki ziół (wrotycz, tymianek, koziołek lekarski, rumianek, liść orzecha włoskiego) o właściwościach robakobójczych oraz łagodzących skutki obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym psa
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.1_W03student posiada praktyczną wiedzę na temat preparatów ziołowych stosowanych do zwalczania pasożytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół
Treści programoweT-W-1Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi
T-W-2Ekstrakty pochodzenia roślinnego wykorzystywane w profilaktyki kokcydiozy
T-W-4Działanie przeciwasożytnicze czosnku ( Allium L.)
T-W-3Działanier przeciwpasożytnicze kminku zwyczajnego (Carum carvi)
T-A-5sposoby przygotowywania i podawania ziołowych preparatów przeciwpasożytniczych
T-A-1Działanie przeciwpasożytnicze niektórych nasion ( dyni, czosnku, orzecha czarnegoy ekstrakówt z nasion grejpfruta, goździkowca korzennego, ekstrakut z nasion pomarańczy, kłącza dzikiego imbiru, nasiona anyżu prawdziwego, liście papai, owoce figowca, borówki wielkoowocowej, granatu, kory orzecha, kory Pau'Darco, kwiatu koniczyny łąkowej, liście oliwki europejskiej, korzeni goryczki, liści mięty pieprzowej, nasion kopru włoskiego).
T-A-4Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów
T-A-3Ekstrakty z łupin orzecha czarnego, goździków, oraz piołunu stosowane w kuracjach przeciwpasożytniczych
T-A-2Charakterystyka mieszaneki ziół (wrotycz, tymianek, koziołek lekarski, rumianek, liść orzecha włoskiego) o właściwościach robakobójczych oraz łagodzących skutki obecności pasożytów w przewodzie pokarmowym psa
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.1_U01Student umie zastosować odpowiednie preparaty i leki ziołowe do zwalczania pasożytów psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół
Treści programoweT-W-1Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi
T-A-5sposoby przygotowywania i podawania ziołowych preparatów przeciwpasożytniczych
T-A-4Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.1_K01Student rozumie potrzebę poszerania swojej wiedzy z zakresu stosowania ziół w zwalczaniu inwazji pasożytniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z działaniem przeciwpasożytniczym ziół
Treści programoweT-W-1Suplementy ziołowe stosowane w profilaktyce przeciwpasożytniczej. Zwalczanie endopasożytów preparatami ziołowymi
T-A-4Programy profilaktyczne uwzględniające zioła w eliminacji pasożytów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0