Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Żywienie a behawior psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie a behawior psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW4 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie i zaliczenie na studiach pierwszego stopnia przedmiotów z zkresu: fizjologia zwierząt, biochemia zwierząt, żywienie zwierząt, etologia zwierząt, chów ihodowla zwierząt, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z bezposrednimi i pośrednimi mechanizmami wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz potencjalnymi możliwościami eliminacji nieprawidłowych zachowań psa przez modyfikację składu diety.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Behawioralne następstwa nieprawidłowego żywienia psów.1
T-A-2Nieprawidłowy behawior żywieniowy psów (neofilia, neo-fobia, awersja pokarmowa, polifagia, hiporeksja, „spaczony apetyt”, kaprofagia, kanibalizm, „obrona miski”).2
T-A-3Tryptofan i tyrozyna w diecie a agresja, hiperreaktywność, stres i strachliwość psów. Hydrolizaty kazeiny w łagodzeniu stresu u psów. Antyoksydanty w pożywieniu a zdolności poznawcze psa i demencja starcza.1
T-A-4Zależność: skład pożywienia – sytość – początek odczuwania głodu – motywacja pokarmowa – aktywność i zachowanie psa. Wpływ ograniczenia kalorycznego u otyłych psów na ich zachowanie – możliwości przedłużenia stanu odczuwania sytości.2
6
wykłady
T-W-1Ewolucyjne podstawy żywieniowego behawioru psów. Pre-ferencje i selekcja pokarmu.1
T-W-2Potencjalne mechanizmy wpływu składu pokarmu i sposobu żywienia na behawior.1
T-W-3Zachowanie psów a: - zawartość i jakość białka w diecie; - zawartość i skład lipidów w diecie; - zawartość i skład węglowodanów (w tym błonnika); - zawartość składników mineralnych, witamin i antyoksy-dantów.4
T-W-4Krótko- i długoterminowe efekty ilościowego i jakościowego składu pokarmu oraz sposobu żywienia na behawior psów – wybrane przykłady.1
T-W-5Potencjalne możliwości modyfikacji behawioru (aktywności, hipo- i hiperreaktywności, reakcji na stres, stereotypii, agresji itp.) psów przez skład diety.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.6
A-A-2Przygotowanie prezenacji i jej omówienia4
A-A-3Przygotowanie do dyskusji związanej z tematyką bieżących ćwiczeń.4
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.1
15
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Analiza treścji onawianych na wykładach. Studiowanie polenanej literatury z zakresu tematyki wykładów7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnej.
M-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-3Konsultacje z prowadzącym wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej przez stydenta tematycznej przezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotownia i aktywności studenta w dyskujsji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia (pytania otwarte) materiału objetego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z zaliczenia ćwiczeń na którą składajją się ocena prezentacji (40%) i całościowa ocena aktywności i udziału studenta w dyskusji i rozwiązywaniu problemów na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_42_W01
Student powinien znać i wyjaśniać najważniejsze bezposredniei i niektóre pośredniei mechanizmy wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz scharakteryzowac i opisać na wybranych przykładach potencjalne możliwości eliminacji nieprawidłowuch zachowań psa przez modyfikację składu diety.
Kninz_2A_W07C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-3, M-1S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_42_U01
Po ukończeniu przedmiotu student powinien umieć przeprowadzić analizę i zinterpretować na ile niepożądany behawior żywieniowy psa i inne nieprawidłowe zachowania psa mogą być konsekwencją błędów żywieniowych jakościowych lub ilościowych. Błędy te rozpatruje i koryguje uwaględniając wiek psa, rasę, kondycję, aktywność, san fizjologiczny i stan zdrowia.
Kninz_2A_U04C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_42_K01
Sudent ma świadomość zarówno bezpośredniego jek i pośredniego wpływu składu jakościowego i ilościowego diety na behawior psa
Kninz_2A_K03C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_42_W01
Student powinien znać i wyjaśniać najważniejsze bezposredniei i niektóre pośredniei mechanizmy wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz scharakteryzowac i opisać na wybranych przykładach potencjalne możliwości eliminacji nieprawidłowuch zachowań psa przez modyfikację składu diety.
2,0
3,0Student zna i wyjaśniać w mocno ograniczonym stopniu tylko niektóre bezposredniei mechanizmy wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz w dość ograniczonym zakresie charakteryzuje i wyjaśnia na pojedyńczych przykładach potencjalne możliwości eliminacji nieprawidłowuch zachowań psa przez modyfikację składu diety.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_42_U01
Po ukończeniu przedmiotu student powinien umieć przeprowadzić analizę i zinterpretować na ile niepożądany behawior żywieniowy psa i inne nieprawidłowe zachowania psa mogą być konsekwencją błędów żywieniowych jakościowych lub ilościowych. Błędy te rozpatruje i koryguje uwaględniając wiek psa, rasę, kondycję, aktywność, san fizjologiczny i stan zdrowia.
2,0
3,0Student jedynie jedynie w dostatecznym stopniu potrafi przeprowadzić analizę i ocenić na ile niepożądany behawior żywieniowy psa i inne nieprawidłowe zachowania psa mogą być konsekwencją błędów żywieniowych jakościowych lub ilościowych. W analizie tej posługuje się tylko ogólnym zasadami żywienia psów..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_42_K01
Sudent ma świadomość zarówno bezpośredniego jek i pośredniego wpływu składu jakościowego i ilościowego diety na behawior psa
2,0
3,0Sudent ma w dostatecznym i dość ograniczonym stopniu znaczenie składu jakościowego i ilościowego diety i jej zmienności w różnych okresach i stanach fizjologicznych psa dla jego prawidłowego behawioru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Castel L.P. 2010, Pies zachowanie, żywienie zdrowie, Galaktyka, Łódź, 2010
  2. Ceregrzyn M., Lechowski R., Barszczewska B., Podstawy żywienia psów i kotów., Urban i Partner, Wrocław, 2013
  3. Horwitz D., Mills D., Medyctna behawioralna psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2009
  4. DehasseJ., Schroll S., Zaburzenia zachowania psów, Urban i Partner, Wrocław, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  2. Kaleta T., Zacowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW, Warszawa, 2003
  3. Słowa kluczowe: dieta, żywienie, behawior, poes, Wybrane prace przegladowe i oryginalne, Wolny dostęp w przeglądarksch internetowych
  4. FEDIAF, Wytyczne żywieniowe dotyczące pełnoporcjowych i uzupełniających karm dla psów i kotów, Polkarma, 2017
  5. Zdrowe żywienie psów raSOWYCH, Royal Canin Polska, https//docplayer.pl/5726796-Zdrowe-zywienie-psow-rasowych.html

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Behawioralne następstwa nieprawidłowego żywienia psów.1
T-A-2Nieprawidłowy behawior żywieniowy psów (neofilia, neo-fobia, awersja pokarmowa, polifagia, hiporeksja, „spaczony apetyt”, kaprofagia, kanibalizm, „obrona miski”).2
T-A-3Tryptofan i tyrozyna w diecie a agresja, hiperreaktywność, stres i strachliwość psów. Hydrolizaty kazeiny w łagodzeniu stresu u psów. Antyoksydanty w pożywieniu a zdolności poznawcze psa i demencja starcza.1
T-A-4Zależność: skład pożywienia – sytość – początek odczuwania głodu – motywacja pokarmowa – aktywność i zachowanie psa. Wpływ ograniczenia kalorycznego u otyłych psów na ich zachowanie – możliwości przedłużenia stanu odczuwania sytości.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucyjne podstawy żywieniowego behawioru psów. Pre-ferencje i selekcja pokarmu.1
T-W-2Potencjalne mechanizmy wpływu składu pokarmu i sposobu żywienia na behawior.1
T-W-3Zachowanie psów a: - zawartość i jakość białka w diecie; - zawartość i skład lipidów w diecie; - zawartość i skład węglowodanów (w tym błonnika); - zawartość składników mineralnych, witamin i antyoksy-dantów.4
T-W-4Krótko- i długoterminowe efekty ilościowego i jakościowego składu pokarmu oraz sposobu żywienia na behawior psów – wybrane przykłady.1
T-W-5Potencjalne możliwości modyfikacji behawioru (aktywności, hipo- i hiperreaktywności, reakcji na stres, stereotypii, agresji itp.) psów przez skład diety.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.6
A-A-2Przygotowanie prezenacji i jej omówienia4
A-A-3Przygotowanie do dyskusji związanej z tematyką bieżących ćwiczeń.4
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Analiza treścji onawianych na wykładach. Studiowanie polenanej literatury z zakresu tematyki wykładów7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_42_W01Student powinien znać i wyjaśniać najważniejsze bezposredniei i niektóre pośredniei mechanizmy wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz scharakteryzowac i opisać na wybranych przykładach potencjalne możliwości eliminacji nieprawidłowuch zachowań psa przez modyfikację składu diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z bezposrednimi i pośrednimi mechanizmami wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz potencjalnymi możliwościami eliminacji nieprawidłowych zachowań psa przez modyfikację składu diety.
Treści programoweT-A-1Behawioralne następstwa nieprawidłowego żywienia psów.
T-A-4Zależność: skład pożywienia – sytość – początek odczuwania głodu – motywacja pokarmowa – aktywność i zachowanie psa. Wpływ ograniczenia kalorycznego u otyłych psów na ich zachowanie – możliwości przedłużenia stanu odczuwania sytości.
T-A-2Nieprawidłowy behawior żywieniowy psów (neofilia, neo-fobia, awersja pokarmowa, polifagia, hiporeksja, „spaczony apetyt”, kaprofagia, kanibalizm, „obrona miski”).
T-A-3Tryptofan i tyrozyna w diecie a agresja, hiperreaktywność, stres i strachliwość psów. Hydrolizaty kazeiny w łagodzeniu stresu u psów. Antyoksydanty w pożywieniu a zdolności poznawcze psa i demencja starcza.
T-W-4Krótko- i długoterminowe efekty ilościowego i jakościowego składu pokarmu oraz sposobu żywienia na behawior psów – wybrane przykłady.
T-W-2Potencjalne mechanizmy wpływu składu pokarmu i sposobu żywienia na behawior.
T-W-5Potencjalne możliwości modyfikacji behawioru (aktywności, hipo- i hiperreaktywności, reakcji na stres, stereotypii, agresji itp.) psów przez skład diety.
T-W-3Zachowanie psów a: - zawartość i jakość białka w diecie; - zawartość i skład lipidów w diecie; - zawartość i skład węglowodanów (w tym błonnika); - zawartość składników mineralnych, witamin i antyoksy-dantów.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-3Konsultacje z prowadzącym wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia (pytania otwarte) materiału objetego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z zaliczenia ćwiczeń na którą składajją się ocena prezentacji (40%) i całościowa ocena aktywności i udziału studenta w dyskusji i rozwiązywaniu problemów na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotownia i aktywności studenta w dyskujsji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej przez stydenta tematycznej przezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i wyjaśniać w mocno ograniczonym stopniu tylko niektóre bezposredniei mechanizmy wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz w dość ograniczonym zakresie charakteryzuje i wyjaśnia na pojedyńczych przykładach potencjalne możliwości eliminacji nieprawidłowuch zachowań psa przez modyfikację składu diety.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_42_U01Po ukończeniu przedmiotu student powinien umieć przeprowadzić analizę i zinterpretować na ile niepożądany behawior żywieniowy psa i inne nieprawidłowe zachowania psa mogą być konsekwencją błędów żywieniowych jakościowych lub ilościowych. Błędy te rozpatruje i koryguje uwaględniając wiek psa, rasę, kondycję, aktywność, san fizjologiczny i stan zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z bezposrednimi i pośrednimi mechanizmami wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz potencjalnymi możliwościami eliminacji nieprawidłowych zachowań psa przez modyfikację składu diety.
Treści programoweT-A-1Behawioralne następstwa nieprawidłowego żywienia psów.
T-A-4Zależność: skład pożywienia – sytość – początek odczuwania głodu – motywacja pokarmowa – aktywność i zachowanie psa. Wpływ ograniczenia kalorycznego u otyłych psów na ich zachowanie – możliwości przedłużenia stanu odczuwania sytości.
T-A-2Nieprawidłowy behawior żywieniowy psów (neofilia, neo-fobia, awersja pokarmowa, polifagia, hiporeksja, „spaczony apetyt”, kaprofagia, kanibalizm, „obrona miski”).
T-A-3Tryptofan i tyrozyna w diecie a agresja, hiperreaktywność, stres i strachliwość psów. Hydrolizaty kazeiny w łagodzeniu stresu u psów. Antyoksydanty w pożywieniu a zdolności poznawcze psa i demencja starcza.
T-W-4Krótko- i długoterminowe efekty ilościowego i jakościowego składu pokarmu oraz sposobu żywienia na behawior psów – wybrane przykłady.
T-W-2Potencjalne mechanizmy wpływu składu pokarmu i sposobu żywienia na behawior.
T-W-5Potencjalne możliwości modyfikacji behawioru (aktywności, hipo- i hiperreaktywności, reakcji na stres, stereotypii, agresji itp.) psów przez skład diety.
T-W-3Zachowanie psów a: - zawartość i jakość białka w diecie; - zawartość i skład lipidów w diecie; - zawartość i skład węglowodanów (w tym błonnika); - zawartość składników mineralnych, witamin i antyoksy-dantów.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-3Konsultacje z prowadzącym wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotownia i aktywności studenta w dyskujsji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej przez stydenta tematycznej przezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie jedynie w dostatecznym stopniu potrafi przeprowadzić analizę i ocenić na ile niepożądany behawior żywieniowy psa i inne nieprawidłowe zachowania psa mogą być konsekwencją błędów żywieniowych jakościowych lub ilościowych. W analizie tej posługuje się tylko ogólnym zasadami żywienia psów..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_42_K01Sudent ma świadomość zarówno bezpośredniego jek i pośredniego wpływu składu jakościowego i ilościowego diety na behawior psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z bezposrednimi i pośrednimi mechanizmami wpływu systemu żywienia, składu jakościowego i ilościowego pożywienia na behawior psów oraz potencjalnymi możliwościami eliminacji nieprawidłowych zachowań psa przez modyfikację składu diety.
Treści programoweT-A-1Behawioralne następstwa nieprawidłowego żywienia psów.
T-A-4Zależność: skład pożywienia – sytość – początek odczuwania głodu – motywacja pokarmowa – aktywność i zachowanie psa. Wpływ ograniczenia kalorycznego u otyłych psów na ich zachowanie – możliwości przedłużenia stanu odczuwania sytości.
T-A-2Nieprawidłowy behawior żywieniowy psów (neofilia, neo-fobia, awersja pokarmowa, polifagia, hiporeksja, „spaczony apetyt”, kaprofagia, kanibalizm, „obrona miski”).
T-A-3Tryptofan i tyrozyna w diecie a agresja, hiperreaktywność, stres i strachliwość psów. Hydrolizaty kazeiny w łagodzeniu stresu u psów. Antyoksydanty w pożywieniu a zdolności poznawcze psa i demencja starcza.
T-W-4Krótko- i długoterminowe efekty ilościowego i jakościowego składu pokarmu oraz sposobu żywienia na behawior psów – wybrane przykłady.
T-W-2Potencjalne mechanizmy wpływu składu pokarmu i sposobu żywienia na behawior.
T-W-5Potencjalne możliwości modyfikacji behawioru (aktywności, hipo- i hiperreaktywności, reakcji na stres, stereotypii, agresji itp.) psów przez skład diety.
T-W-3Zachowanie psów a: - zawartość i jakość białka w diecie; - zawartość i skład lipidów w diecie; - zawartość i skład węglowodanów (w tym błonnika); - zawartość składników mineralnych, witamin i antyoksy-dantów.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka, dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotownia i aktywności studenta w dyskujsji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej przez stydenta tematycznej przezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent ma w dostatecznym i dość ograniczonym stopniu znaczenie składu jakościowego i ilościowego diety i jej zmienności w różnych okresach i stanach fizjologicznych psa dla jego prawidłowego behawioru.
3,5
4,0
4,5
5,0