Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów stróżujących i obronnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów stróżujących i obronnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Paraca licencjonowanego pozoranta2
T-L-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania2
T-L-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania2
T-L-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne5
T-L-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.2
T-L-6Trening psów specjalistycznych: psy bojowe służb mundurowych2
15
wykłady
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony7
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu5
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego2
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie.30
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.1_W01
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących. Zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy wybranych sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
Knlic_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.1_U01
Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w treningu psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
Knlic_2A_U03C-1T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.1_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
Knlic_2A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.1_W01
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących. Zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy wybranych sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.1_U01
Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w treningu psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.1_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzezicha Antoni, Twój przyjaciel pies - wychowanie i szkolenie użytkowo-obronne, Mada, 2002
  2. Gerilyn J. Bielakiewicz, Tresura psów, Helion, Gliwice, 2009
  3. Jan Giezyński, Szkolenie psów mysliwskich i obronnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1969

Literatura dodatkowa

  1. O'Hare James, Zachowania agresywne u psów, GALAKTYKA, Łódź, 2008
  2. Jensen Per, The behavioural Biology of Dogs, CAB, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Paraca licencjonowanego pozoranta2
T-L-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania2
T-L-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania2
T-L-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne5
T-L-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.2
T-L-6Trening psów specjalistycznych: psy bojowe służb mundurowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony7
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu5
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego2
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.1_W01Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących. Zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy wybranych sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
T-L-1Paraca licencjonowanego pozoranta
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.1_U01Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w treningu psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
T-L-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-L-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania
T-L-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania
T-L-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne
T-L-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.
T-L-6Trening psów specjalistycznych: psy bojowe służb mundurowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.1_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
T-L-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-L-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania
T-L-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania
T-L-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne
T-L-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.
T-L-6Trening psów specjalistycznych: psy bojowe służb mundurowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
3,5
4,0
4,5
5,0