Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty nanobioinżynierii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty nanobioinżynierii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomosci z zakresu nauk biologicznych i humanistycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych i technicznych.
C-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Nasze miejsce w strukturze świata. Makro- i mikrokosmos, mózg, umysł, świadomość, wspólny Świat, trwanie ma długość skończoną2
T-K-2Relacje człowieka z przyrodą - aspekt etyczny. Skutki ekologiczne spowodowane rozwojem techniki, zagrożenia w skali globalnej, co jest a co powinno być celem działania człowieka?, czy w dażeniu do celu możemy wykorzystać wszystkie dostepne środki?, czy rozwój nauki, techniki i nowych możliwości aplikacyjnych człowieka musi implikować obawy ludzi przed biotechnologią?2
T-K-3Biotechnologie - oczekiwania, obawy, odpowiedzialność. Jak głęboko człowiek może ingerować w Naturę? Czy diagnostyka z wykorzystaniem metod np. biologii molekularnej, zawsze służy działaniom terapeutycznym. Czy życie mozna zredukować do wyselekcjonowanych aspektów materialnych?2
T-K-4Dobro człowieka przed jego wolnością. Wykorzystanie zwierząt do celów naukowych. Normy etyczne a wolność badań naukowych. Czy zadaniem nauki jest tylko poszukiwanie prawdy. Czy powinniśmy obawiać się nowych technologii. Jakie fundamentalne wartości leżą u podstaw rozwoju cywilizacji, czy wszystko co jest technicznie wykonalne jest usprawiedliwione moralnie, czy powinny istnieć, jeżeli tak to jakie, granice wykorzystania możliwości intelektualnych człowieka?4
T-K-5Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Aspekty społeczne i ekonomiczne. Etyczne uwarunkowania terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.8
T-K-6Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne, ekonomiczne i prawne.4
T-K-7Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne i ekonomiczne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.4
T-K-8Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty wspomaganego rozrodu. Możliwości wykorzystania osiągnięć współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii w zwalczaniu niepłodności ludzi i zwierząt - aspekt etyczny, prawny, społeczny, demograficzny i ekonomiczny2
T-K-9Etyka pracy naukowo-badawczej. Czynniki decydujące o konieczności prawnej kontroli nad badaniami. Systemy normatywne wyznaczajace obowiazki badacza. Postacie (formy) nadużyć i nauszeń zasad etyki badawczej. Przeciwdziałanie nagannym praktykom i ich zwalczanie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie sie do zajęć15
A-K-3Przygotowanie referatów10
A-K-4Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI-S-A4_W01
Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych i badań z zakresu nanobioinżynierii.
BTna_2A_W02C-1T-K-1, T-K-5M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2
BTna_2A_NBI-S-A4_W02
Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie zachowania tożsamości genetycznej i ewentualnych skutków wykorzystania osiągnięć z zakresu nanobioinżynierii
BTna_2A_W05C-2T-K-8, T-K-6, T-K-7M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI-S-A4_U01
Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych, etycznych i ekonomicznych oraz świadomości społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych, wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii, a także wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody
BTna_2A_U01C-2T-K-8, T-K-6, T-K-7M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI-S-A4_K01
Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody, wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej oraz ma świadomość znaczenia umiejętności przekonywania na postawę innych członków grupy.
BTna_2A_K04C-1T-K-1, T-K-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI-S-A4_W01
Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych i badań z zakresu nanobioinżynierii.
2,0Student nie potrafi podać podstawowych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. W zakresie tematu wykazuje obojetność.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych kierunków badań w naukach biologicznych. Potrafi przedstawić niektóre poglady na temat roli człowieka w przyrodzie, aczkolwiek nie potrafi szerzej rozwinąć tematu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą aktualnych trendów w naukach biologicznych, przedstawia wybrane poglądy i teorie dotyczące miejsca i roli człowieka w przyrodzie oraz zna niektóre sposoby otrzymywania organizmów genetycznie modyfikowanych, niemnie przy prezentacji wiedzy popełnia błędy..
4,0Student posiada wiedze dotyczącą bieżących kierunków i trendów w naukach biologicznych, zna i rozumie rolę człowieka w przyrodzie, zna niektóre sposoby otrzymywania GMO, potrafi wyjaśnić znaczenie modyfikacji genetycznych, sporadycznie popełniając błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotycząca zarówno aktualnych trendów w naukach biologicznych jak również otrzymywania i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych, potrafi przedstawić różne teorie dotyczące rozwoju ludzkości, wykazuje duże zainteresowanie aktualnymi problemami terapii genowej, wykorzystania komórek macierzystych, problemami związanymi ze zwalczaniem GMO.
5,0Student posiada pełną wiedzę dotyczącą aktualnych trendów i kierunków w naukach biologicznych, aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości, miejsca człowieka w przyrodzie w kontekście rozwoju tych nauk. Posiada pełną wiedzę na temat organizmów genetycznie modyfikowanych i problemów związanych z ich stosowaniem.
BTna_2A_NBI-S-A4_W02
Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie zachowania tożsamości genetycznej i ewentualnych skutków wykorzystania osiągnięć z zakresu nanobioinżynierii
2,0Srtudent nie potrafi przedstawić podstawowych aktów prawnych dotyczących prowadzenia prac nad GMO, nie zna genezy uwarunkowań i dążeń nad zachowaniem bioróżnorodności, nie orientuje się na temat korzyści ekonomicznych wynikających z osiągnięć biotechnologii.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat działań prowadzonych w wymiarze miedzynarodowym w celu wypracowania zgodnego stanowiska dotyczącego zachowania bioróżnorodności i unormowań prawnych. Ptrafi wskazać na wybrane korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z wykorzystania osiągnięć biotechnologii, aczkolwiek ma trudności z podaniem konkretnych przykładów.,
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie gównych aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii, stosowania GMO, popełnia jednak błędy przy prezentacji wiedzy. Potrafi wskazać na niektóre korzyści społeczno-gospodarcze wynikające z osiągnięć biotechnologii.
4,0Student posiada wiedzę na temat aktów prawnych i historii ich powstania, niemniej popełnia jeszcze błędy przy głębszej ich interpretacji. Posiada ogólną orientację na temat uwarunkowań prawnych zapłodnienia in vitro, ksenotransplantacji, klonowania ludzi i zwierząt, postaw różnych grup społecznych. Potrafi wskazać na korzyści ekonomiczne wynikajace z osiagnięć biotechnologii.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii i stosowanych obecnie wybranych metod biotechnologicznych. Potrafi przedstawić korzyści związane z rozwojem biotechnologii, przedstawić pozytywne i negatywne aspekty modyfikacji genetycznych.
5,0Student posiada bogatą wiedzę dotyczącą unormowań prawnych, stanowisk różnych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej i wykorzystania osiągnięć biotechnologii, potrafi podać przykłady wskazujące na celowość stosowania modyfikacji genetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI-S-A4_U01
Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych, etycznych i ekonomicznych oraz świadomości społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych, wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii, a także wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody
2,0Student nie potrafi przedstawić znaczenia osiągnięć biotechnologii w aspekcie społecznych i ekonomicznym, nie kojarzy faktów związanych z najważniejszymi odkryciami.
3,0Student potrafi powiązać osiągnięcia z zakresu biotechnologii z korzyściami społecznymi i ekonomicznymi. Kojarzy i wyjaśnia znaczenie unormowań prawnych dla zachowania bioróżnorodności i rozwoju biotechnologii.
3,5W oparciu o posiadaną wiedzę wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie.
4,0Student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodnoiści i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia, jednak ma trudności z jego obroną
4,5Na podstawie posiadanej wiedzy student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodności i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia i go obronić.
5,0Student swobodnie interpretuje znaczenie głównych aktów prawnych dotyczących badań biotechnologicznych, przedstawia ich genezę i trudności towarzyszące ich przyjęciu w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Wskazuje na implikacje natury prawnej i etycznej w tym zakresie. Potrafi przedstawić znaczenie ekonomiczne najnowszych odkryć w biologii i biotechnologii oraz przekonać do swojego stanowiska w kontekście modyfikacji genetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI-S-A4_K01
Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody, wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej oraz ma świadomość znaczenia umiejętności przekonywania na postawę innych członków grupy.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie przejawia inicjatywy i wykazuje nieprzychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
3,0Student ma świadomość znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, przejawia inicjatywę i wykazuje przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Bishop J., Ssaki transgeniczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2001
  2. Szala S., Terapie genowe, Wydawnictwo PWN, 2003, 2003, 1
  3. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2009, 2

Literatura dodatkowa

  1. Twardowski T., Michalska A., Kod, korzyści, oczekiwania, dylematy biotechnologii, Agencja Edeytor, Poznań, 2001
  2. Twardowski T. (red.), Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2017, również lata wcześniejsze

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Nasze miejsce w strukturze świata. Makro- i mikrokosmos, mózg, umysł, świadomość, wspólny Świat, trwanie ma długość skończoną2
T-K-2Relacje człowieka z przyrodą - aspekt etyczny. Skutki ekologiczne spowodowane rozwojem techniki, zagrożenia w skali globalnej, co jest a co powinno być celem działania człowieka?, czy w dażeniu do celu możemy wykorzystać wszystkie dostepne środki?, czy rozwój nauki, techniki i nowych możliwości aplikacyjnych człowieka musi implikować obawy ludzi przed biotechnologią?2
T-K-3Biotechnologie - oczekiwania, obawy, odpowiedzialność. Jak głęboko człowiek może ingerować w Naturę? Czy diagnostyka z wykorzystaniem metod np. biologii molekularnej, zawsze służy działaniom terapeutycznym. Czy życie mozna zredukować do wyselekcjonowanych aspektów materialnych?2
T-K-4Dobro człowieka przed jego wolnością. Wykorzystanie zwierząt do celów naukowych. Normy etyczne a wolność badań naukowych. Czy zadaniem nauki jest tylko poszukiwanie prawdy. Czy powinniśmy obawiać się nowych technologii. Jakie fundamentalne wartości leżą u podstaw rozwoju cywilizacji, czy wszystko co jest technicznie wykonalne jest usprawiedliwione moralnie, czy powinny istnieć, jeżeli tak to jakie, granice wykorzystania możliwości intelektualnych człowieka?4
T-K-5Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Aspekty społeczne i ekonomiczne. Etyczne uwarunkowania terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.8
T-K-6Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne, ekonomiczne i prawne.4
T-K-7Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne i ekonomiczne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.4
T-K-8Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty wspomaganego rozrodu. Możliwości wykorzystania osiągnięć współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii w zwalczaniu niepłodności ludzi i zwierząt - aspekt etyczny, prawny, społeczny, demograficzny i ekonomiczny2
T-K-9Etyka pracy naukowo-badawczej. Czynniki decydujące o konieczności prawnej kontroli nad badaniami. Systemy normatywne wyznaczajace obowiazki badacza. Postacie (formy) nadużyć i nauszeń zasad etyki badawczej. Przeciwdziałanie nagannym praktykom i ich zwalczanie.2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie sie do zajęć15
A-K-3Przygotowanie referatów10
A-K-4Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-A4_W01Posiada wiedzę dotycząca aktualnych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. Zna teorie i poglądy dotyczące roli i miejsca człowieka w przyrodzie, wskazuje mozliwości i ewentualne konsekwencje modyfikacji genetycznych i badań z zakresu nanobioinżynierii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W02posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych i technicznych.
Treści programoweT-K-1Nasze miejsce w strukturze świata. Makro- i mikrokosmos, mózg, umysł, świadomość, wspólny Świat, trwanie ma długość skończoną
T-K-5Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Aspekty społeczne i ekonomiczne. Etyczne uwarunkowania terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać podstawowych trendów i kierunków badań w naukach biologicznych. W zakresie tematu wykazuje obojetność.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych kierunków badań w naukach biologicznych. Potrafi przedstawić niektóre poglady na temat roli człowieka w przyrodzie, aczkolwiek nie potrafi szerzej rozwinąć tematu.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą aktualnych trendów w naukach biologicznych, przedstawia wybrane poglądy i teorie dotyczące miejsca i roli człowieka w przyrodzie oraz zna niektóre sposoby otrzymywania organizmów genetycznie modyfikowanych, niemnie przy prezentacji wiedzy popełnia błędy..
4,0Student posiada wiedze dotyczącą bieżących kierunków i trendów w naukach biologicznych, zna i rozumie rolę człowieka w przyrodzie, zna niektóre sposoby otrzymywania GMO, potrafi wyjaśnić znaczenie modyfikacji genetycznych, sporadycznie popełniając błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotycząca zarówno aktualnych trendów w naukach biologicznych jak również otrzymywania i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych, potrafi przedstawić różne teorie dotyczące rozwoju ludzkości, wykazuje duże zainteresowanie aktualnymi problemami terapii genowej, wykorzystania komórek macierzystych, problemami związanymi ze zwalczaniem GMO.
5,0Student posiada pełną wiedzę dotyczącą aktualnych trendów i kierunków w naukach biologicznych, aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości, miejsca człowieka w przyrodzie w kontekście rozwoju tych nauk. Posiada pełną wiedzę na temat organizmów genetycznie modyfikowanych i problemów związanych z ich stosowaniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-A4_W02Zna podstawowe akty prawne dotyczace pracy z organizmami genetycznie modyfikowanymi oraz zna stanowiska i poglądy róznych grup społecznych odnośnie zachowania tożsamości genetycznej i ewentualnych skutków wykorzystania osiągnięć z zakresu nanobioinżynierii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W05zna i rozumie normy etyczne, prawne i ekonomiczne w pracy zawodowej biotechnologa; zna uwarunkowania etyczne w pracy z materiałem biologicznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.
Treści programoweT-K-8Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty wspomaganego rozrodu. Możliwości wykorzystania osiągnięć współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii w zwalczaniu niepłodności ludzi i zwierząt - aspekt etyczny, prawny, społeczny, demograficzny i ekonomiczny
T-K-6Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne, ekonomiczne i prawne.
T-K-7Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne i ekonomiczne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Srtudent nie potrafi przedstawić podstawowych aktów prawnych dotyczących prowadzenia prac nad GMO, nie zna genezy uwarunkowań i dążeń nad zachowaniem bioróżnorodności, nie orientuje się na temat korzyści ekonomicznych wynikających z osiągnięć biotechnologii.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat działań prowadzonych w wymiarze miedzynarodowym w celu wypracowania zgodnego stanowiska dotyczącego zachowania bioróżnorodności i unormowań prawnych. Ptrafi wskazać na wybrane korzyści ekonomiczne i społeczne wynikające z wykorzystania osiągnięć biotechnologii, aczkolwiek ma trudności z podaniem konkretnych przykładów.,
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie gównych aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii, stosowania GMO, popełnia jednak błędy przy prezentacji wiedzy. Potrafi wskazać na niektóre korzyści społeczno-gospodarcze wynikające z osiągnięć biotechnologii.
4,0Student posiada wiedzę na temat aktów prawnych i historii ich powstania, niemniej popełnia jeszcze błędy przy głębszej ich interpretacji. Posiada ogólną orientację na temat uwarunkowań prawnych zapłodnienia in vitro, ksenotransplantacji, klonowania ludzi i zwierząt, postaw różnych grup społecznych. Potrafi wskazać na korzyści ekonomiczne wynikajace z osiagnięć biotechnologii.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą aktów prawnych związanych z rozwojem biotechnologii i stosowanych obecnie wybranych metod biotechnologicznych. Potrafi przedstawić korzyści związane z rozwojem biotechnologii, przedstawić pozytywne i negatywne aspekty modyfikacji genetycznych.
5,0Student posiada bogatą wiedzę dotyczącą unormowań prawnych, stanowisk różnych grup społecznych odnośnie tożsamości genetycznej i wykorzystania osiągnięć biotechnologii, potrafi podać przykłady wskazujące na celowość stosowania modyfikacji genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-A4_U01Student potrafi przedstawić znaczenie unormowań prawnych, etycznych i ekonomicznych oraz świadomości społeczeństwa w rozwoju nauk biologicznych, wykorzystania zdobyczy współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii, a także wskazać granice odpowiedzialności człowieka w świecie przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami etyczno-prawnymi i wyrobienie u nich właściwej postawy w kontekście mozliwości i celowości dokonywanych modyfikacji genetycznych u zwierzat i ludzi.
Treści programoweT-K-8Etyczne, prawne i ekonomiczne aspekty wspomaganego rozrodu. Możliwości wykorzystania osiągnięć współczesnej biotechnologii i nanobioinżynierii w zwalczaniu niepłodności ludzi i zwierząt - aspekt etyczny, prawny, społeczny, demograficzny i ekonomiczny
T-K-6Klonowanie - klonowanie zwierząt i ludzi, przyczyny aktualnych badań nad klonowaniem, klonowanie a przekazywanie osobowości, podstawowe problemy etyczne, ekonomiczne i prawne.
T-K-7Transplantacje - przeszczepianie narządów: rys historyczny, aspekty medyczne, etyczne (transplantacja w poszczególnych systemach religijnych), prawne i ekonomiczne. Ograniczenia i wyzwania ksenotransplantacji.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-2wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-1dyskusja dydaktyczna panelowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena okresowa obejmujaca zakres treści programowych
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania sie do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić znaczenia osiągnięć biotechnologii w aspekcie społecznych i ekonomicznym, nie kojarzy faktów związanych z najważniejszymi odkryciami.
3,0Student potrafi powiązać osiągnięcia z zakresu biotechnologii z korzyściami społecznymi i ekonomicznymi. Kojarzy i wyjaśnia znaczenie unormowań prawnych dla zachowania bioróżnorodności i rozwoju biotechnologii.
3,5W oparciu o posiadaną wiedzę wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie.
4,0Student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodnoiści i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia, jednak ma trudności z jego obroną
4,5Na podstawie posiadanej wiedzy student wyjaśnia znaczenie podstawowych aktów prawnych dotyczących zachowania bioróżnorodności i biobezpieczeństwa, a także odpowiedzialności człowieka w tym zakresie. Objaśnia i interpretuje, przy nieznacznej pomocy prowadzącego, niektóre teorie i poglądy uczonych w tym względzie. Udowadnia znaczenie ostatnich odkryć biotechnologicznych, wskazując jednocześnie na różne implikacje w aspektach etycznym, prawnym i ekonomicznym. Potrafi przedstawić własny punkt widzenia i go obronić.
5,0Student swobodnie interpretuje znaczenie głównych aktów prawnych dotyczących badań biotechnologicznych, przedstawia ich genezę i trudności towarzyszące ich przyjęciu w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Wskazuje na implikacje natury prawnej i etycznej w tym zakresie. Potrafi przedstawić znaczenie ekonomiczne najnowszych odkryć w biologii i biotechnologii oraz przekonać do swojego stanowiska w kontekście modyfikacji genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI-S-A4_K01Student ma świadomość wpływu osiągnięć nauki na rozwój udzkości i całej przyrody, wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej oraz ma świadomość znaczenia umiejętności przekonywania na postawę innych członków grupy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie aktualnych trendów i teorii dotyczących rozwoju ludzkości i miejsca człowieka w przyrodzie w aspekcie dynamicznego rozwoju nauk biologicznych i technicznych.
Treści programoweT-K-1Nasze miejsce w strukturze świata. Makro- i mikrokosmos, mózg, umysł, świadomość, wspólny Świat, trwanie ma długość skończoną
T-K-5Transgeneza - organizmy transgeniczne: cele, sposoby otrzymywania, zagrożenia wynikajace z wprowadzenia organizmów transgenicznych, organizacje zwalczajace GMO. Aspekty społeczne i ekonomiczne. Etyczne uwarunkowania terapii genowej, terapia genowa nowotworów, terapia genowa w Polsce.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie przejawia inicjatywy i wykazuje nieprzychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
3,0Student ma świadomość znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomości znaczenia osiągnięć w biologii i biotechnologii dla rozwoju ludzkości, przejawia inicjatywę i wykazuje przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.