Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w hodowli zwierząt | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu genetyki, anatomii oraz rozrodu i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Genetyczne warianty białek mleka oraz możliwości wykorzystania w praktyce. Markery genetyczne stosowane w hodowli bydła i trzody chlewnej. Obliczanie frekwencji układów polimorficznych wybranych genów bydła mlecznego. Analiza polimorfizmu wybranych genów dużych i małych przeżuwaczy, trzody chlewnej oraz ich wpływ na cech użytkowe. Oznaczanie podstawowego składu kwasów tłuszczowych w mleku. Ocena organoleptyczna mleka krowiego i koziego oraz wykonanie TOK. | 16 |
T-L-2 | Zakładanie hodowli in vitro zarodków przepiórczych w skorupach zastępczych jaj kurzych. | 4 |
T-L-3 | Wypreparowanie pęcherzyków jajnikowych przepiórki japońskiej, rozpoznawanie pęcherzyków hierarchicznych i ustalanie kolejności owulacji. Oznaczanie poszczególnych odcinków jajowodu, w aspekcie pozyskiwania komórek rozrodczych do badań biotechnologicznych. | 3 |
T-L-4 | Pozyskiwanie zarodków blastodermalnych z jaj przepiórczych. Rozpraszanie komórek blastodermalnych i ich identyfikacja pod mikroskopem. | 4 |
T-L-5 | Optymalny wiek matek i trutni w inseminacji. Sposoby przetrzymywania matek pszczelich przed i po sztucznym unasienieniu. Czynniki decydujące o stopniu wypełnienia zbiorniczka nasiennego plemnikami matek sztucznie unasienianych. | 8 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Możliwość zastosowania GMO w produkcji żywności. Kariotyp bydła domowego i najważniejsze nieprawidłowości. Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na jakość i przydatność technologiczną mleka. | 5 |
T-W-2 | Zastosowanie biotechnologii w drobiarstwie. Główne kierunki i czynniki warunkujące rozwój badań z zakresu biotechnologii rozrodu ptaków. Charakterystyka genomu kury. Owulacja i zapłodnienie in vitro u ptaków. Hodowla in vitro u ptaków. Metody otrzymywania chimer u ptaków. | 3 |
T-W-3 | Technologia sztucznego unasieniania pszczół. Wady i zalety sztucznego unasieniania matek pszczelich. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 11 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie projektów na wskazane tematy. | 16 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-5 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 10 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pokaz |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwiun sprawdzające wiadomości z przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C24_W01 Opisuje możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, świń oraz w drobiarstwie i pszczelnictwie. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-3, M-1 | S-2 |
BTinz_2A_BT-S-C24_W02 Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków. | BTinz_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C24_U01 Posiada umiejętność prowadzenia hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, potrafi wyizolować komórki blastodermalne i rozpoznaje je pod mikroskopem. Posiada umiejętność rozróżniania kariotypów zwierząt gospodarskich i wskazuje najważniejsze ich nieprawidłowości. Umiejętność oceny jakości mleka. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C24_K01 Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider. | — | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C24_W01 Opisuje możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, świń oraz w drobiarstwie i pszczelnictwie. | 2,0 | Nie ma żadnych wiadomości na temat możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie. |
3,0 | Potrafi podać ogólną charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. | |
3,5 | Potrafi podać ogólną charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli zwierząt. Umie wymienić główne kierunki rozwoju badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt. | |
4,0 | Potrafi podać charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli na podstawie wybranych gatunków zwierząt. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt. | |
4,5 | Potrafi podać szczegółową charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt i ogólnie scharakteryzować czynniki warunkujące ich rozwój . | |
5,0 | Potrafi podać szczegółową charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt i we wnikliwy sposób opisać czynniki warunkujące ich rozwój . | |
BTinz_2A_BT-S-C24_W02 Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków. | 2,0 | Nie wie co to jest hodowla in vitro i w jakim celu się ją zakłada. Nie ma żadnych wiadomości na temat komórek blastodermalnych i mozliwości ich wykorzystania w transgenezie |
3,0 | Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii ptaków. Zna wybrane procedury zakładania hodowli in vitro. | |
3,5 | Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii ptaków. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i potrafi podać ich podstawową chrakterystykę. | |
4,0 | Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. | |
4,5 | Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. Charakteryzuje genom kury. | |
5,0 | Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. Charakteryzuje genom kury. Opisuje owulację i zapłodnienie in vitro u ptaków. Zna metody otrzymywania chimer u ptaków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C24_U01 Posiada umiejętność prowadzenia hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, potrafi wyizolować komórki blastodermalne i rozpoznaje je pod mikroskopem. Posiada umiejętność rozróżniania kariotypów zwierząt gospodarskich i wskazuje najważniejsze ich nieprawidłowości. Umiejętność oceny jakości mleka. | 2,0 | Nie potrafi wykonać zadań związanych z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek ani też przeprowadzić procedury pozyskiwania i rozpraszania komórek blastodermalnych |
3,0 | Wykonuje ale tylko z pomocą nauczyciela zadania związane z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych. Nie stosuje wiedzy zdobytej podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je w krótkim sprawozdaniu, popełniając błędy merytoryczne. Z pomocą nauczyciela potrafi wyizolować komórki blastodermalne i zastosować procedurę ich rozpraszania ale nie jest w stanie samodzielnie rozpoznać ich pod mikroskopem. Umiejętność oceny jakości mleka (TOK) i interpretacja wyników. Umiejętność obliczania frekwencji genów i genotypów wybranych ras bydła. | |
3,5 | Wykonuje ale tylko z pomocą pomocą nauczyciela zadania związane z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je w krótkim sprawozdaniu. Z pomocą nauczyciela izoluje komórki blastodermalne i stosuje procedurę ich rozpraszania, ale ma pewne problemy z rozpoznaniem ich pod mikroskopem | |
4,0 | Z niewielką pomocą nauczyciela zakłada hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie sprawozdania. Potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania, ma niewielkie problemy z rozpoznaniem ich pod mikroskopem | |
4,5 | Z niewielką pomocą nauczyciela zakłada hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, wnikliwie i z dużym zaangażowaniem prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie sprawozdania. Potrafi samodzielnie wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania a nastepnie bezbłędnie rozpoznaje pod mikroskopem | |
5,0 | Potrafi samodzielnie założyć hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, wnikliwie i z dużym zaangażowaniem prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie obszernego sprawozdania. Potrafi samodzielnie wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania a nastepnie bezbłędnie rozpoznaje pod mikroskopem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-C24_K01 Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider. | 2,0 | |
3,0 | Stdent wykazuje niewielką aktywność w pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod red. L. Zwierzchowskiego, K. Jaszczaka, Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- praca zbiorowa pod red. M. Maleszewskiego, Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
- praca zbiorowa pod red. T. Krzymowskiego, Biologia rozwoju zwierząt, wyd. UWM w Olsztynie, lsztyn, 2007
- Bielańska-Osuchowska Zofia, Zarys organogenezy, PWN, Warszawa, 2004