Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Abiotic stress in environmental protection:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Abiotic stress in environmental protection | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, podstaw biotechnologii środowiska i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Methods for taking, storing and preparing samples for laboratory analysis. | 2 |
T-L-2 | Assessment of selected indicators of water quality in the aspect of their biological protection. The influence of seasonality on the efficiency of self-cleaning water reservoirs. Use of alternative methods of water protection in practice. | 3 |
T-L-3 | Analysis of waste from selected branches of agri-food industry and assessment of its suitability for natural management. | 2 |
T-L-4 | Construction and principle of operation of soil-and-root sewage treatment plants using various examples. Evaluation of the effectiveness of nutrient removal in vertical and pziomal flow systems. | 2 |
T-L-5 | Assessment of biodegradability of waste from various branches of industry. Analysis of biodegradable packaging materials. | 2 |
T-L-6 | Characteristics and evaluation of ecological directions in agriculture (organic, integrated, biodynamic agriculture). Evaluation of methods to reduce the burden on the environment from animal production. | 3 |
T-L-7 | Summary and completion of exercises. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to the subject - new directions of biotechnology development in protection sustainable environments. | 2 |
T-W-2 | Contamination of the environment with heavy metals - sources of emissions and impact on living organisms. | 2 |
T-W-3 | Biotechnologies for removing metals from wastewater. | 3 |
T-W-4 | Microbiological leaching of metals from ores and industrial waste. | 2 |
T-W-5 | Biotechnologies for desulphurisation of coal and oil. | 2 |
T-W-6 | Polychlorinated biphenyls (PCBs) and dioxins in the environment and biotechnology for their disposal. | 2 |
T-W-7 | Biotechnology in agricultural production from the point of view of environmental protection. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in lectures. | 15 |
A-L-2 | Independent study of theory and methodical preparation to perform analysis. | 10 |
A-L-3 | Preparation to pass the exercises. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures. | 15 |
A-W-2 | self-study of lectures. | 10 |
A-W-3 | Preparation to pass the lectures. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D6_W01 Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | BTap_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-2 |
BT_2A_BTZ-A-D6_W02 Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. | BTap_2A_W08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D6_U01 Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii. | BTap_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-2 |
BT_2A_BTZ-A-D6_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | BTap_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D6_K01 Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | BTap_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D6_W01 Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. |
3,0 | Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji. | |
BT_2A_BTZ-A-D6_W02 Student zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. | 2,0 | Student nie zna metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. |
3,0 | Student zna niektóre metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń. | |
3,5 | Student zna większość metod oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i przedstawia suche wyniki. | |
4,0 | Student dobrze zna metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń przedstawia suche wyniki. | |
4,5 | Student zna dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze metody oznaczeń chemicznych wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D6_U01 Student umie dobrać i zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologiczne ze stosowania biotechnologii. | 2,0 | Student nie umie dobrać i nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. |
3,0 | Student umie dobrać i potrafi zastosować niektóre osiągnięcia biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. | |
3,5 | Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Nie umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. | |
4,0 | Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii. | |
4,5 | Student umie dobrać i potrafi zastosować większość poznanych osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat. | |
5,0 | Student umie dobrać i potrafi zastosować wszystkie poznane osiągnięć biotechnologii do ochrony i odnowy środowiska naturalnego. Umie oszacować korzyści ekologicznych ze stosowania biotechnologii i potrafi dyskutować na dany temat. | |
BT_2A_BTZ-A-D6_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | |
3,5 | Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | |
4,0 | Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń. | |
4,5 | Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki | |
5,0 | Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D6_K01 Student kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, ale nie wykazuje otwartości na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dostatecznym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | |
4,0 | Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego. | |
4,5 | Student na poziomie dobrym kieruje się zasadą odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i na poziomie dobrym wykazuje otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie. | |
5,0 | Student kieruje się zasadą pełnej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i wykazuje pełną otwartość na nowe rozwiązania biotechnologiczne zmierzające do ochrony i odnowy srodowiska naturalnego oraz wyraża opinię w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
- Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
- Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
- Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
- Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000