Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Metody genetyki molekularnej w diagnostyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody genetyki molekularnej w diagnostyce
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce.
C-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.2
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.2
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.2
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.2
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.2
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.2
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.4
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.2
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.4
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych9
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych2
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów4
A-W-3Studiowanie zadanej literatury5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Omówienie prezentacji2
A-W-6Zaliczenie zajęć2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O3.3_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedze na temat mozliwosci wykorzystania tych metod i technik w róznych dziedzinach nauki i zycia
BT_2A_W07, BT_2A_W08C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O3.3_U01
Student objasnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje mozliwosci ich zastosowania w róznych dziedzinach zycia i nauki
BT_2A_U06C-2T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O3.3_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
BT_2A_K02C-2T-A-7, T-A-8, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O3.3_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedze na temat mozliwosci wykorzystania tych metod i technik w róznych dziedzinach nauki i zycia
2,0
3,0Student ma wiedze na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat mozliwosci wykorzystania tych technik i metod w róznych dziedzinach nauki i zycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O3.3_U01
Student objasnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje mozliwosci ich zastosowania w róznych dziedzinach zycia i nauki
2,0
3,0Student umie przedstawic załozenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu róznych metod jak równiez umie słabo przyporzadkowac aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w róznych dziedzinach zycia i wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O3.3_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.

Literatura podstawowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
  4. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.2
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.2
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.2
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.2
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.2
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.2
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.4
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.2
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.4
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych9
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych2
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów4
A-W-3Studiowanie zadanej literatury5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Omówienie prezentacji2
A-W-6Zaliczenie zajęć2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O3.3_W01zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedze na temat mozliwosci wykorzystania tych metod i technik w róznych dziedzinach nauki i zycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce.
Treści programoweT-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedze na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat mozliwosci wykorzystania tych technik i metod w róznych dziedzinach nauki i zycia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O3.3_U01Student objasnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje mozliwosci ich zastosowania w róznych dziedzinach zycia i nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie przedstawic załozenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu róznych metod jak równiez umie słabo przyporzadkowac aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w róznych dziedzinach zycia i wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O3.3_K01Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.