Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konserwatorskie 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 60 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przeprowadzenie badań architektoniczno-urbanistycznych wybranego obszaru zurbanizowanego o cechach zabytkowych, w zakresie typologii zabudowy, analizy wartości, stanu technicznego obiektów, stopnia degradacji przestrzeni. Określenie celów rewitalizacji, rehabilitacji, transformacji lub ochrony terenu. Opracowanie projektu rewitalizacji, odbudowy, transformacji, przekształceń lub nowej zabudowy terenu z uwzględnieniem istniejących wartości historycznych, zasobu zieleni i potencjalnych wartości archeologicznych terenu - w tym lokalnego zapotrzebowania funkcjonalnego i powiązań komunikacyjnych, widokowych, ekologicznych itp.60
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Wizja lokalna terenu projektu z analizą zasobu przestrzennego i naturalnego na mapach terenowych oraz zebraniem materiału fotograficznego2
A-A-2ćwiczenia w grupach 2-4 osobowych z indywidualnie dedykowaną problematyką w ramach wspólnego tematu projektowego46
A-A-3Prezentacja multimedialna śródokresowa wyników badań, stanu zaawansowania koncepcji projektowych2
A-A-4Opracowanie strony Internetowej zawierającej usystematyzowaną problematykę badawczą i projektową opracowaną przez zespół autorski70
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
M-2wykład problemowy
M-3wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/A.2/2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_W09, AU_2A_W15C-1, C-2T-A-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/A.2/2_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_U07, AU_2A_U06C-3T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/A.2/2_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_2A_K04C-4T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/A.2/2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/A.2/2_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/A.2/2_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
  2. Karta Wenecka, OZ nr 3/74
  3. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  4. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  5. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  6. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
  7. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
  8. Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
  9. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
  10. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  11. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
  12. Ochrona zabytków
  13. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  14. Miesięcznik Architektura
  15. 2011

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przeprowadzenie badań architektoniczno-urbanistycznych wybranego obszaru zurbanizowanego o cechach zabytkowych, w zakresie typologii zabudowy, analizy wartości, stanu technicznego obiektów, stopnia degradacji przestrzeni. Określenie celów rewitalizacji, rehabilitacji, transformacji lub ochrony terenu. Opracowanie projektu rewitalizacji, odbudowy, transformacji, przekształceń lub nowej zabudowy terenu z uwzględnieniem istniejących wartości historycznych, zasobu zieleni i potencjalnych wartości archeologicznych terenu - w tym lokalnego zapotrzebowania funkcjonalnego i powiązań komunikacyjnych, widokowych, ekologicznych itp.60
60

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Wizja lokalna terenu projektu z analizą zasobu przestrzennego i naturalnego na mapach terenowych oraz zebraniem materiału fotograficznego2
A-A-2ćwiczenia w grupach 2-4 osobowych z indywidualnie dedykowaną problematyką w ramach wspólnego tematu projektowego46
A-A-3Prezentacja multimedialna śródokresowa wyników badań, stanu zaawansowania koncepcji projektowych2
A-A-4Opracowanie strony Internetowej zawierającej usystematyzowaną problematykę badawczą i projektową opracowaną przez zespół autorski70
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/A.2/2_W01Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W09B.W1. absolwent zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_W15B.W7. absolwent zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
Treści programoweT-A-1Przeprowadzenie badań architektoniczno-urbanistycznych wybranego obszaru zurbanizowanego o cechach zabytkowych, w zakresie typologii zabudowy, analizy wartości, stanu technicznego obiektów, stopnia degradacji przestrzeni. Określenie celów rewitalizacji, rehabilitacji, transformacji lub ochrony terenu. Opracowanie projektu rewitalizacji, odbudowy, transformacji, przekształceń lub nowej zabudowy terenu z uwzględnieniem istniejących wartości historycznych, zasobu zieleni i potencjalnych wartości archeologicznych terenu - w tym lokalnego zapotrzebowania funkcjonalnego i powiązań komunikacyjnych, widokowych, ekologicznych itp.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/A.2/2_U01Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U07A.U7. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych;
AU_2A_U06A.U6. absolwent potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne;
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-A-1Przeprowadzenie badań architektoniczno-urbanistycznych wybranego obszaru zurbanizowanego o cechach zabytkowych, w zakresie typologii zabudowy, analizy wartości, stanu technicznego obiektów, stopnia degradacji przestrzeni. Określenie celów rewitalizacji, rehabilitacji, transformacji lub ochrony terenu. Opracowanie projektu rewitalizacji, odbudowy, transformacji, przekształceń lub nowej zabudowy terenu z uwzględnieniem istniejących wartości historycznych, zasobu zieleni i potencjalnych wartości archeologicznych terenu - w tym lokalnego zapotrzebowania funkcjonalnego i powiązań komunikacyjnych, widokowych, ekologicznych itp.
Metody nauczaniaM-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/A.2/2_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-A-1Przeprowadzenie badań architektoniczno-urbanistycznych wybranego obszaru zurbanizowanego o cechach zabytkowych, w zakresie typologii zabudowy, analizy wartości, stanu technicznego obiektów, stopnia degradacji przestrzeni. Określenie celów rewitalizacji, rehabilitacji, transformacji lub ochrony terenu. Opracowanie projektu rewitalizacji, odbudowy, transformacji, przekształceń lub nowej zabudowy terenu z uwzględnieniem istniejących wartości historycznych, zasobu zieleni i potencjalnych wartości archeologicznych terenu - w tym lokalnego zapotrzebowania funkcjonalnego i powiązań komunikacyjnych, widokowych, ekologicznych itp.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0