Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie konserwatorskie 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie tytułu inżyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. |
C-3 | Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym. |
C-4 | Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przeprowadzenie badań architektoniczno-urbanistycznych wybranego obszaru zurbanizowanego o cechach zabytkowych, w zakresie typologii zabudowy, analizy wartości, stanu technicznego obiektów, stopnia degradacji przestrzeni. Określenie celów rewitalizacji, rehabilitacji, transformacji lub ochrony terenu. Opracowanie projektu rewitalizacji, odbudowy, transformacji, przekształceń lub nowej zabudowy terenu z uwzględnieniem istniejących wartości historycznych, zasobu zieleni i potencjalnych wartości archeologicznych terenu - w tym lokalnego zapotrzebowania funkcjonalnego i powiązań komunikacyjnych, widokowych, ekologicznych itp. | 60 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Wizja lokalna terenu projektu z analizą zasobu przestrzennego i naturalnego na mapach terenowych oraz zebraniem materiału fotograficznego | 2 |
A-A-2 | ćwiczenia w grupach 2-4 osobowych z indywidualnie dedykowaną problematyką w ramach wspólnego tematu projektowego | 46 |
A-A-3 | Prezentacja multimedialna śródokresowa wyników badań, stanu zaawansowania koncepcji projektowych | 2 |
A-A-4 | Opracowanie strony Internetowej zawierającej usystematyzowaną problematykę badawczą i projektową opracowaną przez zespół autorski | 70 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi. |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/A.2/2_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_W09, AU_2A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/A.2/2_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_U07, AU_2A_U06 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/A.2/2_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | AU_2A_K04 | — | — | C-4 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/A.2/2_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/A.2/2_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/A.2/2_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
- Karta Wenecka, OZ nr 3/74
- Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
- Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
- Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
- Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
- Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
- Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
- Ochrona zabytków
- Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
- Miesięcznik Architektura
- 2011
Literatura dodatkowa
- dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.