Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe 2 Urbanistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dyplomowe 2 Urbanistyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>, Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>, Paweł Rubinowicz <pawel@rubinowicz.com.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaprezentowanie nabytych w toku studiów umiejętności warsztatatowych i metodycznych zasad projektowania architektonicznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, technicznych, społecznych i środowiskowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1. Zapoznanie studentów z umiejętnością przedstawienia wniosków z prowadzonych analiz przestrzennych, socjologicznych czy kulturowych dla wybranego projektu w formie graficznej.
C-2C2. Weryfikacja umiejętności projektowych i warsztatowych pod kątem merytorycznego rozwiązywania problemów przestrzennych z uwzględnieniem aspektów technicznych, społecznych czy środowiskowych.
C-3C3. Przygotowanie do prowadzenia prezentacji multimedialnej oraz uczestnictwa w dyskusji publicznej związanej z opracowaniem projektowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.10
T-P-2Ustalenie harmonogramu prac projektowych oraz wymaganego zakresu i szczegółowości opracowania10
T-P-3Ustalenie zasad kompozycji plansz projektowych, planowanych rozwiązań graficznych i edytorskich, zaplanowanie wydruków próbnych10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1praca w formie indywidualnych korekt projektowych z promotorem pracy dyplomowej30
A-P-2praca własna w domu90
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-III/3d_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
AU_2A_W15, AU_2A_W17, AU_2A_W18, AU_2A_W19, AU_2A_W01, AU_2A_W02, AU_2A_W04C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-III/3d_U01
Jest w stanie wypracować autorską metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy dyplomowej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy
AU_2A_U01, AU_2A_U02, AU_2A_U03, AU_2A_U05, AU_2A_U06, AU_2A_U07, AU_2A_U08, AU_2A_U09, AU_2A_U10, AU_2A_U13, AU_2A_U16, AU_2A_U34C-3, C-2, C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-III/3d_K01
Aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego
AU_2A_K05, AU_2A_K06, AU_2A_K07, AU_2A_K11C-3, C-2T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-III/3d_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony w regulaminie egzaminu dyplomowego, część graficzna będzie czytelna i kompletna, część tekstowa odpowiadać będzie zakresowi stawianemu pracom dyplomowym. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-III/3d_U01
Jest w stanie wypracować autorską metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy dyplomowej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych w regulaminie egzaminu dyplomowego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-III/3d_K01
Aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego
2,0
3,0Potrafi określić znaczenie przestrzeni o dobrej jakości oraz skalę oddziaływania przyjętych rozwiązań projektowych na jakość życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dostosowana do zakresu tematyki pracy dyplomowej
  2. Alexander Ch., Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  3. Brand S., How Buildings Learn: What happens After They`re Built, Viking Press
  4. Falkenberg H., Ecoarchitecture. Urban style, Evergreen GmbH
  5. Fuller R.B., Operating Manual for Spaceship Earth, Lars Müller Publishers
  6. McDonough W., Braungart M., Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, North Point Press
  7. Niemczyk E., Cztery żywioły w architekturze, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo we Wrocławiu
  8. Korzeniewski W., Projektowanie mieszkań, Polcen

Literatura dodatkowa

  1. de Bono E., Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Wydawnictwo Helion
  2. Koolhaas R., S,M,L,XL, OMA, The Monicelli Press
  3. Krier L., Architektura, wybór czy przeznaczenie, Arkady
  4. Korzeniewski W., Poradnik Projektanta. Budownictwo mieszkaniowe., Arkady
  5. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.10
T-P-2Ustalenie harmonogramu prac projektowych oraz wymaganego zakresu i szczegółowości opracowania10
T-P-3Ustalenie zasad kompozycji plansz projektowych, planowanych rozwiązań graficznych i edytorskich, zaplanowanie wydruków próbnych10
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1praca w formie indywidualnych korekt projektowych z promotorem pracy dyplomowej30
A-P-2praca własna w domu90
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-III/3d_W01Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W15B.W7. absolwent zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka;
AU_2A_W17B.W9. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
AU_2A_W18C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych
AU_2A_W19C.W2. absolwent zna i rozumie problematykę filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki – w zakresie, w jakim wpływa na jakość twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także wartościowania istniejących i projektowanych rozwiązań;
AU_2A_W01A.W1. absolwent zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim;
AU_2A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań;
AU_2A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
Cel przedmiotuC-1C1. Zapoznanie studentów z umiejętnością przedstawienia wniosków z prowadzonych analiz przestrzennych, socjologicznych czy kulturowych dla wybranego projektu w formie graficznej.
Treści programoweT-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony w regulaminie egzaminu dyplomowego, część graficzna będzie czytelna i kompletna, część tekstowa odpowiadać będzie zakresowi stawianemu pracom dyplomowym. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-III/3d_U01Jest w stanie wypracować autorską metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy dyplomowej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne;
AU_2A_U02A.U2. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny;
AU_2A_U03A.U3. absolwent potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej;
AU_2A_U05A.U5. absolwent potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu;
AU_2A_U06A.U6. absolwent potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne;
AU_2A_U07A.U7. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych;
AU_2A_U08A.U8. absolwent potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_U09A.U9. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie;
AU_2A_U10A.U10. absolwent potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
AU_2A_U13A.U13. absolwent potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
AU_2A_U16B.U1. absolwent potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich;
AU_2A_U34D.U6. absolwent potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową.
Cel przedmiotuC-3C3. Przygotowanie do prowadzenia prezentacji multimedialnej oraz uczestnictwa w dyskusji publicznej związanej z opracowaniem projektowym
C-2C2. Weryfikacja umiejętności projektowych i warsztatowych pod kątem merytorycznego rozwiązywania problemów przestrzennych z uwzględnieniem aspektów technicznych, społecznych czy środowiskowych.
C-1C1. Zapoznanie studentów z umiejętnością przedstawienia wniosków z prowadzonych analiz przestrzennych, socjologicznych czy kulturowych dla wybranego projektu w formie graficznej.
Treści programoweT-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych w regulaminie egzaminu dyplomowego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-III/3d_K01Aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K05B.S1. absolwent jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta;
AU_2A_K06B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki.
AU_2A_K07D.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
AU_2A_K11D.S5. absolwent jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania.
Cel przedmiotuC-3C3. Przygotowanie do prowadzenia prezentacji multimedialnej oraz uczestnictwa w dyskusji publicznej związanej z opracowaniem projektowym
C-2C2. Weryfikacja umiejętności projektowych i warsztatowych pod kątem merytorycznego rozwiązywania problemów przestrzennych z uwzględnieniem aspektów technicznych, społecznych czy środowiskowych.
Treści programoweT-P-1Omówienie metodyki przygotowania pracy dyplomowej, części rysunkowej i tekstowej wymaganego zakresu i obowiązującej procedury prawnej pracy dyplomowej w nawiązaniu do prac z projektowania przeddyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Indywidualne konsultacje oraz korekty projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie komletności i spójności zakresu opracowania projektowego, konsekwencji zaprezentowanych wniosków przedstawionych na planszach w formie graficznej i opisowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić znaczenie przestrzeni o dobrej jakości oraz skalę oddziaływania przyjętych rozwiązań projektowych na jakość życia
3,5
4,0
4,5
5,0