Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Specjalistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana problematyka inżynierii, techniki, technologii w projektowaniu Specjalistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu programowania obiektów opieki społecznej i rehabilitacji, znajomość zagadnień dotyczących kształtowania przestrzeni w aspekcie ergonomii; potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo, niedowidzących i niedosłyszących. |
W-2 | Podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowa wiedza o materiałach budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność kształtowania układów funkcjonalno-przestrzennych dla specjalistycznych obiektów użyteczności publicznej z zakresu ochrony zdrowia, opieki społecznej oraz oświaty i wychowania |
C-2 | Poznanie rozwiązań technologicznych stosowanych w obiektach opieki społecznej, lecznictwa i rehabilitacji oraz szkolnictwa z integracyjnym modelem wychowania |
C-3 | Uzyskanie wiedzy i pozyskanie umiejętności kształtowania przestrzeni architektonicznej jako środowiska zintegrowanego z najbliższym otoczeniem ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób chorych, niepełnosprawnych i starych. |
C-4 | Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne. | 6 |
T-P-2 | I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500. | 3 |
T-P-3 | Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne. | 12 |
T-P-4 | II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200 | 3 |
T-P-5 | Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne. | 12 |
T-P-6 | III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20 | 3 |
T-P-7 | Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu. | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Antropologia architektury obiektów służby zdrowia, rehabilitacji i opieki społecznej | 1 |
T-W-3 | Geneza lecznictwa | 1 |
T-W-4 | Uzdrowiska | 1 |
T-W-5 | Technologia zabiegów przyrodoleczniczych | 1 |
T-W-6 | Pijanie wód, domy zdrojowe, sanatoria, szpitale uzdrowiskowe | 1 |
T-W-7 | SPA - sanus per aquam | 1 |
T-W-8 | Rehabilitacja / obiekty rehabilitacji | 1 |
T-W-9 | Antropologia starości - obiekty dla osób starszych | 1 |
T-W-10 | Historia budownictwa szpitalnego | 1 |
T-W-11 | Zakłady opieki zdrowotnej | 1 |
T-W-12 | Oddziały pielęgnacyjne w szpitalach | 1 |
T-W-13 | Architektura szpitala w procesie terapii | 1 |
T-W-14 | Ewolucja miejsca chorego w szpitalu | 1 |
T-W-15 | Dział diagnostyczno – leczniczy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 45 |
A-P-2 | wizja lokalna na wybranym terenie | 3 |
A-P-3 | studia literatury; zbieranie materiałów wyjściowych | 3 |
A-P-4 | prace projektowe koncepcyjne | 3 |
A-P-5 | prace graficzne i techniczne | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej |
M-2 | Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych |
M-3 | Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12) |
S-2 | Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/2D_W01 ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne | AU_2A_W01 | — | — | C-1 | T-P-3 | M-1 | S-1 |
AU_2A_S2/B.2/2D_W02 zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej | AU_2A_W01 | — | — | C-2 | T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-15 | M-1 | S-1 |
AU_2A_S2/B.2/2D_W03 zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych | AU_2A_W05 | — | — | C-4, C-3 | T-W-9, T-W-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/2D_U01 kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_S2/B.2/2D_U02 umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników | AU_2A_U01 | — | — | C-3 | T-P-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/2D_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | AU_2A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-3 | S-1 |
AU_2A_S2/B.2/2D_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | AU_2A_K01 | — | — | C-4 | T-W-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/2D_W01 ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne | 2,0 | Ma szczątkową wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej. |
3,0 | Ma pobieżną wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się potocznym językiem. | |
3,5 | Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Ma podstawowy zakres wiedzy z zkresu proksemiki i antropologii architektury; ma wiedzę zarówno na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się poprawnym językiem. | |
4,5 | Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Ma wiedzę będącą wynikiem samodzielnych studiów w zakresie antropologii, proksemiki i psychologii środowiskowej; ma szeroką wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się ugruntowanymi w nauce znaczeniami pojęć. | |
AU_2A_S2/B.2/2D_W02 zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej | 2,0 | Nie ma wiedzy o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; nie zna technologii funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; nie zna wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. |
3,0 | Ma pobieżną wiedzę o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; zna niektóre technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna niektóre wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. | |
3,5 | Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Zna podstawowe rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. | |
4,5 | Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Zna wszystkie rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wszystkie wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. | |
AU_2A_S2/B.2/2D_W03 zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych | 2,0 | Nie ma wiedzy ergonomicznej o potrzebach użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz nie zna zasad projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych. |
3,0 | Ma pobieżną wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych lub mieszkalnych i pobytowych. | |
3,5 | Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Ma podstawową wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych i/lub mieszkalnych, pobytowych. | |
4,5 | Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Ma ponadstandardową wiedzę ergonomiczną na temat szerokiego spectrum potrzeb różnych kategorii użytkowników (pacjentów/ kuracjuszy/ osób starych/ niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/2D_U01 kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne | 2,0 | Brak umiejętności kształtowania struktury przestrzennej obiektu oraz dostosowania jej do kontekstu lokalizacji; wadliwe kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. |
3,0 | Właściwie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i nie potrafi jej dostosować do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. | |
3,5 | Poprawnie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i dostosowuje ją do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. | |
4,0 | Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca. | |
4,5 | Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca. | |
5,0 | Umie ukształtować oryginalną, włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu, a jednocześnie w sposób harmonijny dostosować ją do kontekstu lokalizacji; oryginalnie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca oraz wzbogaca je o nowe wartości. | |
AU_2A_S2/B.2/2D_U02 umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników | 2,0 | Nie potrafi operować detalem architektonicznym, myli go ze szczegółem budowlanym; dokonuje przypadkowych wyborów materiałów i technologii budowlanych; elewację budynku traktuje jak abstrakcyjną kompozycję kolorystyczną, a użytkownika jako widza; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. |
3,0 | Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne nie są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych;nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
3,5 | Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnie do funkcji obiektu; nie dobiera rozwiązań fakturowych i kolorystycznych do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
4,0 | Projektuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnych do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
4,5 | Projektuje detale elewacji obiektu, będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni. | |
5,0 | Projektuje oryginalne detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; w sposób oryginalny wykorzystuje zieleń w architekturze obiektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/2D_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | 2,0 | Brak zainteresowania; bariera psychologiczna. |
3,0 | Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia, niesamodzielny, mało kreatywny i niewrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych. | |
3,5 | Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny, kreatywny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy. | |
4,5 | Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Wykazuje się społeczną aktywnością w grupie studenckiej, ew. organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego. | |
AU_2A_S2/B.2/2D_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | 2,0 | Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta. |
3,0 | Bez ocen pośrednich, kryterium 0-1 | |
3,5 | Bez ocen pośrednich, kryterium 0-1 | |
4,0 | Bez ocen pośrednich, kryterium 0-1 | |
4,5 | Bez ocen pośrednich, kryterium 0-1 | |
5,0 | Poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejętności niezbędne do poprawy jakości architektury. |
Literatura podstawowa
- Meyer-Bohe, Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych, Arkady, Warszawa, 1998
- Madeyski A., Podstawy inżynierii uzdrowiskowej, Arkady, Warszawa, 1979
- Rozporządzenie MZ z 10.11.2006 w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, 2006, Dz.U. nr 91, poz. 408
- Kuldschun H., Rossman E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, 1980
- Baranowski W., Cyran M., Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki służby zdrowia i dla cosób niepełnosprawnych, WACETOB, 1999
- Vademecum projektowania zakładów przyrodoleczniczych, MZiOS BPiUTBU Balneoprojekt, 1972
Literatura dodatkowa
- Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2017, Stan prawny na dzień 08.03.2017
- Monz A., Monz J., Design als Therapie: Raumgestaltung in Krankenhausern, Kliniken, Sanatorien, Taschenbuch, 2001
- Szpitale, domy opieki, Architektura & Biznes, 2004, nr 12/2004