Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - ZUT Doctoral School

Sylabus przedmiotu Research methodology I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów ZUT Doctoral School
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Research methodology I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 27 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To present PhD students the principles of scientific methodology and scientific work.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Nature of research process: objectives and schemes of scientific congnition, research problems and hypotheses.3
T-W-2Ethical problems of research.3
T-W-3Organization of science: fields of research. Research evaluation.3
T-W-4Bibliometrics: bibliometrics indicators.3
T-W-5Work on a research paper: structure, best practices.3
T-W-6Editorial processes in scientific journals.3
T-W-7Open access: types of licences, Plan S, data management plans.3
T-W-8Presentation of scientific results: types of presentations, principles of data visualisation, principles of DTP.3
T-W-9Individual research plan: recommendations, best practices.3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Participation in lectures27
A-W-2Literature analysis18
A-W-3Preparation of elements of the individual research plan.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lectures.
M-2Work on the individual research plan.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: On the basis of the individual research plan.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_B01_W01
Has in-depth knowledge of the scientific work methodology, preparation of publications and presentation of the results of research.
ISDE_4-_W02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_B01_U01
Can define scientific problem, establish research hypotheses.
ISDE_4-_U01, ISDE_4-_U04, ISDE_4-_U03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISDE_4-_B01_K01
Understands the need to comply with ethical and legal norms of research.
ISDE_4-_K02, ISDE_4-_K04, ISDE_4-_K03, ISDE_4-_K01, ISDE_4-_K05C-1T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_B01_W01
Has in-depth knowledge of the scientific work methodology, preparation of publications and presentation of the results of research.
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_B01_U01
Can define scientific problem, establish research hypotheses.
2,0
3,0Przedstawienie indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISDE_4-_B01_K01
Understands the need to comply with ethical and legal norms of research.
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andersen H., Hepburn B, Scientific method, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, 2015, https://plato.stanford.edu/entries/scientific-method
  2. Beardmore, The art of scientific investigation, Norton & Company, New York, 1957, 3, https://archive.org/details/artofscientifici00beve

Literatura dodatkowa

  1. Popper K.R., The logic of scientific discovery, Routledge, 2002, 2nd edition

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nature of research process: objectives and schemes of scientific congnition, research problems and hypotheses.3
T-W-2Ethical problems of research.3
T-W-3Organization of science: fields of research. Research evaluation.3
T-W-4Bibliometrics: bibliometrics indicators.3
T-W-5Work on a research paper: structure, best practices.3
T-W-6Editorial processes in scientific journals.3
T-W-7Open access: types of licences, Plan S, data management plans.3
T-W-8Presentation of scientific results: types of presentations, principles of data visualisation, principles of DTP.3
T-W-9Individual research plan: recommendations, best practices.3
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures27
A-W-2Literature analysis18
A-W-3Preparation of elements of the individual research plan.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_B01_W01Has in-depth knowledge of the scientific work methodology, preparation of publications and presentation of the results of research.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_W02Has enhanced knowledge on methodology in scientific research, elaboration of publications and presenting research findings.
Cel przedmiotuC-1To present PhD students the principles of scientific methodology and scientific work.
Treści programoweT-W-1Nature of research process: objectives and schemes of scientific congnition, research problems and hypotheses.
T-W-4Bibliometrics: bibliometrics indicators.
T-W-5Work on a research paper: structure, best practices.
T-W-3Organization of science: fields of research. Research evaluation.
T-W-6Editorial processes in scientific journals.
T-W-9Individual research plan: recommendations, best practices.
Metody nauczaniaM-1Lectures.
M-2Work on the individual research plan.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: On the basis of the individual research plan.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_B01_U01Can define scientific problem, establish research hypotheses.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_U01Is able to state research problems within the scope of a represented field and discipline through: - defining the goal and the object of research; - formulating research hypothesis, analytic, synthetic and evaluative judgements on proposed solutions in relation to existing state of the art; - suggesting methods, techniques and research tools aimed to solve research problem.
ISDE_4-_U04Is able to communicate and present the obtained results, especially to international research community, initiate a debate and lead a discussion connected with presenting scientific approaches and results within the scope of a represented field and discipline.
ISDE_4-_U03Is able to record the results of conducted scientific activities in a form of scientific studies aimed to be disseminated to different types of audience, especially to international research community.
Cel przedmiotuC-1To present PhD students the principles of scientific methodology and scientific work.
Treści programoweT-W-4Bibliometrics: bibliometrics indicators.
T-W-5Work on a research paper: structure, best practices.
T-W-6Editorial processes in scientific journals.
T-W-8Presentation of scientific results: types of presentations, principles of data visualisation, principles of DTP.
Metody nauczaniaM-2Work on the individual research plan.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: On the basis of the individual research plan.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISDE_4-_B01_K01Understands the need to comply with ethical and legal norms of research.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISDE_4-_K02Understands the need and is ready for a critical analysis of his or her scientific contribution to a represented field and discipline development.
ISDE_4-_K04Understands the duty of creative search for answers to civilization challenges, especially to social, scientific and creative obligations to elaborate in a scientific way any new phenomena and problems within the scope of a represented field and discipline.
ISDE_4-_K03Understands the duty to fulfil social, scientific and creative obligations and is aware of initiating actions for public benefit.
ISDE_4-_K01Understands the need and is ready for a critical analysis of the obtained scientific achievements within the scope of a represented field and discipline.
ISDE_4-_K05Understands the need to comply with ethical and legal norms in research activities, especially with regard to independence in conducting research and respecting the rule of public ownership of research findings considering copyrights.
Cel przedmiotuC-1To present PhD students the principles of scientific methodology and scientific work.
Treści programoweT-W-2Ethical problems of research.
T-W-7Open access: types of licences, Plan S, data management plans.
Metody nauczaniaM-1Lectures.
M-2Work on the individual research plan.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: On the basis of the individual research plan.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0