Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu MULTIPHASE FLOWS:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | MULTIPHASE FLOWS | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Introduction to physical chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course aims to give a general introduction to the theory of multiphase flow and to provide the necessary theoretical basis for design of multiphase pipelines. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Project of simple installation with multiphase flow | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to multiphase flows (classifications of multiphase systems, review of fundamentals of transport phenomena, vectors and tensors, equations of motion, interaction with turbulence) | 3 |
T-W-2 | Two-phase flow (definitions, flow patterns in vertical and horizontal tubes, two-phase flow models) | 2 |
T-W-3 | Distribution of particle and droplets sizes (discrete and continuous size distributions, statistical parameters, interactions of fluids with particles, drops and bubbles) | 3 |
T-W-4 | Cavitation. Boiling and condensation. Aerosol flows. Spray system. Dry powder flows. Granular flows | 3 |
T-W-5 | Multiphase flows in pipes: flow regime maps, concentration distributions and pressure drop | 2 |
T-W-6 | Multiphase flows in agitated vessels (gas-liquid systems, solid – liquid systems, gas-solid-liquid systems) | 2 |
T-W-7 | Equipment for multiphase flows in agitated vessels and static mixers | 2 |
T-W-8 | Fluidized beds (hydrodynamics of fluidization, flow regimes and their transitions, particulate and bubble-free fluidization, slugging fluidization, turbulent fluidization) | 3 |
T-W-9 | Particle separation systems (separation efficiency and grade efficiency, classification of particle separation systems, flow-through type separator, gravitational collectors, centrifugal separation) | 3 |
T-W-10 | Pneumatic conveying (background, flow patterns in gas-solid systems, classification of bulk solids (Geldart classification)) | 2 |
T-W-11 | Slurry flows (basic concepts of slurry flows, slurry flow regimes, homogeneous flow of non-settling slurries (rheological models for Newtonian and non-Newtonian slurries), pressure loss through straight circular pipe | 3 |
T-W-12 | Micro-scale flows (gas-liquid two-phase flow in micro-channels, two-phase flow patterns, mini-channels, micro-channels, effect of surface contamination, void fraction pressure drop) | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Obligatory participation in the consultations with the teacher | 15 |
A-P-2 | Obligatory attendance a course | 15 |
A-P-3 | Literature study and general analysis of the problem solved in the project | 15 |
A-P-4 | Performance of project calculations and an analysis of the obtained results | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obligatory attendance the lectures | 30 |
A-W-2 | Literature study on the topics discussed within the frame of the lectures | 15 |
A-W-3 | Remembering, understanding and analyzing of the lectures content | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture illustrated by Power Point presentation |
M-2 | Projects method |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: written test |
S-2 | Ocena podsumowująca: completion of the project based on the correctly performed project computations |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 to give a detailed knowledge about multiphase flows | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 student has ability to calculate and solve different practical problems on multiphase flows | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_K01 student understands the needs of continuous training and development in the field of multiphase flows | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-12, T-W-1, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_W01 to give a detailed knowledge about multiphase flows | 2,0 | |
3,0 | student has ability to explain on the basic level theoretical problems on multiphase flows included to course content | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_U01 student has ability to calculate and solve different practical problems on multiphase flows | 2,0 | |
3,0 | student has abiility to calculate and solve on the basic level different practical problems on multiphase flows | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_null_K01 student understands the needs of continuous training and development in the field of multiphase flows | 2,0 | |
3,0 | student understands on the basic level the needs of the continuous training and development in the field of multiphase flows | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brennen Ch.E., Fundamentals of Multiphase Flow, Cambridge University Press, Cambridge, 2005
- Crowe C.T. (Ed.), Multiphase flow handbook, CRC Press, Boca Raton, 2006
- Faghri A., Zhang Y., Transport Phenomena in Multiphase Systems, Elsevier Academic, Boston, 2006
- Perry's Chemical Engineers' Handbook, McGraw-Hill, New York 2007., McGraw-Hill, New York, 2007