Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu Compilers:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Compilers
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1You are expected to have some basic programming skills using C, or C++ or java.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To be able to: build lexical analyzers and use them in the construction of parsers; express the grammar of a programming language; build syntax analyzers and use them in the construction of parsers; perform the operations of semantic analysis; build a code generator; discuss the merits of different optimization schemes.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Define the simple computer architecture and programming language of this computer4
T-L-2Implementation of a lexical analyzer for a defined programming language using the FLEX tool4
T-L-3Implementation of the parser for the defined language using the BISON tool3
T-L-4Implementation of defined semantic actions4
T-L-5Implementation of the code generator for arithmetic expressions for the defined computer architecture3
T-L-6Code generation for conditional statements and loops3
T-L-7Implementation of the use of single- and multi-dimensional tables3
T-L-8Implementation of the code generator for various data types3
T-L-9Implementation of the code generator for various data types 33
30
wykłady
T-W-1Compiler structure2
T-W-2Lexical analysis4
T-W-3Top down parsing4
T-W-4Bottom up parsing4
T-W-5Lex and Yacc4
T-W-6Semantic analysis2
T-W-7Code generation, SPIM4
T-W-8A simple translator4
T-W-9Implementation of function calls2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1participation in laboratories30
A-L-2preparation for laboratories50
A-L-3Participation in consultations10
90
wykłady
A-W-1Lectures30
A-W-2Preparing to examination50
A-W-3Examination2
A-W-4consultations8
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative / conversational lectures
M-2Laboratory exercises

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Assessment of the degree of practical tasks at the end of each laboratory
S-2Ocena formująca: the Final exam by checking the learning outcomes: presenting questions and assessing the answers

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WI_1-_??_W01
The student has basic knowledge in the field of compiler design
C-1T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WI_1-_??_U01
The student is able to design a simple compiler.
C-1T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WI_1-_??_K01
The student is able to work with colleagues in a group.
C-1T-L-9, T-W-3, T-W-8, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-W-9, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WI_1-_??_W01
The student has basic knowledge in the field of compiler design
2,0
3,0The student knows basic techniques of compilers
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WI_1-_??_U01
The student is able to design a simple compiler.
2,0
3,0The student is able to write a simple compiler.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WI_1-_??_K01
The student is able to work with colleagues in a group.
2,0
3,0Proven ability to apply knowledge, skills and personal abilities to write a simple compiler
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.V. Aho, R. Sethi and J.D. Ullman, Compilers - Principles, Techniques, and Tools', Addison-Wesley, Boston, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Define the simple computer architecture and programming language of this computer4
T-L-2Implementation of a lexical analyzer for a defined programming language using the FLEX tool4
T-L-3Implementation of the parser for the defined language using the BISON tool3
T-L-4Implementation of defined semantic actions4
T-L-5Implementation of the code generator for arithmetic expressions for the defined computer architecture3
T-L-6Code generation for conditional statements and loops3
T-L-7Implementation of the use of single- and multi-dimensional tables3
T-L-8Implementation of the code generator for various data types3
T-L-9Implementation of the code generator for various data types 33
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Compiler structure2
T-W-2Lexical analysis4
T-W-3Top down parsing4
T-W-4Bottom up parsing4
T-W-5Lex and Yacc4
T-W-6Semantic analysis2
T-W-7Code generation, SPIM4
T-W-8A simple translator4
T-W-9Implementation of function calls2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1participation in laboratories30
A-L-2preparation for laboratories50
A-L-3Participation in consultations10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Lectures30
A-W-2Preparing to examination50
A-W-3Examination2
A-W-4consultations8
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_1-_??_W01The student has basic knowledge in the field of compiler design
Cel przedmiotuC-1To be able to: build lexical analyzers and use them in the construction of parsers; express the grammar of a programming language; build syntax analyzers and use them in the construction of parsers; perform the operations of semantic analysis; build a code generator; discuss the merits of different optimization schemes.
Treści programoweT-W-8A simple translator
T-W-5Lex and Yacc
T-W-4Bottom up parsing
T-W-2Lexical analysis
T-W-6Semantic analysis
T-W-3Top down parsing
T-W-9Implementation of function calls
T-W-7Code generation, SPIM
T-W-1Compiler structure
Metody nauczaniaM-1Informative / conversational lectures
M-2Laboratory exercises
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: the Final exam by checking the learning outcomes: presenting questions and assessing the answers
S-1Ocena formująca: Assessment of the degree of practical tasks at the end of each laboratory
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows basic techniques of compilers
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_1-_??_U01The student is able to design a simple compiler.
Cel przedmiotuC-1To be able to: build lexical analyzers and use them in the construction of parsers; express the grammar of a programming language; build syntax analyzers and use them in the construction of parsers; perform the operations of semantic analysis; build a code generator; discuss the merits of different optimization schemes.
Treści programoweT-L-2Implementation of a lexical analyzer for a defined programming language using the FLEX tool
T-L-3Implementation of the parser for the defined language using the BISON tool
T-L-9Implementation of the code generator for various data types 3
T-L-8Implementation of the code generator for various data types
T-L-6Code generation for conditional statements and loops
T-L-5Implementation of the code generator for arithmetic expressions for the defined computer architecture
T-L-7Implementation of the use of single- and multi-dimensional tables
T-L-4Implementation of defined semantic actions
T-L-1Define the simple computer architecture and programming language of this computer
Metody nauczaniaM-2Laboratory exercises
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of the degree of practical tasks at the end of each laboratory
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to write a simple compiler.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_1-_??_K01The student is able to work with colleagues in a group.
Cel przedmiotuC-1To be able to: build lexical analyzers and use them in the construction of parsers; express the grammar of a programming language; build syntax analyzers and use them in the construction of parsers; perform the operations of semantic analysis; build a code generator; discuss the merits of different optimization schemes.
Treści programoweT-L-9Implementation of the code generator for various data types 3
T-W-3Top down parsing
T-W-8A simple translator
T-L-3Implementation of the parser for the defined language using the BISON tool
T-L-7Implementation of the use of single- and multi-dimensional tables
T-L-5Implementation of the code generator for arithmetic expressions for the defined computer architecture
T-W-7Code generation, SPIM
T-W-6Semantic analysis
T-W-1Compiler structure
T-L-1Define the simple computer architecture and programming language of this computer
T-L-4Implementation of defined semantic actions
T-W-9Implementation of function calls
T-L-6Code generation for conditional statements and loops
T-L-2Implementation of a lexical analyzer for a defined programming language using the FLEX tool
T-L-8Implementation of the code generator for various data types
T-W-4Bottom up parsing
T-W-5Lex and Yacc
T-W-2Lexical analysis
Metody nauczaniaM-1Informative / conversational lectures
M-2Laboratory exercises
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of the degree of practical tasks at the end of each laboratory
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Proven ability to apply knowledge, skills and personal abilities to write a simple compiler
3,5
4,0
4,5
5,0