Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Laboratorium technologiczne w powiększonej skali:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium technologiczne w powiększonej skali
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Karakulski <Krzysztof.Karakulski@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 80 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zjawiska powierzchniowe i przemysłowe procesy katalityczne
W-2Bezpieczeństwo produkcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali
C-2Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej
C-3Ukształtowanie umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym w zakresie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej40
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej40
80

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych70
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie w formie sprawozdania i zaliczenie20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C05_W01
Dobiera i opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu wymagane metody, techniki, narzędzia i materiały
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W13C-1, C-2T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C05_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę i formułuje koncepcję procesu technologicznego, projektuje i buduje stanowisko badawcze, dobiera metody kontroli procesu i produktu
TCH_2A_U17, TCH_2A_U18C-1, C-2T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C05_K01
Świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i wyboru właściwych postępowań poprzez ustawiczne kształcenie indywidualne i w grupie
TCH_2A_K02, TCH_2A_K03, TCH_2A_K04C-3T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C05_W01
Dobiera i opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu wymagane metody, techniki, narzędzia i materiały
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student naprowadzany przez prowadzącego częściowo dobiera i częściowo opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu niektóre metody, techniki, narzędzia i materiały
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C05_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę i formułuje koncepcję procesu technologicznego, projektuje i buduje stanowisko badawcze, dobiera metody kontroli procesu i produktu
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Nie potrafi sformułować koncepcji procesu technologicznego, pod kierunkiem prowadzącego buduje stanowisko badawcze, stosuje wskazane metody kontroli procesu i produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C05_K01
Świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i wyboru właściwych postępowań poprzez ustawiczne kształcenie indywidualne i w grupie
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Częściowo świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, nie rozumie konieczności wprowadzania nowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Szarawara, J. Piotrowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  2. R. Koch, A. Noworyta, Procesy mechaniczne w inzynierii chemicznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998
  3. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawajder, Technologia chemiczna organiczna, Wydawnictwo Akademii-Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
  4. K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
  5. H. Saechtling, Tworzywa sztuczne - poradnik, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. E. Grzywa, J. Molenda, Technmologia podstawowych syntez organicznych, t 1, WNT, Warszawa, 2000
  2. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntes organicznych, Syntezy, t 2, WNT, Warszawa, 1996
  3. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, WN PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej40
T-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej40
80

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych70
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie w formie sprawozdania i zaliczenie20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C05_W01Dobiera i opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu wymagane metody, techniki, narzędzia i materiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali
C-2Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej
Treści programoweT-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student naprowadzany przez prowadzącego częściowo dobiera i częściowo opisuje operacje i procesy jednostkowe z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów konieczne do ich realizacji w powiększonej skali wykorzystując w tym celu niektóre metody, techniki, narzędzia i materiały
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C05_U01Wykorzystuje zdobytą wiedzę i formułuje koncepcję procesu technologicznego, projektuje i buduje stanowisko badawcze, dobiera metody kontroli procesu i produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z operacjami i procesami jednostkowymi z zakresu biotechnologii i technologii chemicznej wchodzącymi w skład procesów realizowanych w powiększonej skali
C-2Przekazanie umiejętności kształtowania nowego procesu technologicznego w zakresie budowy stanowiska badawczego, doboru metod kontroli procesu i produktów w skali laboratoryjnej i powiększonej
Treści programoweT-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Nie potrafi sformułować koncepcji procesu technologicznego, pod kierunkiem prowadzącego buduje stanowisko badawcze, stosuje wskazane metody kontroli procesu i produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C05_K01Świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i wyboru właściwych postępowań poprzez ustawiczne kształcenie indywidualne i w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
TCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym w zakresie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-L-2Poszerzenie wiedzy o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z technologą chemiczną realizowanych w skali przemysłowej
T-L-1Poszerzenie wiedzy o procesach biotechnologicznych i z obszaru technologii chemicznej realizowanych w skali laboratoryjnej i powiększonej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia w skali wielkolaboratoryjnej
M-2Ćwiczenia produkcyjne na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i produkcyjnych
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielności i aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Częściowo świadomy zagrożeń związanych z oddziaływaniem istniejących instalacji przemysłowych na środowisko, nie rozumie konieczności wprowadzania nowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0