Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy radiofarmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy radiofarmacji
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
seminariaS1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii jądrowej, biologii komórkii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań pierwiastków promieniotwórczych w diagnostyce medycznej
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu terminologii radiomedycyny
C-3Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań promieniotwórczości w różnych działach nauki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Postępy w radiofarmacji w Polsce i na świecie15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu farmacji1
T-W-2Radioizotopy stosowane w medycynie2
T-W-3Radioterapia nowotworów4
T-W-4Zapewnienie jakości podczas przygotowywania radiofarmaceutyków2
T-W-5Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie4
T-W-6Tomografia w diagnostyce medycznej1
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje w wykładowcą5
A-W-3Zapoznanie się z literaturą dotyczącą wykładów10
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów1
31
seminaria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: podsumuwujący test
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu otwartego, podsumuwujące wiedzę i umiejętności zdobyte przez studenta . Do uzyskania oceny pozytywnej oceny końcowej wymagane jest zdobycie 60%+1 punktu z wymaganej liczby punktów.
S-1Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07b_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu farmacji opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych
TCH_2A_W01T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07b_U01
Student potrafii pozyskiwać informacje z literatury przemiotu (polskiej i zagranicznej), baz danych ( w tym baz medycznych)
TCH_2A_U01C-2, C-1, C-3
TCH_2A_D13-07b_U02
Student potrafii zinterpretować i przeanalizować wyniki opisane w dostępnej literaturze fachowej oraz sformułować swoją opinię na temat uzyskanych postępów terapeutycznych
TCH_2A_U02

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07b_K01
Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu
TCH_2A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07b_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu farmacji opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych
2,0
3,0Student wie jaki zakres stosowalności w farmacji mają technologie jądrowe, zaliczył test w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07b_K01
Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu
2,0
3,0student
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. dd, 2011
  2. Birkenfeld B., Listewnik M., Medycyna nuklearna, PUM, Szczecin, 2011, 1
  3. Sobkowski J., Chemia Jądrowa, Adamantan, Warszawa, 2007, 2
  4. Attix F.H., Introduction to Radiological Physics and Radiation Dosimetry, Wiley-VCH, 1986
  5. Hrynkiewicz A.Z., Rokita E., Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii., PWN, Warszawa, 2000
  6. Czerwiński A., Energia jądrowa i promieniotwórczość, Pazdro, Oficyna Edukacyjna, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pruszyński B.,Cieszanowski A., Radiologia-diagnostyka obrazowa, Rtg, TK, USG, MR i medycyna nuklearna, Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2014, 3
  2. Ziessman H.A., O'Malley J.P., Thrall J.H., Nuclear Medicine: The Requisites (Requisites in Radiology) (Mixed media product), Saunders, Philadelphia, 2013, 1
  3. Dickin A.P., Radiogenic Isotope Geology, Cambridge, UK, 2005, 2

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Postępy w radiofarmacji w Polsce i na świecie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu farmacji1
T-W-2Radioizotopy stosowane w medycynie2
T-W-3Radioterapia nowotworów4
T-W-4Zapewnienie jakości podczas przygotowywania radiofarmaceutyków2
T-W-5Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie4
T-W-6Tomografia w diagnostyce medycznej1
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje w wykładowcą5
A-W-3Zapoznanie się z literaturą dotyczącą wykładów10
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-07b_W01Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu farmacji opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu farmacji
T-W-2Radioizotopy stosowane w medycynie
T-W-3Radioterapia nowotworów
T-W-5Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie
T-W-4Zapewnienie jakości podczas przygotowywania radiofarmaceutyków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie jaki zakres stosowalności w farmacji mają technologie jądrowe, zaliczył test w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-07b_U01Student potrafii pozyskiwać informacje z literatury przemiotu (polskiej i zagranicznej), baz danych ( w tym baz medycznych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu terminologii radiomedycyny
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań pierwiastków promieniotwórczych w diagnostyce medycznej
C-3Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań promieniotwórczości w różnych działach nauki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-07b_U02Student potrafii zinterpretować i przeanalizować wyniki opisane w dostępnej literaturze fachowej oraz sformułować swoją opinię na temat uzyskanych postępów terapeutycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-07b_K01Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student
3,5
4,0
4,5
5,0