Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologie jądrowe
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodno-ściekowa w przemyśle chemicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodno-ściekowa w przemyśle chemicznym | ||
Specjalność | Technologia wody i inżynierii środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ustawodawstwem w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w Polsce. |
C-2 | Zapoznanie studenta z rodzajami zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przez zakłady przemysłu chemicznego i branż pokrewnych (rafinerie, włókiennictwo, przemysł spożywczy i papierniczy) oraz wymaganiami prawnymi dotyczącymi dopuszczalnych ilości tych zanieczyszczeń wprowadzanych ze ściekami do wód i do ziemi |
C-3 | Zapoznanie studenta z ogólnymi zasadami gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiegów wody i bilansów wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo wodne. Ustawy i rozporządzenia związane z gospodarką wodną | 3 |
T-W-2 | Oczyszczanie ścieków i recykling wody w poszczególnych branżach przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych | 10 |
T-W-3 | Analiza cyklu „życia” wody w przemyśle – studium przypadku | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zbieranie materiałów. Samodzielna analiza aktów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test sprawdzający wiedzę zdobytą podczas cyklu wykładów pod koniec zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-12_W04 Student zna prawo wodne oraz rozporządzenia dotyczące wprowadzania ścieków do wód i gleb oraz do urządzeń kanalizacyjnych, posiada wiedzę z zakresu produkcji i oczyszczania ścieków przemysłowych | TCH_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-12_U01 Student potrafi znależć i zinterpretować odpowiednie akty prawne i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej. Potrafi czytać i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieików przemysłowych. | TCH_2A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D08-12_U02 Student potrafi identyfikować i interpretować zagrożenia środowiska wynikające z działalności zakładów przemysłowych. Student potrafi zaproponować sposób oczyszczania ścieków powstałych w zakładach przemysłu chemicznego i branż pokrewnych. | TCH_2A_U02 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-12_K01 Student samodzielnie analizuje aspekty prawne i środowiskowe związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi podejmować odpowiednie działania i decyzje w tym zakresie. | TCH_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-12_W04 Student zna prawo wodne oraz rozporządzenia dotyczące wprowadzania ścieków do wód i gleb oraz do urządzeń kanalizacyjnych, posiada wiedzę z zakresu produkcji i oczyszczania ścieków przemysłowych | 2,0 | Wyniki z testu sprawdzającego poniżej 50 % |
3,0 | WYniki z testu sprawdzającego przynajmniej 60 % | |
3,5 | WYniki z testu sprawdzającego w zakresie od 65 do 75 % | |
4,0 | WYniki z testu sprawdzającego powyżej 75 % | |
4,5 | WYniki z testu sprawdzającego powyżej 85 % | |
5,0 | WYniki z testu sprawdzającego powyżej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-12_U01 Student potrafi znależć i zinterpretować odpowiednie akty prawne i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej. Potrafi czytać i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieików przemysłowych. | 2,0 | Student nie zna aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej oraz nie rozumie schematów technologicznych oczyszczania ścieków przemysłowych |
3,0 | Student posiada bardzo ogólną wiedzę dotyczącą aspektów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczaia ścieków przemysłowych, ale do końca nie rozumie zastosowanych procesów oczyszczania ścieków | |
3,5 | Student wykazuje się dość dobrą znajomością aktów prawnych w gospodarce wodo-ściekowej, czyta i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych, ale jego wiedza nie przekracza 75 % wiedzy przekazanej podczas wykładów | |
4,0 | Student dobrze zna akty i rozporządzenia dotyczące gospodarki wodno-ściekowej, czyyta i rozumie schematy technologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych, zna źródło powstawania ścieków, jego wiedza ie przekracza 85 % ogólnej wiedzy wykładanego przedmiotu | |
4,5 | Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem i interpretacją aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej, zna rodzaje ścieków powstających z różnych branż przemysłu i potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczania ścieków, jego wiedza nie jest kompletna | |
5,0 | Student doskonale sobie radzi ze znalezieniem i interpretacją aktów prawnych dotyczących gospodarki wodno-ściekowej, zna rodzaje ścieków powstających z różnych branż przemysłu i potrafi czytać schematy technologiczne oczyszczania ścieków | |
TCH_2A_D08-12_U02 Student potrafi identyfikować i interpretować zagrożenia środowiska wynikające z działalności zakładów przemysłowych. Student potrafi zaproponować sposób oczyszczania ścieków powstałych w zakładach przemysłu chemicznego i branż pokrewnych. | 2,0 | Student nie zna technologii produkcji przemysłu chemicznego i branż pokrewnych oraz nie potrafi powiedzieć jakiego rodzaju ścieki są wytwarzane w poszczególnych zakładach przemysłowych, nie zna też sposobu ich oczyszczania |
3,0 | Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, ale nie potrafi zapropoować sposobu ich oczyszczania | |
3,5 | Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania, ale nie rozumie zastosowanych technologii | |
4,0 | Student zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i rozumie schematy technologiczne, ale jego wiedza jest w zakresie około 80% ogólnej wiedzy wykładanego przedmiotu | |
4,5 | Student dobrze zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i sam potrafi zaproponowac odpowiednie technologie, ale jego wiedza nie jest kompletna | |
5,0 | Student doskonale zna technologie produkcji i rodzaje ścieków powstających w zakładach przemysłowych, zna metody ich oczyszczania i rozumie zastosowane procesy i technologie, sam potrafi zaproponować i uzasadnić zmiany |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-12_K01 Student samodzielnie analizuje aspekty prawne i środowiskowe związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi podejmować odpowiednie działania i decyzje w tym zakresie. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie aktów prawnych związanych z gospodarką wodno-ściekową |
3,0 | Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową i częściowo potrafi je zinterpretować | |
3,5 | Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową i potrafi je zinterpretować, ale nie zna ich funkcjonowaia w zakładach przemysłowych | |
4,0 | Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować, ale jego wiedza jest na poziomie około 80% ogolnej wiedzy wykładanego przedmiotu | |
4,5 | Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować, jego wiedza jest na poziomie około 90% ogolnej wiedzy wykładanego przedmiotu | |
5,0 | Student zna akty prawne związane z gospodarką wodno-ściekową w zakładach przemysłowych i potrafi je zinterpretować oraz potrafi samodzielnie podejmować decyzje związane z interpretacją przepisów prawnych |
Literatura podstawowa
- Ustawa Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 115 poz. 1229 z późn. zm.), 2001
- Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dn. 7 czerwca 2001 r. (Dz.U. 2001 nr 72 poz. 747 z późn. zm.), 2001
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. 2006 nr 137 poz. 984 z późn. zm.), 2006
- Rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. 2006 Nr 136, poz. 964), 2006
- Ustawa Prawo ochrony środowiska z dn. 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
- pr. zb. pod red. Z. Heidricha, Gospodarka wodno-ściekowa. Przepisy-Normy-Technologie-Metody postępowania, Wyd. VERLAG DASHOFER Sp. z o.o., 2009
- B. Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- H.Ruffer, K-H. Rosenwinkel, Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1998