Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologie jądrowe

Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane projektowanie instalacji wodno-ściekowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowo wspomagane projektowanie instalacji wodno-ściekowych
Specjalność Technologia wody i inżynierii środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka
W-3Podstawy informatyki
W-4Chemia fizyczna I i II
W-5Podstawy technologii chemicznej I i II
W-6Modelowanie procesów technologicznych
W-7Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.8
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.12
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.10
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.15
45
wykłady
T-W-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.4
T-W-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.4
T-W-3Moduły własne w programach symulujących.4
T-W-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów na podstawie wykładów i dostępnej literatury4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-L-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajecia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań z użyciem komputera
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-05_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zastosowania programów komputerowych do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.
TCH_2A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-05_U01
Student potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U09C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-05_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
TCH_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-05_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zastosowania programów komputerowych do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska.
3,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 60 %.
3,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 70 %.
4,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 80 %.
4,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 90 %.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-05_U01
Student potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-05_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. -, Dokumentacja programów narzędziowych, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.8
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.12
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.10
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.4
T-W-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.4
T-W-3Moduły własne w programach symulujących.4
T-W-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów na podstawie wykładów i dostępnej literatury4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-L-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajecia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-05_W01ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zastosowania programów komputerowych do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.
Treści programoweT-W-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.
T-W-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.
T-W-3Moduły własne w programach symulujących.
T-W-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań z użyciem komputera
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska.
3,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 60 %.
3,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 70 %.
4,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 80 %.
4,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska w 90 %.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inżynierii środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-05_U01Student potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.
Treści programoweT-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-05_K01Student rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów technologicznych z zakresu technologii wody i inzynierii środowiska.
Treści programoweT-W-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.
T-W-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.
T-W-3Moduły własne w programach symulujących.
T-W-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań z użyciem komputera
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
3,5
4,0
4,5
5,0