Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologie jądrowe
Sylabus przedmiotu Wybrane metody badania bioproduktów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane metody badania bioproduktów | ||
Specjalność | Biotechnologia przemysłowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie I stopnia studiów dziennych Technologia chemicza lub pokrewnych |
W-2 | Zaliczenie (wykad+laboratoria) przedmiotów : chemia organiczna, chemia analityczna, biochemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzą podstawową o operacjach i procesach jednostkowych stosowanych w czasie oczyszczania i wydzielania bioproduktów. |
C-2 | Student wykształca umiejetności i kompetncjie w zakresie zastosowania technik analitycznych, w tym metod biochemicznych w badaniach produktów pochodzenia naturalnego. |
C-3 | Student zna i potrafi zastosować w praktyce najważniejsze metody badania i charakteryzowania produktów naturalnych, zna kryteria doboru odpowiedniej techniki do wykonania tych czynności, potrafić zaplanować ciąg postepowania w celu wizolowania oraz jakościowego lub ilościowego oznaczenia związku biologicznie czynnego przy wykorzystaniu technik analitycznych i instrumentalnych. |
C-4 | Zaprezentowanie studentom najnowszej generacji aparatury stosowanej w analizie i badaniu bioproduktów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w labortorium analiz chemicznych | 2 |
T-L-2 | Metody pobierania i przygotowania próbek biologicznych do analizy | 6 |
T-L-3 | Określenie stopnia mineralizacji próbek biologicznych. | 6 |
T-L-4 | Spektrofotometryczne metody oznaczania białek | 6 |
T-L-5 | Spektrofotometryczne metody oznaczania cukrów | 6 |
T-L-6 | Techniki elektroforetyczne (rodzielanie białek, DNA) | 6 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości metali ciężkich w bioproduktach metodą ICP | 6 |
T-L-8 | Zastosowanie chromatografii gazowej do oznaczania bioetanolu | 6 |
T-L-9 | Określenie wybranych właściwości fizykochemicznych wybranego produktu biotechnologicznego | 6 |
T-L-10 | Określenie stopnia czystości /zanieczyszczenia/ wyizolowanej substancji. Próba ustalenia źródła i drogi powstania zanieczyszczeń. Badanie wpływu zmian wprowadzanych do procesu biotechnologicznego (np. zmniejszenie ilości toksycznych i uciążliwych dla środowiska substratów). | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna problematyka analityki bioproduktów | 2 |
T-W-2 | Metody rodzielania i oczyszczania związków biologicznie czynnych (np. białek , aminokwasów, enzymów) | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie metod optycznych w analizie bioproduktów | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie technik chromatograficznych do oznaczania produktów biologicznych | 6 |
T-W-5 | Zastosowanie technik sprzężonych w analizie materiału biologicznego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 54 |
A-L-2 | Zapoznanie się instrukcjami do ćwiczeń | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych w grupach | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pokaz |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: średnia ocen cząstkowych, uzyskiwanych ze sprawozdań oddawanych po zakończeniu każdego ćwiczenia laboratoryjnego przez zespól wykonujący ćwiczenie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D07-03_W08 Student posiada wiedzę na temat typowych technik i metod badawczych, stoswanych do charaktersytyki bioproduktów | TCH_2A_W08 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D07-03_U01 Student potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i technologii chemicznej a także ochrony środowiska do badania wybranych bioproduktów. Formułuje rozwiązania inzynierskie dotyczące technik i metod analitycznych. | TCH_2A_U09 | — | — | C-4, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D07-03_K01 Student potrafi określić priorytety bdawcze i rozstrzygać dylematy związane z realizacja wyznaczonych celów. | TCH_2A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D07-03_W08 Student posiada wiedzę na temat typowych technik i metod badawczych, stoswanych do charaktersytyki bioproduktów | 2,0 | Student nie potrafii zastosować żadnej metody czy techniki do badania wybranych bioproduktów. Nie uczestniczył w ponad 50% labortoriów. |
3,0 | Student potrafi stosować niektóre (np. tylko jednego typu ) metody i techniki do badania wybranych bioproduktów. | |
3,5 | Student potrafi stoswać różne ( róznego typu np. chromatograficzne lub spektrofotometryczne) metody i techniki do badania wybranych bioproduktów. | |
4,0 | Student potrafi stosować wszystkie omówione w czasie laboratoriów techniki i metody do badań wybranych bioproduktów. | |
4,5 | Student potrafi stosować wszystkie omówione w czasie laboratoriów techniki i metody do badania wybranych bioproduktów. Ponadto potrafi dokonać samodzielnego wyboru i oceny ich przydatności. | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie omówione w czasie laboratoriów i wykładów techniki i metody do badania wybranych bioproduktów. Ponadto potrafi dokonać samodzielnego wyboru i oceny ich przydatności. Swój wybór umie uzasadnić i umotywować przykładem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D07-03_U01 Student potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i technologii chemicznej a także ochrony środowiska do badania wybranych bioproduktów. Formułuje rozwiązania inzynierskie dotyczące technik i metod analitycznych. | 2,0 | patrz wiedza |
3,0 | patrz wiedza | |
3,5 | patrz wiedza | |
4,0 | patrz wiedza | |
4,5 | patrz wiedza | |
5,0 | patrz wiedza |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D07-03_K01 Student potrafi określić priorytety bdawcze i rozstrzygać dylematy związane z realizacja wyznaczonych celów. | 2,0 | patrz wiedza |
3,0 | patrz wiedza | |
3,5 | patrz wiiedza | |
4,0 | patrz wiedza | |
4,5 | patrz wiedza | |
5,0 | patrz wiedza |
Literatura podstawowa
- Hryniewicz A., Rokita E. (red.), Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1999, I, (mogą być wydania nowsze)
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2004
- Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009
- Małecka M., Wybrane metody analizy żywności. Oznaczanie podstawowych składników, substancji dodatkowych i zanieczyszczeń, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Ullmann's, Biotechnology and Biochemical Engineering, Wiley -VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007
- Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1999
- Kozik M., Rąpała-Kozik I., Guevara-Lora A., Analiza instrumentalna w biochemii. Wybrane problemy i metody instrumentalnej biochemii analitycznej, Seria Wydawnicza Instytutu Biologii Molekularnej Uniwersytetu Jagiellonskiego, Kraków, 2001