Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością produktu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością produktu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza na temat zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod
C-3Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
C-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systemy zarzadzania jakoscią - case studies15
15
wykłady
T-W-1Historia zarządzania jakością1
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)2
T-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna2
T-W-4Cykl życia produktu, zarządzanie produktem4
T-W-5Metody oceny jakości poduktu2
T-W-6Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami6
T-W-7Certyfikacja wyrobów i systemów2
T-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości4
T-W-9Koszty jakości2
T-W-10Standaryzacja i procedury2
T-W-11Metody oceny jakości systemu2
T-W-12Uwzględnienie ograniczeń prawnych i ekonomicznych w ocenie jakości systemu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przegląd literatury4
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego12
A-W-4Samodzielne rozwiązywanie problemów8
A-W-5Konsultacje z wykładowcą4
A-W-6Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05_W01
Ma wiedzę dotyczącą istniejących koncepcji systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości.
TCH_2A_W01C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-2M-1S-1
TCH_2A_A05_W10
Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod.
TCH_2A_W10C-2T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1
TCH_2A_A05_W13
Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control)
TCH_2A_W13C-3T-W-8M-1S-1
TCH_2A_A05_W14
wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa, zna "schemat łańcuchowy Deminga"
TCH_2A_W14C-4, C-1T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05_U08
zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych
TCH_2A_U08C-3T-W-8M-1S-1
TCH_2A_A05_U15
potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik
TCH_2A_U15C-2T-W-5M-1S-1
TCH_2A_A05_U20
Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy
TCH_2A_U20C-4T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A05_K01
Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt.
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02C-2T-W-8, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05_W01
Ma wiedzę dotyczącą istniejących koncepcji systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości.
2,0
3,0uzyskanie wyników z testu przynajmniej 50 %
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05_W10
Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod.
2,0
3,0wynik z testu sprawdzającego przynajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05_W13
Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control)
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05_W14
wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa, zna "schemat łańcuchowy Deminga"
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05_U08
zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05_U15
potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A05_U20
Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A05_K01
Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt.
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, 3
  2. Łunarski Jerzy, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2007
  3. pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  4. P. B. Jensen, Iso 9000: przewodnik i komentarz, Wydawnictwo Normalizacyjne ALFA-WERO, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  2. pod. red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  3. K. Giera, W. Werpachowski, Księga Jakości, MCNEAMT, Radom, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systemy zarzadzania jakoscią - case studies15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia zarządzania jakością1
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)2
T-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna2
T-W-4Cykl życia produktu, zarządzanie produktem4
T-W-5Metody oceny jakości poduktu2
T-W-6Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami6
T-W-7Certyfikacja wyrobów i systemów2
T-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości4
T-W-9Koszty jakości2
T-W-10Standaryzacja i procedury2
T-W-11Metody oceny jakości systemu2
T-W-12Uwzględnienie ograniczeń prawnych i ekonomicznych w ocenie jakości systemu1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przegląd literatury4
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego12
A-W-4Samodzielne rozwiązywanie problemów8
A-W-5Konsultacje z wykładowcą4
A-W-6Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_W01Ma wiedzę dotyczącą istniejących koncepcji systemów zarządzania jakością, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-3Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
Treści programoweT-W-1Historia zarządzania jakością
T-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna
T-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-11Metody oceny jakości systemu
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie wyników z testu przynajmniej 50 %
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_W10Posiada wiedzę na temat zarządzania produktami chemicznymi, potrafi ocenić jakość produktów za pomocą różnych metod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod
Treści programoweT-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna
T-W-5Metody oceny jakości poduktu
T-W-4Cykl życia produktu, zarządzanie produktem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wynik z testu sprawdzającego przynajmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_W13Zna statystyczne metody kontroli procesów (SPC-Statistics Process Control)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
Treści programoweT-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_W14wie jak system zarządzania jakością może wpłynąć na poprawę jakości produktów oraz wyniki finansowe przedsiębiorstwa, zna "schemat łańcuchowy Deminga"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
Treści programoweT-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna
T-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-9Koszty jakości
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_U08zna metody statystyczne kontroli procesów i potrafi wykorzystać otrzymane wyniki z procesów do obliczeń statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
Treści programoweT-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_U15potrafi ocenić jakość produktu za pomocą różnych dostępnych technik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod
Treści programoweT-W-5Metody oceny jakości poduktu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_U20Wie co to są koszty jakości i jak można na nie wpływać, aby osiągnąć jak najlepszy wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych
Treści programoweT-W-9Koszty jakości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_A05_K01Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod
Treści programoweT-W-8Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-4Cykl życia produktu, zarządzanie produktem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0