Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Technologia barwników i półproduktów II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia barwników i półproduktów II
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie ogólnej wiedzy z chemii i preparatyki organicznej
W-2Zaliczony kurs wykładów z przedmiotu "Technologia barwników i półproduktów I"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetności praktycznego wykorzystania procesów i operacji jednostkowych oraz metod analitycznych stosowanych w syntezie barwników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Synteza dwóch barwników8
T-L-2Oczyszczanie i analiza spektralna otrzymanych barwników4
T-L-3Aplikacja barwnika (wybarwianie wełny, bawełny, włókien poliestrowych)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Opracowanie pisemnego sprawozdania10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-11_W01
Potrafi wymienić podstawowe procesy i operacje jednostkowe w produkcji barwników, opisac technologie wybranych barwników i półproduktów oraz ich zastosowanie, wymienić substancje toksyczne.
TCH_2A_W10C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-11_U01
Potrafi przeprowadzić syntezę i analizę wybranych barwników
TCH_2A_U08, TCH_2A_U09C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-11_K01
Ma świadomość wpływu procesów produkcyjnych na środowisko
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-11_W01
Potrafi wymienić podstawowe procesy i operacje jednostkowe w produkcji barwników, opisac technologie wybranych barwników i półproduktów oraz ich zastosowanie, wymienić substancje toksyczne.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić procesy jednostkowe dla wybranej przez siebie technologii otrzymywania półproduktu lub barwnika
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-11_U01
Potrafi przeprowadzić syntezę i analizę wybranych barwników
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0z pomocą prowadzącego potrafi przeprowadzić syntezę i analizę wybranego barwnika
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-11_K01
Ma świadomość wpływu procesów produkcyjnych na środowisko
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wymienić substancje toksyczne i sprecyzować zagrożenia dla środowiska związane z produkcją barwników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B.I. Stiepanow, "Podstawy chemii i technologii barwników", PWN, Warszawa, 1980, I
  2. D.r. Warring, G. Hallas, "The chemistry and Application of Dyes", Plenum Press, New York, 1994, I
  3. Vogel, "Preparatylka organiczna", 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Synteza dwóch barwników8
T-L-2Oczyszczanie i analiza spektralna otrzymanych barwników4
T-L-3Aplikacja barwnika (wybarwianie wełny, bawełny, włókien poliestrowych)3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Opracowanie pisemnego sprawozdania10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-11_W01Potrafi wymienić podstawowe procesy i operacje jednostkowe w produkcji barwników, opisac technologie wybranych barwników i półproduktów oraz ich zastosowanie, wymienić substancje toksyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności praktycznego wykorzystania procesów i operacji jednostkowych oraz metod analitycznych stosowanych w syntezie barwników
Treści programoweT-L-1Synteza dwóch barwników
T-L-3Aplikacja barwnika (wybarwianie wełny, bawełny, włókien poliestrowych)
T-L-2Oczyszczanie i analiza spektralna otrzymanych barwników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić procesy jednostkowe dla wybranej przez siebie technologii otrzymywania półproduktu lub barwnika
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-11_U01Potrafi przeprowadzić syntezę i analizę wybranych barwników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności praktycznego wykorzystania procesów i operacji jednostkowych oraz metod analitycznych stosowanych w syntezie barwników
Treści programoweT-L-1Synteza dwóch barwników
T-L-3Aplikacja barwnika (wybarwianie wełny, bawełny, włókien poliestrowych)
T-L-2Oczyszczanie i analiza spektralna otrzymanych barwników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0z pomocą prowadzącego potrafi przeprowadzić syntezę i analizę wybranego barwnika
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D04-11_K01Ma świadomość wpływu procesów produkcyjnych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności praktycznego wykorzystania procesów i operacji jednostkowych oraz metod analitycznych stosowanych w syntezie barwników
Treści programoweT-L-1Synteza dwóch barwników
T-L-3Aplikacja barwnika (wybarwianie wełny, bawełny, włókien poliestrowych)
T-L-2Oczyszczanie i analiza spektralna otrzymanych barwników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wymienić substancje toksyczne i sprecyzować zagrożenia dla środowiska związane z produkcją barwników
3,5
4,0
4,5
5,0