Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Inorganic Chemical Technology

Sylabus przedmiotu Reaktory chemiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reaktory chemiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Chemia ogólna i nieorganiczna I i II
W-3Chemia Fizyczna I i II
W-4Podstawy Technologii Chemicznej I i II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
15
wykłady
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwium15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C03_W01
formułuje równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
TCH_2A_W02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_2A_C03_W02
charakteryzuje w sposób szczegółowy różne rodzaje reaktorów chemicznych
TCH_2A_W03C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-3, S-5
TCH_2A_C03_W03
charakteryzuje poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
TCH_2A_W02C-2T-A-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_2A_C03_W04
tłumaczy wpływ parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W09C-3T-W-3, T-W-8M-1S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_2A_C03_W05
wskazuje najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) i rozwiązania do realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
TCH_2A_W13C-3T-W-3, T-W-8M-1S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C03_U01
formułuje równania projektowe reaktorów chemicznych w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
TCH_2A_U09C-1, C-2T-A-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_2A_C03_U02
analizuje i ocenia funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i wdraża rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
TCH_2A_U11, TCH_2A_U12C-3T-W-3, T-W-8M-1S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C03_K01
prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygnąć dylematy związane z doborem odpowiedniego reaktora i warunków jego pracy
TCH_2A_K04C-3T-W-8M-1, M-2S-1, S-3, S-4
TCH_2A_C03_K02
rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego związanego z pojawieniem sie na rynku nowych rozwiązań konstrukcyjnych reaktorów
TCH_2A_K03C-3T-W-8M-2S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C03_W01
formułuje równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
2,0nie potrafi formułować równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) formułować niektóre równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
3,5potrafi (co najmniej w 61%) formułować większość równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) potrafi formułować większość równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych oraz wytłumaczyć w umiarkowany sposób większość zależności w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
4,5potrafi (co najmniej w 81%) potrafi formułować wszystkie równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych oraz wytłumaczyć większość zależności w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) potrafi formułować wszystkie równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych i wytłumaczyć wszystkie zależności w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
TCH_2A_C03_W02
charakteryzuje w sposób szczegółowy różne rodzaje reaktorów chemicznych
2,0nie potrafi scharakteryzować w sposób szczegółowy różnych rodzajów reaktorów chemicznych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) scharakteryzować różne rodzaje reaktorów chemicznych
3,5potrafi (co najmniej w 61%) scharakteryzować w sposób szczegółowy większość rodzajów reaktorów chemicznych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) scharakteryzować w sposób szczegółowy większość rodzajów reaktorów chemicznych oraz wytłumaczyć niektóre zasady ich działania w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
4,5potrafi (co najmniej w 81%) scharakteryzować w sposób szczegółowy wszystkie rodzaje reaktorów chemicznych oraz wytłumaczyć zasady ich działania w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) scharakteryzować w sposób szczegółowy wszystkie rodzaje reaktorów chemicznych oraz wytłumaczyć w wyczerpujący sposób zasady ich działania w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
TCH_2A_C03_W03
charakteryzuje poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
2,0nie potrafi scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
3,5potrafi (co najmniej w 61%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych oraz wyprowadzić w umiarkowany sposób większość modeli za pomocą posiadanej wiedzy z zakresu matematyki
4,5potrafi (co najmniej w 81%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych oraz wyprowadzić większość modeli za pomocą posiadanej wiedzy z zakresu matematyki
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych oraz wyprowadzić wszystkie modele za pomocą posiadanej wiedzy z zakresu matematyki
TCH_2A_C03_W04
tłumaczy wpływ parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
2,0nie potrafi wytłumaczyć wpływów parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) wytłumaczyć niektóre wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) wytłumaczyć niektóre wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) wytłumaczyć i w umiarkowanym stopniu opisać większość wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji w umiarkowany sposób
4,5potrafi (co najmniej w 81%) wytłumaczyć większość i opisać wszystkie wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) wytłumaczyć i w wyczerpujący sposób opisać wszystkie wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_C03_W05
wskazuje najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) i rozwiązania do realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
2,0nie potrafi wskazać najbardziej odpowiednich reaktorów (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) i rozwiązania do realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) ale nie potrafi wskazać odpowiedniego rozwiązania dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz potrafi wskazać odpowiednie rozwiązania dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz wskazać odpowiedniego rozwiązania dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego i umiarkowany sposób ją opisać
4,5potrafi (co najmniej w 81%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz wskazać odpowiednie rozwiązanie dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego i je opisać
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz wskazać odpowiednie rozwiązanie dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego i wyczerpująco je opisać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C03_U01
formułuje równania projektowe reaktorów chemicznych w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
2,0nie potrafi sformułować równań projektowych reaktorów chemicznych w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) sformułować niektóre równania projektowe reaktorów chemicznych, ale nie potrafi ich opisać w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) sformułować niektóre równania projektowe reaktorów chemicznych, ale nie potrafi ich opisać w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) sformułować większość równania projektowe reaktorów chemicznych i opisać je w umiarkowany w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
4,5potrafi (co najmniej w 81%) sformułować większość równania projektowe reaktorów chemicznych i opisać je w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) sformułować wszystkie równania projektowe reaktorów chemicznych i opisać je w wyczerpujący sposób w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
TCH_2A_C03_U02
analizuje i ocenia funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i wdraża rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
2,0nie potrafi analizować i ocenić funkcjonującego rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i wdraża rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych, ale nie potrafi wdrożyć rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych, ale nie potrafi uzasadnić wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych, ale potrafi w umiarkowanym stopniu uzasadnić przydatność wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
4,5potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 81%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i potrafi w stopniu dobrym uzasadnić przydatność wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i potrafi w wyczerpująco uzasadnić przydatność wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C03_K01
prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygnąć dylematy związane z doborem odpowiedniego reaktora i warunków jego pracy
2,0
3,0prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z doborem odpowiedniego reaktora i warunków jego pracy w 51%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_C03_K02
rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego związanego z pojawieniem sie na rynku nowych rozwiązań konstrukcyjnych reaktorów
2,0
3,0potrafi omówić co najmniej jeden nowoczesny reaktor, który nie został omówiony na zajeciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Szarawara, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980
  2. K. Kałucki, B. Michalkiewicz, J. Ziebro, B. Kic, Materiały do zajęć laboratoryjnych z przedmiotu Reaktory chemiczne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. A. Burghardt, G. Bartelemus, Inżynieria reaktorów chemicznych, PWN, Warszawa, 2001
  2. B. Tabiś, Zasady inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwium15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W01formułuje równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
Treści programoweT-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi formułować równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) formułować niektóre równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
3,5potrafi (co najmniej w 61%) formułować większość równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) potrafi formułować większość równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych oraz wytłumaczyć w umiarkowany sposób większość zależności w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
4,5potrafi (co najmniej w 81%) potrafi formułować wszystkie równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych oraz wytłumaczyć większość zależności w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) potrafi formułować wszystkie równania kinetyczne dla odpowiednich procesów chemicznych i wytłumaczyć wszystkie zależności w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W02charakteryzuje w sposób szczegółowy różne rodzaje reaktorów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z technologią chemiczną, zwłaszcza takich jak: reaktory chemiczne, własność intelektualna
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować w sposób szczegółowy różnych rodzajów reaktorów chemicznych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) scharakteryzować różne rodzaje reaktorów chemicznych
3,5potrafi (co najmniej w 61%) scharakteryzować w sposób szczegółowy większość rodzajów reaktorów chemicznych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) scharakteryzować w sposób szczegółowy większość rodzajów reaktorów chemicznych oraz wytłumaczyć niektóre zasady ich działania w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
4,5potrafi (co najmniej w 81%) scharakteryzować w sposób szczegółowy wszystkie rodzaje reaktorów chemicznych oraz wytłumaczyć zasady ich działania w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) scharakteryzować w sposób szczegółowy wszystkie rodzaje reaktorów chemicznych oraz wytłumaczyć w wyczerpujący sposób zasady ich działania w ramach posiadanej wiedzy z przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W03charakteryzuje poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
Treści programoweT-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
3,5potrafi (co najmniej w 61%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych oraz wyprowadzić w umiarkowany sposób większość modeli za pomocą posiadanej wiedzy z zakresu matematyki
4,5potrafi (co najmniej w 81%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych oraz wyprowadzić większość modeli za pomocą posiadanej wiedzy z zakresu matematyki
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) scharakteryzować poznane reaktory za pomocą modeli matematycznych oraz wyprowadzić wszystkie modele za pomocą posiadanej wiedzy z zakresu matematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W04tłumaczy wpływ parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć wpływów parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) wytłumaczyć niektóre wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) wytłumaczyć niektóre wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) wytłumaczyć i w umiarkowanym stopniu opisać większość wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji w umiarkowany sposób
4,5potrafi (co najmniej w 81%) wytłumaczyć większość i opisać wszystkie wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) wytłumaczyć i w wyczerpujący sposób opisać wszystkie wpływy parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_W05wskazuje najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) i rozwiązania do realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać najbardziej odpowiednich reaktorów (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) i rozwiązania do realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) ale nie potrafi wskazać odpowiedniego rozwiązania dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz potrafi wskazać odpowiednie rozwiązania dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz wskazać odpowiedniego rozwiązania dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego i umiarkowany sposób ją opisać
4,5potrafi (co najmniej w 81%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz wskazać odpowiednie rozwiązanie dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego i je opisać
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) wskazać najbardziej odpowiednie reaktory (metoda pracy, warunki termiczne, konstrukcyjne, materiał, rozmiar) oraz wskazać odpowiednie rozwiązanie dla realizacji odpowiedniego procesu technologicznego i wyczerpująco je opisać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_U01formułuje równania projektowe reaktorów chemicznych w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
Treści programoweT-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-2Ocena formująca: ocena postępów
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformułować równań projektowych reaktorów chemicznych w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) sformułować niektóre równania projektowe reaktorów chemicznych, ale nie potrafi ich opisać w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) sformułować niektóre równania projektowe reaktorów chemicznych, ale nie potrafi ich opisać w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) sformułować większość równania projektowe reaktorów chemicznych i opisać je w umiarkowany w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
4,5potrafi (co najmniej w 81%) sformułować większość równania projektowe reaktorów chemicznych i opisać je w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) sformułować wszystkie równania projektowe reaktorów chemicznych i opisać je w wyczerpujący sposób w oparciu o wiedzę z zakresu chemii, chemii fizycznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_U02analizuje i ocenia funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i wdraża rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować i ocenić funkcjonującego rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i wdraża rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
3,0potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 51%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych, ale nie potrafi wdrożyć rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
3,5potrafi w stopniu dostatecznym (co najmniej w 61%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych, ale nie potrafi uzasadnić wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
4,0potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 71%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych, ale potrafi w umiarkowanym stopniu uzasadnić przydatność wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
4,5potrafi w stopniu dobrym (co najmniej w 81%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i potrafi w stopniu dobrym uzasadnić przydatność wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
5,0potrafi w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 91%) analizować i oceniać funkcjonujące rozwiązania techniczne reaktorów chemicznych i potrafi w wyczerpująco uzasadnić przydatność wdrożonego rozwiązania optymalizujące produkcję (niskiej energochłonności, wysokiej jakości produktu, wydajności procesu)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_K01prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygnąć dylematy związane z doborem odpowiedniego reaktora i warunków jego pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z doborem odpowiedniego reaktora i warunków jego pracy w 51%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_C03_K02rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego związanego z pojawieniem sie na rynku nowych rozwiązań konstrukcyjnych reaktorów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej wybranej części materiału
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujące z zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi omówić co najmniej jeden nowoczesny reaktor, który nie został omówiony na zajeciach
3,5
4,0
4,5
5,0