Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biotechnologia przemysłowa
Sylabus przedmiotu Technologia wody i ścieków II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wody i ścieków II | ||
Specjalność | Technologia wody i inżynierii środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs "Technologia wody i ścieków I" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z układami technologicznymi uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych pracującymi w skali przemysłowej |
C-2 | Zapoznanie studenta z układami technologicznymi oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych pracującymi w skali przemysłowej |
C-3 | Przygotowanie studenta do projektowania ciągów technologicznych uzdatniania wody i oczyszczania ścieków z uwzględnieniem rodzaju usuwanych zanieczyszczeń i wymagań dotyczących jakości produktu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Układy technologiczne uzdatniania wód powierzchniowych i podziemych. Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Układy technologiczne oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Wprowadzenie | 1 |
T-W-3 | Uzdatnianie wody powierzchniowej na przykładzie wybranej stacji uzdatniania wody. Wycieczka | 3 |
T-W-4 | Uzdatnianie wody podziemnej na przykładzie wybranej stacji uzdatniania wody. Wycieczka | 3 |
T-W-5 | Oczyszczanie ścieków komunalnych na przykładzie wybranej oczyszczalni ścieków. Wycieczka | 3 |
T-W-6 | Oczyszczanie ścieków przemysłowych na przykładzie wybranej oczyszczalni ścieków. Wycieczka | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dotyczącą technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie sprawozdania z wycieczki do stacji uzdatniania wody / oczyszczalni ścieków (w formie pisemnej oraz prezentacji ustnej) | 5 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | zajęcia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów i zajęć terenowych. Zaliczenie przedmiotu na podstawie sprawozdania w formie pisemnej oraz prezentacji ustnej z wykorzystaniem środków multimedialnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-07_W01 Student zna podstawy teoretyczne operacji jednostkowych i procesów stosowanych w stacjach uzdatniania wody i oczyszczalniach ścieków oraz wykazuje znajomość zasad doboru metod oczyszczania do rodzaju usuwanych zanieczyszczeń. Student zna zasady projektowania ciągów technologicznych uzdatniania wody i oczyszczania ścieków z uwzględnieniem rodzaju oczyszczanego medium i wymagań dotyczacych jakości produktu. | TCH_2A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-07_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w stacjach uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Student umie porównać różne rozwiązania technologiczne stosowane w układach uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ocenić ich przydatność oraz zaproponować zmiany mające na celu poprawę wydajności procesu lub jakości produktu. Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą technologii wody i ścieków. | TCH_2A_U05, TCH_2A_U10, TCH_2A_U11, TCH_2A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-07_K01 Student potrafi w sposób kreatywny i świadomy podejmować decyzje i działania mające na celu poprawę wydajności procesów oczyszczania wody i ścieków oraz jakości produktu. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy. | TCH_2A_K01, TCH_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-07_W01 Student zna podstawy teoretyczne operacji jednostkowych i procesów stosowanych w stacjach uzdatniania wody i oczyszczalniach ścieków oraz wykazuje znajomość zasad doboru metod oczyszczania do rodzaju usuwanych zanieczyszczeń. Student zna zasady projektowania ciągów technologicznych uzdatniania wody i oczyszczania ścieków z uwzględnieniem rodzaju oczyszczanego medium i wymagań dotyczacych jakości produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą operacji jednostkowych i procesów stosowanych w stacjach uzdatniania wody i oczyszczalniach ścieków oraz wykazuje podstawową znajomość zasad projektowania ciągów technologicznych uzdatniania wody i oczyszczania ścieków z uwzględnieniem rodzaju oczyszczanego medium i wymagań dotyczacych jakości produktu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-07_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w stacjach uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Student umie porównać różne rozwiązania technologiczne stosowane w układach uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ocenić ich przydatność oraz zaproponować zmiany mające na celu poprawę wydajności procesu lub jakości produktu. Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą technologii wody i ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić prostą analizę porównawczą rozwiązań technologicznych stosowanych w układach uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, umie ocenić przydatność niektórych stosowanych metod oczyszczania oraz podejmuje próby zaproponowania zmian mających na celu poprawę wydajności procesu lub jakości produktu. Student potrafi w sposób dostateczny przedstawić zagadnienia związane z technologią wody i ścieków w formie prezentacji ustnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-07_K01 Student potrafi w sposób kreatywny i świadomy podejmować decyzje i działania mające na celu poprawę wydajności procesów oczyszczania wody i ścieków oraz jakości produktu. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podejmować proste działania mające na celu poprawę wydajności procesów oczyszczania wody i ścieków oraz jakości produktu. Student dostrzega potrzebę uczenia się przez całe życie i ciągłego poszerzania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, szóste
- pr. zb. pod red. J. Nawrockiego, Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
- A. M. Anielak, Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- A. L. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
- Z. Heidrich, A. Witkowski, Urządzenia do oczyszczania ścieków, Wydawnictwo „Seidel-Przywecki” Sp. z o.o., Warszawa, 2005
- H.Ruffer, K-H. Rosenwinkel, Oczyszczanie scieków przemysłowych. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1998
- B. Bartkiewicz, Oczyszczanie scieków przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002