Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością i produktami chemicznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością i produktami chemicznymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiada ogólną wiedzę dotyczącą środowiska i zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska, w szczególności substancji chemicznych, ma ogólne pojęcie na temat zarządzania, gospodarki wolnorynkowej oraz zna podstawowe procesy technologiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi systemami zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy, tak aby student znał od początku do końca proces wdrożenia tych systemów
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny jakości produktów za pomocą różnych metod
C-3Zapoznanie studentów z istniejącymi ustawami dotyczącymi obrotu chemikaliów w Polsce i w Uni Europejskiej.
C-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyików finansowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia zarządzania jakością w przedsiębiorstwach1
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)2
T-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna, metody oceny jakości produktów2
T-W-4Cykl życia produktu, zarządzanie produktem1
T-W-5Systemy zarządzania jakością, środowiskiem i BiHP zgodne z normami serii ISO3
T-W-6Metody i narzędzia doskonalenia jakości2
T-W-7Koszty jakości1
T-W-8Certyfikacja wyrobów i systemów1
T-W-9Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych oraz zasady zarządzania chemikaliami w Polsce i w Unii Europejskiej1
T-W-10System REACH, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd dostępnej literatury3
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C01_W01
Ma wiedzę dotyczącą istniejących systemów zarządzania jakością,środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości. Zna podstawowe zasady zarządzania chemikaliami w kraju i w Uni Europejskiej.
TCH_1A_W17C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C01_U15
Potrafi ocenić wpływ systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, zna koszty jakości i wie jak można wpływać na redukcję kosztów jakości w celu wypracowania jak największego zysku.
TCH_1A_U15C-4T-W-7M-1S-1
TCH_1A_C01_U22
Ppotrafi zastosować poznane systemy zarządzania ISO 9000 oraz 14000, a także metody poprawy jakości (w tym statystyczną kontrolę procesów) do poprawy jakości produktów i stanu środowiska naturalnego, a tym samym potrafi wykazać korzystny bilans finansowy wynikający z zastosowania tych systemów i zaproponować zmiany
TCH_1A_U22C-1, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C01_K05
Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt, a także zna sytuację prawną dotyczącą produkcji i dystrybucji produktów chemicznych, do któej potrafi się dostosować
TCH_1A_K05C-3T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C01_W01
Ma wiedzę dotyczącą istniejących systemów zarządzania jakością,środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości. Zna podstawowe zasady zarządzania chemikaliami w kraju i w Uni Europejskiej.
2,0nie opanował wiedzy w dostatecznym stopniu, przyswoił materiał poniżej 50% w stosunku do wymagań
3,0posiadł ogólną wiedzę dotyczącą systemu zarządzania jakością i środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, zna przynajmniej jedną metodę poprawy jakości oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 50 %
3,5zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna przynajmniej jedną metodę poprawy jakości i oceny jakości produktów, zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 60 %
4,0zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna kilka metod poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 70 %
4,5zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna kilka metod poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce i w Uni Europejskiej, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 80 %
5,0zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna wszystkie metody poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce i w Uni Europejskiej, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 90 %

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C01_U15
Potrafi ocenić wpływ systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, zna koszty jakości i wie jak można wpływać na redukcję kosztów jakości w celu wypracowania jak największego zysku.
2,0nie potrafi zdefiniować kosztów jakości
3,0potrafi zdefiniować koszty jakości
3,5zna koszty jakości i wie jak można wpływać na koszty jakości
4,0zna koszty jakości, wie jak wygląda wpływ kosztów jakości na wynik finansowy firmy
4,5zna koszty jakości, wie jak można redukować i wpływać na koszty jakości i jak można wypracować większy zysk
5,0zna doskonale koszty jakości, wie jak można redukować i wpływać na koszty jakości i w jaki sposób zarządzać firmą, aby przy maksymalnej redukcji kosztów wypracować jak największy zysk, zna wskaźniki kosztów jakości i definicje optymalnych kosztów jakości
TCH_1A_C01_U22
Ppotrafi zastosować poznane systemy zarządzania ISO 9000 oraz 14000, a także metody poprawy jakości (w tym statystyczną kontrolę procesów) do poprawy jakości produktów i stanu środowiska naturalnego, a tym samym potrafi wykazać korzystny bilans finansowy wynikający z zastosowania tych systemów i zaproponować zmiany
2,0zna systemy zarządzania jakością i środowiskiem w sposób bardzo ogólny, nie potrafi wykazać korzyści płynących z wdrożenia tych systemów w firmie, nie wie jak wpływa poprawa jakości na wynik finansowy firmy (nie zna schematu łańcuchowego Deminga)
3,0zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000, ale nie nie rozumie bilansu finansowegi i korzyści płynących z zastosowania systemów zarządzania jakością i środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, zna przyajmniej jedną metodę poprawy jakości
3,5zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz kilka metod poprawy jakości (w tym statystyczną metodę kontroli procesów), ale nie potrafi oszacować wpływu działania tych systemów na wynik fiansowy firmy
4,0zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, ale nie zna wszystkich wskaźników kosztów jakości
4,5zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, dobrze orientuje się jakie są wskaźniki kosztów jakości
5,0zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, dobrze orientuje się jakie są wskaźniki kosztów jakości i potrafi zapropoować korzystne zmiany

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C01_K05
Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt, a także zna sytuację prawną dotyczącą produkcji i dystrybucji produktów chemicznych, do któej potrafi się dostosować
2,0nie wie jaka jest sytuacja prawna dotycząca produkcji i dystrybucji produktów chemicznych w kraju i w Unii Europejskiej, nie zna zrównoważonych zasad rozwoju oraz norm zharmonizowanych, nie zna systemu REACH oraz "Ustawy o ochronie i kształtowaiu środowiska"
3,0Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych"
3,5Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska" i "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych"
4,0Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych"
4,5Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska" oraz "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna normy zharmonizowane i rozumie potrzebę stosowaia zasad zrównoważonego rozwoju
5,0Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna normy zharmonizowane i rozumie potrzebę stosowaia zasad zrównoważonego rozwoju, zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych" z 2001 r. wraz z poprawkami oraz inne rozporządzenia i ustawy dotyczące wprowadzaia na rynek produktów chemicznych

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Zarządzanie Jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2008
  2. Jerzy Łunarski, Zarządzanie Jakością. Standardy i zasady., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  3. pod. red. Tadeusza Sikory, Zarządzanie Jakością według normi ISO 9000:2000, Wydawnictow Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2005
  4. Zbigniew Bukowski, Komentarz do ustawy o substancjach i preparatach chemicznych, Włocławek-Bydgoszcz, 2005
  5. pod red. J. Bagińskiego, Menedżer jakości: jakość, środowisko, bezpieczenstwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  2. P. B. Jensen, Iso 9000: przewodnik i komentarz, Wydawnictwo Normalizacyjne ALFA-WERO, Warszawa, 1996
  3. L. Dwiliński, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Oficyna Wysdawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  4. K. Giera, W. Werpachowski, Księga Jakości, MCNEAMT, Radom, 1994
  5. pod. red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  6. Marcin Pigłowski, Joanna Wierzowiecka, Zarządzanie jakością wyrobów, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia zarządzania jakością w przedsiębiorstwach1
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)2
T-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna, metody oceny jakości produktów2
T-W-4Cykl życia produktu, zarządzanie produktem1
T-W-5Systemy zarządzania jakością, środowiskiem i BiHP zgodne z normami serii ISO3
T-W-6Metody i narzędzia doskonalenia jakości2
T-W-7Koszty jakości1
T-W-8Certyfikacja wyrobów i systemów1
T-W-9Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych oraz zasady zarządzania chemikaliami w Polsce i w Unii Europejskiej1
T-W-10System REACH, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd dostępnej literatury3
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C01_W01Ma wiedzę dotyczącą istniejących systemów zarządzania jakością,środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości, potrafi zdefiniować jakość oraz zna podstawowe metody oceny i poprawy jakości. Zna podstawowe zasady zarządzania chemikaliami w kraju i w Uni Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W17ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istniejącymi systemami zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy, tak aby student znał od początku do końca proces wdrożenia tych systemów
C-3Zapoznanie studentów z istniejącymi ustawami dotyczącymi obrotu chemikaliów w Polsce i w Uni Europejskiej.
Treści programoweT-W-1Historia zarządzania jakością w przedsiębiorstwach
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)
T-W-3Pojęcie jakości, jakość produktów, procesów, jakość totalna, metody oceny jakości produktów
T-W-5Systemy zarządzania jakością, środowiskiem i BiHP zgodne z normami serii ISO
T-W-6Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-8Certyfikacja wyrobów i systemów
T-W-9Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych oraz zasady zarządzania chemikaliami w Polsce i w Unii Europejskiej
T-W-10System REACH, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował wiedzy w dostatecznym stopniu, przyswoił materiał poniżej 50% w stosunku do wymagań
3,0posiadł ogólną wiedzę dotyczącą systemu zarządzania jakością i środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, zna przynajmniej jedną metodę poprawy jakości oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 50 %
3,5zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna przynajmniej jedną metodę poprawy jakości i oceny jakości produktów, zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 60 %
4,0zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna kilka metod poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 70 %
4,5zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna kilka metod poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce i w Uni Europejskiej, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 80 %
5,0zna dobrze systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, zna historię tworzenia jakości oraz potrafi zdefiniować jakość, zna wszystkie metody poprawy jakości i oceny jakości produktów oraz zna ustawę dotyczącą zarządzania chemikaliami w Polsce i w Uni Europejskiej, potrafi poprawnie wypełnić test zaliczający przynajmniej w 90 %
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C01_U15Potrafi ocenić wpływ systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, zna koszty jakości i wie jak można wpływać na redukcję kosztów jakości w celu wypracowania jak największego zysku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U15potrafi wstępnie ocenić efekty ekonomiczne inżynierskich działań modernizacyjnych związanych z eksploatacja procesów technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyików finansowych
Treści programoweT-W-7Koszty jakości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować kosztów jakości
3,0potrafi zdefiniować koszty jakości
3,5zna koszty jakości i wie jak można wpływać na koszty jakości
4,0zna koszty jakości, wie jak wygląda wpływ kosztów jakości na wynik finansowy firmy
4,5zna koszty jakości, wie jak można redukować i wpływać na koszty jakości i jak można wypracować większy zysk
5,0zna doskonale koszty jakości, wie jak można redukować i wpływać na koszty jakości i w jaki sposób zarządzać firmą, aby przy maksymalnej redukcji kosztów wypracować jak największy zysk, zna wskaźniki kosztów jakości i definicje optymalnych kosztów jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C01_U22Ppotrafi zastosować poznane systemy zarządzania ISO 9000 oraz 14000, a także metody poprawy jakości (w tym statystyczną kontrolę procesów) do poprawy jakości produktów i stanu środowiska naturalnego, a tym samym potrafi wykazać korzystny bilans finansowy wynikający z zastosowania tych systemów i zaproponować zmiany
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U22w oparciu o analizę istniejącego procesu potrafi zaproponować zmiany i modernizacje poprawiające wskaźniki ekonomiczne oraz oddziaływanie na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istniejącymi systemami zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy, tak aby student znał od początku do końca proces wdrożenia tych systemów
C-4Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyików finansowych
Treści programoweT-W-5Systemy zarządzania jakością, środowiskiem i BiHP zgodne z normami serii ISO
T-W-6Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-7Koszty jakości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0zna systemy zarządzania jakością i środowiskiem w sposób bardzo ogólny, nie potrafi wykazać korzyści płynących z wdrożenia tych systemów w firmie, nie wie jak wpływa poprawa jakości na wynik finansowy firmy (nie zna schematu łańcuchowego Deminga)
3,0zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000, ale nie nie rozumie bilansu finansowegi i korzyści płynących z zastosowania systemów zarządzania jakością i środowiskiem oraz bezpieczeństwem pracy, zna przyajmniej jedną metodę poprawy jakości
3,5zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz kilka metod poprawy jakości (w tym statystyczną metodę kontroli procesów), ale nie potrafi oszacować wpływu działania tych systemów na wynik fiansowy firmy
4,0zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, ale nie zna wszystkich wskaźników kosztów jakości
4,5zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, dobrze orientuje się jakie są wskaźniki kosztów jakości
5,0zna i potrafi wyjaśnić schemat łańcuchowy Deminga, zna systemy ISO 9000 i 14000 oraz wszystkie metody poprawy jakości, potrafi zdefiiować koszty jakości, wie jak zredukować koszty jakości w celu poprawy stanu finasowego firmy, dobrze orientuje się jakie są wskaźniki kosztów jakości i potrafi zapropoować korzystne zmiany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C01_K05Ma świadomość istniejących zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska naturalnego i w rozwiązaniach technologicznych potrafi posługiwać się najlepszymi dostępnymi technikami, BAT (Best Available Technics), biorąc pod uwagę ich wpływ na stan środowiska, a także życie roślin i zwierząt; ma świadomość zagrożeń wynikających z produkcji i dystrybucji substancji niebezpiecznych, które zagrażają środowisku i życiu, potrafi zastosować w praktyce rozwiązania ograniczające zużycie tych substancji lub zastąpić je innymi, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt, a także zna sytuację prawną dotyczącą produkcji i dystrybucji produktów chemicznych, do któej potrafi się dostosować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z istniejącymi ustawami dotyczącymi obrotu chemikaliów w Polsce i w Uni Europejskiej.
Treści programoweT-W-5Systemy zarządzania jakością, środowiskiem i BiHP zgodne z normami serii ISO
T-W-6Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-9Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych oraz zasady zarządzania chemikaliami w Polsce i w Unii Europejskiej
T-W-10System REACH, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie jaka jest sytuacja prawna dotycząca produkcji i dystrybucji produktów chemicznych w kraju i w Unii Europejskiej, nie zna zrównoważonych zasad rozwoju oraz norm zharmonizowanych, nie zna systemu REACH oraz "Ustawy o ochronie i kształtowaiu środowiska"
3,0Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych"
3,5Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska" i "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych"
4,0Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych"
4,5Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska" oraz "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna normy zharmonizowane i rozumie potrzebę stosowaia zasad zrównoważonego rozwoju
5,0Zna zasady obrotu chemikaliami w kraju i w Unii Europejskiej oraz "Ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska", wie i rozumie na czym polega działanie systemu REACH, zna normy zharmonizowane i rozumie potrzebę stosowaia zasad zrównoważonego rozwoju, zna "Ustawę o substancjach i preparatach chemicznych" z 2001 r. wraz z poprawkami oraz inne rozporządzenia i ustawy dotyczące wprowadzaia na rynek produktów chemicznych