Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Korozja materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Korozja materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia nieorganiczna
W-2Materiałoznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej5
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej5
T-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi5
15
wykłady
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów3
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa4
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory2
T-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna2
T-W-5Metody ochrony przed korozją2
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji15
A-L-3Opracowanie sprawozdania15
A-L-4Konsultacje15
60
wykłady
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5czytanie literatury18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_W01
Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji
TCH_1A_W03, TCH_1A_W04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_U01
Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku
TCH_1A_U01, TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U14, TCH_1A_U16C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04b_K01
Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną
TCH_1A_K01, TCH_1A_K04C-1T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_W01
Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji
2,0student nie zna definicji i rodzajów korozji
3,0student zna definicję i rodzaje korozji
3,5student potrafi wyjaśnić korozję elektrochemiczną i chemiczną
4,0Student zna wszystkie rodzaje krozji i mechanizmy zjawisk korozyjnych
4,5Student wie jaka jest odporność korozyjna materiałów i jakimi metodami można je zabezpieczać
5,0Student potrafi opisać metody badania korozji i zna zasady doboru materiałów w celu uniknięcia korozji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_U01
Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku
2,0Student nie zna rodzajów korozji
3,0Student zna rodzaje korozji
3,5Potrafi określić jaki rodzaj korozji będzie zachodził w danym środowisku
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i wie jakie zjawiska zachodzą podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna materiałów konstrukcyjnych i wie jak je zabezpieczać przed korozją
5,0Zna metody badania korozji i wie jak dobierać materiały, aby uniknąć korozji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04b_K01
Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną
2,0nie zna rodzajów korozji
3,0zna rodzaje korozji
3,5rozumie jakie zjawiska zachodzą podczas korozji elektrochemicznej i chemicznej
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i przewiduje jakie zjawiska będą zachodzić podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna różnych materiałó konstrukcyjnych i metody zapobiegania korozji
5,0Umie zastosować metody badania korozji i interpretować ich wyniki. Zna zasady doboru materiałów ze względu na możliwość korozji

Literatura podstawowa

  1. Wranglen G., Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
  2. Uhlig H.H., Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Shreira L.L., Korozja, WNT, Warszawa, 1966
  2. Błaszkiewicz J., Kamiński M., Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej5
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej5
T-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów3
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa4
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory2
T-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna2
T-W-5Metody ochrony przed korozją2
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji15
A-L-3Opracowanie sprawozdania15
A-L-4Konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5czytanie literatury18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04b_W01Wiedza o zjawiskach korozyjnych i sposobach zapobieganiu korozji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
TCH_1A_W04ma wiedzę w zakresie podstawowym materiałoznawstwa i korozji, umożliwiającą dobór materiałów stosowanych w budowie aparatury chemicznej i instalacji technologicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-W-4Korozja chemiczna i mikrobiologiczna
T-W-2Korozja elektrochemiczna, potencjał elektrochemiczny, potencjał standardowy, szereg napięciowy standardowy i praktyczny, podstawowe rodzaje ogniw, praca ogniwa
T-W-5Metody ochrony przed korozją
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna definicji i rodzajów korozji
3,0student zna definicję i rodzaje korozji
3,5student potrafi wyjaśnić korozję elektrochemiczną i chemiczną
4,0Student zna wszystkie rodzaje krozji i mechanizmy zjawisk korozyjnych
4,5Student wie jaka jest odporność korozyjna materiałów i jakimi metodami można je zabezpieczać
5,0Student potrafi opisać metody badania korozji i zna zasady doboru materiałów w celu uniknięcia korozji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04b_U01Rozpoznawanie korozji, typu korozji, badanie zjawisk korozyjnych, prognozowanie możliwości zajścia korozji w okreslonym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
TCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
TCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
TCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-W-5Metody ochrony przed korozją
T-W-6Metody badań procesów korozyjnych
T-W-3Polaryzacja i jej rodzaje, depolaryzacja i depolaryzatory
T-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna rodzajów korozji
3,0Student zna rodzaje korozji
3,5Potrafi określić jaki rodzaj korozji będzie zachodził w danym środowisku
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i wie jakie zjawiska zachodzą podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna materiałów konstrukcyjnych i wie jak je zabezpieczać przed korozją
5,0Zna metody badania korozji i wie jak dobierać materiały, aby uniknąć korozji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04b_K01Umiejętność rozpoznawania zjawisk korozyjnych, zabezpieczenia materiałów przed korozja i doboru materiałów ze względu na odporność korozyjną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K04ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie a. rozpoznawanie objawów korozji b. rozpoznawanie korozji elektrochemicznej c. rozpoznawanie korozji chemicznej d. prognozowanie możliwej korozji na podstawie szeregu elektrochemicznego metali e. zapobieganie korozji różnymi metodami f. badania zjawisk korozji różnymi meodami g. doboru materiałów ze względu na zabezpiecznie antykorozyjne
Treści programoweT-W-1Definicja korozji i rdzewienia, rodzaje korozji, procesy i mechanizmy korozji materiałów
T-L-3Badanie skuteczności powłok ochronnych metodami przyspieszonymi
T-L-1Badanie procesów korozyjnych metodami polaryzacji elektrochemicznej
T-L-2Badanie procesów korozyjnych metodą szumów elektrochemicznych. Badania procesów korozji galwanicznej
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna rodzajów korozji
3,0zna rodzaje korozji
3,5rozumie jakie zjawiska zachodzą podczas korozji elektrochemicznej i chemicznej
4,0Zna wszystkie rodzaje korozji i przewiduje jakie zjawiska będą zachodzić podczas procesów korozyjnych
4,5Zna odpornośc korozyjna różnych materiałó konstrukcyjnych i metody zapobiegania korozji
5,0Umie zastosować metody badania korozji i interpretować ich wyniki. Zna zasady doboru materiałów ze względu na możliwość korozji