Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologiczne i etyczne problemy w produkcji chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne i etyczne problemy w produkcji chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologicznych problemów występujących miedzy innymi w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,). | 5 |
T-W-2 | Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),. | 5 |
T-W-3 | Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita). | 5 |
T-W-4 | Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej). | 3 |
T-W-5 | Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty). | 8 |
T-W-6 | Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 10 |
A-W-4 | Zapoznanie się z dostepną literaturą | 25 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01a_W01 Student ma wiedzę ogólna potrzebną do dostrzegania i rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | TCH_1A_W16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01a_U01 Student posiada umiejętność dostrzegać ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich. | TCH_1A_U12 | — | — | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_A01a_U02 Student posiada umiejętność oceny zagrożeń związanych ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej | TCH_1A_U14 | — | — | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_A01a_U03 Student posiada umiejętność analizowania procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. | TCH_1A_U22 | — | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01a_K01 Student ma pełną świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko. | TCH_1A_K03 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01a_W01 Student ma wiedzę ogólna potrzebną do dostrzegania i rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01a_U01 Student posiada umiejętność dostrzegać ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać i analizować ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
TCH_1A_A01a_U02 Student posiada umiejętność oceny zagrożeń związanych ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym ocenić zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiot | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiot | |
TCH_1A_A01a_U03 Student posiada umiejętność analizowania procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym analizować procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01a_K01 Student ma pełną świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie dostrzega ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko. |
3,0 | Student dostrzega w stopniu dostatecznym ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny, ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student dostrzega w stopniu dobrym ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry, ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student w pełni dostrzega ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- J. Kępiński, Wstęp do technologii chemicznej, Wyd. Uczeln PS, Szczecin, 1978
- J. Zieńko, Problemy lokalizowania inwestycji. Metody ocen oddziaływania na środowisko, Wyd. Uceln. PS, Szczecin, 1994
Literatura dodatkowa
- St. Jedynak, Technika w świecie wartości. Problemy moralne zawodu inżyniera, 1996, Materiały Konferencji Naukowej, Kielce, 10 - 11 X 1996
- -, Materiały I Kongresu Technologii Chemicznej, Szczecin, 1993