Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczne i etyczne problemy w produkcji chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne i etyczne problemy w produkcji chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologicznych problemów występujących miedzy innymi w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).5
T-W-2Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.5
T-W-3Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).5
T-W-4Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).3
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).8
T-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu25
A-W-3Konsultacje z wykładowcą10
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01a_W01
Student ma wiedzę ogólna potrzebną do dostrzegania i rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
TCH_1A_W16C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01a_U01
Student posiada umiejętność dostrzegać ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
TCH_1A_U12C-2, C-3T-W-6, T-W-5M-1S-1
TCH_1A_A01a_U02
Student posiada umiejętność oceny zagrożeń związanych ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej
TCH_1A_U14C-2, C-3T-W-6, T-W-5M-1S-1
TCH_1A_A01a_U03
Student posiada umiejętność analizowania procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko.
TCH_1A_U22C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01a_K01
Student ma pełną świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
TCH_1A_K03C-3T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01a_W01
Student ma wiedzę ogólna potrzebną do dostrzegania i rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01a_U01
Student posiada umiejętność dostrzegać ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać i analizować ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze potrafi dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
TCH_1A_A01a_U02
Student posiada umiejętność oceny zagrożeń związanych ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym ocenić zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiot
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiot
TCH_1A_A01a_U03
Student posiada umiejętność analizowania procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym analizować procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze potrafi analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01a_K01
Student ma pełną świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
2,0Student nie dostrzega ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny, ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry, ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni dostrzega ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. J. Kępiński, Wstęp do technologii chemicznej, Wyd. Uczeln PS, Szczecin, 1978
  2. J. Zieńko, Problemy lokalizowania inwestycji. Metody ocen oddziaływania na środowisko, Wyd. Uceln. PS, Szczecin, 1994

Literatura dodatkowa

  1. St. Jedynak, Technika w świecie wartości. Problemy moralne zawodu inżyniera, 1996, Materiały Konferencji Naukowej, Kielce, 10 - 11 X 1996
  2. -, Materiały I Kongresu Technologii Chemicznej, Szczecin, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).5
T-W-2Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.5
T-W-3Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).5
T-W-4Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).3
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).8
T-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu25
A-W-3Konsultacje z wykładowcą10
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01a_W01Student ma wiedzę ogólna potrzebną do dostrzegania i rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W16ma wiedzę ogólna niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologicznych problemów występujących miedzy innymi w produkcji chemicznej oraz pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera.
Treści programoweT-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).
T-W-2Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.
T-W-4Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
T-W-3Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).
T-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia ekologicznych problemów w produkcji chemicznej i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01a_U01Student posiada umiejętność dostrzegać ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U12potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera.
Treści programoweT-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać i analizować ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze potrafi dostrzegać i analizować ekologiczne problemy w realizowanych zadaniach inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01a_U02Student posiada umiejętność oceny zagrożeń związanych ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera.
Treści programoweT-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym ocenić zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów w produkcji chemicznej.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiot
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dokonać oceny zagrożeń wynikających ze stosowania surowców i produktów w produkcji chemicznej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiot
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01a_U03Student posiada umiejętność analizowania procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U22w oparciu o analizę istniejącego procesu potrafi zaproponować zmiany i modernizacje poprawiające wskaźniki ekonomiczne oraz oddziaływanie na środowisko
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania ekologicznych problemów w realizowanych zadaniach inżynierskich.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera.
Treści programoweT-W-4Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
T-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym analizować procesów produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student bardzo dobrze potrafi analizować procesy produkcji chemicznej pod względem ich oddziaływania na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A01a_K01Student ma pełną świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności Studenta za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia ekologicznych aspektów i skutków działalności inżyniera.
Treści programoweT-W-4Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
T-W-6Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
T-W-5Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny, ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry, ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni dostrzega ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.