Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia polimerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 25 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna i niorganiczna I i II
W-2Chemia organiczna I i II
W-3Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju
C-2Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej
C-3Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reakcje polimeryzacji i obliczenia różnymi metodami (np. grup końcowych, wiskozymetrycznie), średnich ciężarów cząsteczkowych polimerów5
T-A-2Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych i/lub bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych.5
10
laboratoria
T-L-1Polimeryzacja blokowa PMMA5
T-L-2Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej5
T-L-3Synteza poliuretanów metoda jednoetapową5
T-L-4Synteza kopolimerów PET-PTMO5
T-L-5Synteza flokulantów lub superabsorbentów z polimerami pochodzenia naturalnego (polimeryzacja w zawiesinie lub polimeryzacja emulsyjna)5
25
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),2
T-W-2Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów6
T-W-3Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej, wpływ parametrów procesu na właściwości polimerów2
T-W-4Węzły technologiczne syntezy polimerów i Reaktory polimeryzacji2
T-W-5Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin i polimerów winylowych6
T-W-6Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów4
T-W-7Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.2
T-W-8Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.2
T-W-9Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.2
T-W-10Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotownie do zajęć i kolokwium18
A-A-3zaliczenie pisemne2
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotownie do zajęć i zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C15_W01
ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
TCH_1A_W08C-2T-A-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-2, M-3S-1
TCH_1A_C15_W02
ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
TCH_1A_W13C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-3
TCH_1A_C15_W03
ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych
TCH_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C15_U01
potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U08C-2T-L-1, T-L-2M-3S-1, S-2
TCH_1A_C15_U02
potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U10C-4T-A-2, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C15_K01
Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
TCH_1A_K05C-5T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C15_W01
ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
2,0Student nie ma wiedzy na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
4,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
TCH_1A_C15_W02
ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
2,0Student nie zna podstwowych problemów omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunków ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna podstwowe problemy omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunki ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
TCH_1A_C15_W03
ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych
2,0Student nie zna głównych operacji i procesów jednostkowych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student zna w stopniu większym, niż dostateczny, główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi analizować schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C15_U01
potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, ma problemy z wyciągnięciem poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie90%.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
TCH_1A_C15_U02
potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70 %.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80 %.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90 %.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98 %.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C15_K01
Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
2,0Student nie zna idei zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Nie widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych. Wiedza na ten temat jest na poziomie poniżej 60 %.
3,0Student w dostatecznym stopniu zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
3,5Student w stopniu wyższym niż dostateczny zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
4,0Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych.
4,5Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy i kwalifikacji na temat nowych rozwiązań technologicznych.
5,0Student zna i potrafi samodzielnie stosowac idee zrównoważonego rozwoju w technologii chemicznej

Literatura podstawowa

  1. J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. J. Pielichowski, J. Puszyński, Technologia Tworzyw Sztucznych, Wydaw. Naukowo-Techniczne, warszawa, 2003
  3. W. Szlezyngier, Tworzywa Sztuczne (chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie) t. 1-3, Wydaw. Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 1998

Literatura dodatkowa

  1. J. Szarawara, A. Gawdzik, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1990
  2. St. Ropuszyński, Chemia i technologia podstawowej syntezy organicznej, PWN, warszawa, 1988
  3. G.W. Ehrenstain, Ż. Brocka-Krzemińska, Materiały Polimerowe, Struktura Właściwości Zastosowanie, PWN, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reakcje polimeryzacji i obliczenia różnymi metodami (np. grup końcowych, wiskozymetrycznie), średnich ciężarów cząsteczkowych polimerów5
T-A-2Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych i/lub bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych.5
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Polimeryzacja blokowa PMMA5
T-L-2Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej5
T-L-3Synteza poliuretanów metoda jednoetapową5
T-L-4Synteza kopolimerów PET-PTMO5
T-L-5Synteza flokulantów lub superabsorbentów z polimerami pochodzenia naturalnego (polimeryzacja w zawiesinie lub polimeryzacja emulsyjna)5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),2
T-W-2Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów6
T-W-3Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej, wpływ parametrów procesu na właściwości polimerów2
T-W-4Węzły technologiczne syntezy polimerów i Reaktory polimeryzacji2
T-W-5Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin i polimerów winylowych6
T-W-6Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów4
T-W-7Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.2
T-W-8Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.2
T-W-9Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.2
T-W-10Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotownie do zajęć i kolokwium18
A-A-3zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotownie do zajęć i zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C15_W01ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W08ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej
Treści programoweT-A-1Reakcje polimeryzacji i obliczenia różnymi metodami (np. grup końcowych, wiskozymetrycznie), średnich ciężarów cząsteczkowych polimerów
T-L-3Synteza poliuretanów metoda jednoetapową
T-L-5Synteza flokulantów lub superabsorbentów z polimerami pochodzenia naturalnego (polimeryzacja w zawiesinie lub polimeryzacja emulsyjna)
T-L-4Synteza kopolimerów PET-PTMO
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
4,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C15_W02ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W13ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),
T-W-2Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów
T-W-5Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin i polimerów winylowych
T-W-6Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów
T-W-7Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.
T-W-8Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.
T-W-9Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.
T-W-10Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstwowych problemów omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunków ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna podstwowe problemy omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunki ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C15_W03ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),
T-W-2Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów
T-W-5Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin i polimerów winylowych
T-W-6Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów
T-W-7Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.
T-W-8Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.
T-W-9Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.
T-W-10Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna głównych operacji i procesów jednostkowych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student zna w stopniu większym, niż dostateczny, główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi analizować schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C15_U01potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej
Treści programoweT-L-1Polimeryzacja blokowa PMMA
T-L-2Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, ma problemy z wyciągnięciem poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie90%.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C15_U02potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych
Treści programoweT-A-2Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych i/lub bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych.
T-A-1Reakcje polimeryzacji i obliczenia różnymi metodami (np. grup końcowych, wiskozymetrycznie), średnich ciężarów cząsteczkowych polimerów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70 %.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80 %.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90 %.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98 %.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C15_K01Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studenta z ideami zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),
T-W-2Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów
T-W-5Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin i polimerów winylowych
T-W-6Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów
T-W-7Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.
T-W-8Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.
T-W-9Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.
T-W-10Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna idei zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Nie widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych. Wiedza na ten temat jest na poziomie poniżej 60 %.
3,0Student w dostatecznym stopniu zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
3,5Student w stopniu wyższym niż dostateczny zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
4,0Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych.
4,5Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy i kwalifikacji na temat nowych rozwiązań technologicznych.
5,0Student zna i potrafi samodzielnie stosowac idee zrównoważonego rozwoju w technologii chemicznej